Falafelpihvit punajuuri-ohralisukkeella

Syömme vaellusreissuillamme paljon kasvisruokaa. Kasvisruoka on usein kevyttä, säilyy hyvin ja sisältää painoonsa nähden paljon ravintoa. Kasviksista saa myös helposti paljon proteiinia, mikä auttaa rankoilla reissuilla jaksamaan sekä palautumaan.

Kasvatamme omia juureksia, chilejä, tomaatteja ja yrttejä omalla pihallamme sekä kasvatuspalstallamme. Mikä sen parempaa, kuin syödä itse kasvattamia raaka-aineita? Kasvisruoka on myös todella maukasta ja monipuolista.

falafel-1-of-5

Yksi positiivinen yllätys oli valmis falafel-jauhe, jota löysimme Vegekaupasta. Jauhe sekoitetaan veteen ja annetaan turvota 30–40 minuuttia. Jauheesta voi muotoilla pyöryköitä tai pihvejä, ja sitten ne vain paistetaan runsaassa voissa.

falafel-2-of-5

Trangian kansi toimii hyvin myös paistinpannuna, mutta tarvittaessa pihvit voi paistaa myös kiven päällä. Pihvit ovat valmiita, kun niiden väri on kauniin ruskettunut ja ne tuntuvat rapeilta.

falafel-5-of-5

Yhdestä falafeljauhepussista saa tehtyä kolmen hengen tai kahden todella nälkäisen retkeilijän annokset. Lisukkeeksi teimme punajuuri-ohralisuketta.

Punajuuri-ohralisuke:

  • kuivattua punajuurta
  • sipulia (myös kuivattu käy)
  • vettä
  • kasvisliemikuutio
  • mausteet: suola, mustapippuri, chilijauhe
  • täysjyväohraa
  • Koskenlaskija-sulatejuustoa tai juusto-parsakaali-lämminkuppikeittoa

Liota punajuuria vedessä. Kiehauta vesi. Lisää kasvisliemikuutio ja punajuuret. Keitä juurekset pehmeäksi. Lisää mausteet, sipulit sekä ohrat ja keittele keitos kypsäksi. Lisää joukkoon Koskenlaskijaa tai juusto-parsakaali-lämminkuppikeittoa.

Vinkki: Tarjoa lisukkeena myös sitruunamarinoituja oliiveja. Niitä saa pienessä kevyessä pussissa ainakin Prismasta. Myös sipulirouhe toimii!

falafel-4-of-5

Sitten vaan ääntä kohden!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.