Näillä toimenpiteillä pidät maastopyöräsi voimansiirron kunnossa

Kaupallinen yhteistyö: Bikester

Pitämällä huolta pyörästäsi ja sen voimansiirrosta säästät selvää rahaa. Pyörän puhtaus on avain myös vaihteiston jouheaan toimivuuteen ja polkemisen turvallisuuteen. Likaiset ketjut ja rattaat kuluttavat voimansiirtoa tarpeettomasti ja voivat estää vaihteita toimimasta sekä tekevät matkan teosta takkuilevaa vaihteiden rutistessa toimimattomuuttaan. Hyvin huollettu pyörä ja sen osat kestävät kovassakin käytössä huoltamatonta satoja kilometrejä pidempään. Tämä on hyvä muistaa varsinkin näinä aikoina, kun polkupyörien osien saatavuus on heikkoa ja ajoittain jopa mahdotonta.

Tässä jutussa käydään pääkohdittain läpi pyörän sekä voimansiirron – ketjujen, etu- ja takarattaiden ja rissojen – puhdistus ja peseminen.

Katso myös video jutun lopussa!

Polkupyörän peseminen

Pyörä ja voimansiirto on hyvä pesaista runsaalla vedellä jokaisen mutaisen lenkin jäljiltä samointein, etteivät kura ja hiekka ehdi kuivumaan pyörään kiinni. Pyörä on helppo pestä runsaalla vedellä ja pehmeällä harjalla – näin et tarvitse pesuainettakaan ollenkaan.

Jos lika on ehtinyt kuivua pyörään, niin silloin on hyvä sekoittaa pesuveteen pesuainetta. Kastele liuoksella koko pyörä ja anna sen vaikuttaa hetken, ennen kuin huuhtelet sen pois.

Voimansiirron pesemisessä kannatta käyttää polkupyöriin tarkoitettua rasvanpostoainetta. Kun olet sillä pessyt ketjut ja koko voimansiirron, on osat pestävä vielä kertaalleen tavallisella pesuaineella, jotta kaikki rasvanpesuaine lähtee pois. 

Harjasetin avulla pyörän eri paikat on helppo saada puhtaiksi. Muista puhdistaa myös polkimet!

Ketjupesuri

Aina ei ole tarpeelista pestä koko pyörää, jolloin suureksi ja näppäräksi avuksi tulee ketjupesuri. Tämä on halpa ja helppo tapa saada ketjuista enin lika ja rasva pois. Pesun jälkeen kannattaa odottaa tovi, ja pyyhkiä vasta sitten kuivalla kangasrätillä ketjut puhtaiksi. Tämän jälkeen ketjut kannattaa vielä pestä kertaalleen tavallisella pesuaineella, jotta saat rasvanpoistoaineen pestyä pois.

Huoltoteline helpottaa hommia, kun ei tarvitse kyyristellä. Tässä käytetään ketjupesuria.

Tarvikevinkit

Polkupyöräsi huolto ja puhdistus on helpompaa tehdä asianmukaisten tarvikkeiden ja työkalujen avulla:

  1. Huoltoteline. Kun nostat pyörän telineeseen, on sinun helpompi tehdä pyörän voimansiirron ja ketjujen huoltoa. Pyörän takarengas on ilmassa, jolloin pääset pyrittämään kampia ja ketjuja. 
  2. Pesu- ja rasvanpoistoaine. Oikeilla aineilla pääset liasta ja rasvasta eroon helpommin ja ekologisemmin. Suosi biologisesti hajoavia pesuaineita.
  3. Harjasetti. Hyvässä harjasetissä on isoa ja pientä harjaa, jotta saat pestyä rungon pehmeällä ja vaikkapa rattaiden välin kaposemmalla harjalla.
  4. Ketjupesuri. Tämä on halpa ja helppo tapa saada ketjuista enin lika ja rasva pois, ks. lisätiedot ylempänä.
  5. Ketjuöljy märkään ja kuivaan keliin. Ketjun voiteluun puhdistuksen ja ketjujen kuivumisen jälkeen.
  6. Ultraäänipesuri on ketjujen ja rattaiden puhdistuksen Mersu!

Ketjujen ja voimansiirron huolto

Itse olen käyttänyt pyörän huollossa ns. 3X-ketjujen taktiikkaa. Eli minulla on kolmet ketjut, joita käytän pyörässäni peräjälkeen. Ajan yksillä ketjuilla 2–3 kk / n. 400–500 km, sitten vaihdan seuraavat ketjut alle ja sitten taas seuraavat. Kun olen polkenut kaikki ketjut kertaalleen läpi, putsaan ne ultraäänipesurissa ja aloitan kierroksen alusta. Näin pelkkiä ketjuja vaihtamalla säästät koko muuta voimansiirtoa kulumiselta.

Ps. Muista merkitä ketjulaatikoihin tiedot jotta tiedät, missä järjestykessä ketjuja käytät.

Pyörän ketjut

Kun olet ostamassa uusia ketjuja, tarkista ensimmäiseksi että tilaat pyörääsi / vaihteistoosi sopivat ketjut. Pitää muistaa myös, että ostat ketjut käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi Shimanon MTB-ketjuja on hyvinkin monessa kategoriassa – itse olen päätynyt käyttämään vahvinta mitä rahalla saa. Osittain sen puolesta, että samat ketjut käyvät minun sähköpyörääni, mutta myös 12-vaihteiseen Canyonin DUDE:en, joka toimii minulla myös bikepacking-juhtana. Voimansiirrolta ja ketjujen kestävyydeltä vaditaan siis paljon – niitä viedään ajoittain äärirajoille asti, kun painavaa pyörääni pitkin polkuja ja metsäteitä kampean. 

Ps. Köyhän ei kannata halpaa ostaa pitää tässäkin kutinsa. Osta pikkasen arvokkaammat kettingit, niin ne kestävät paremmin käytössäsi.

Pyörän ketjut: Shimano

Ketjutulkki paljastaa, ovatko ketjut venyneet. Seuraa tilannetta kuukausittain, sillä venyneistä ketjuista aiheutuu vaikeuksia. Ketjutulkin käyttöä näet myös jutun lopussa olevalla videolla.

Ketjujen venymistä on helppo seurata ketjutulkilla. Kun tulkin mitta ylittää 0,5:n venymän, ovat ketjut jo roskiskamaa. Ketjujen venymää kannattaa seurata kuukausittain ja vaihtaa tarvittaessa uudet alle, sillä kuluneet ketjut kuluttavat rattaiden ja rissojen piikkejä. Jos ajat vain löysillä ketjuilla, niin tuhoat äkkiä koko voimansiirron. 

Ota vanhoista ketjuista mitta, kun vaihdat niitä uusiin. Ketjutyökalun avulla lyhennät uudet ketjut oikeisiin mittoihin.

Kun vaihdat ketjuja toisiin, niin muista ottaa vanhoista ketjuista mitta. Kaikki lähtee siitä, että otat vanhat ketjut pois avaamalla ketjujen pikalinkin. Siinä suurena apuna ovat ketjupihdit, joilla saat lenkin naksautettua auki ja laitat uudet ketjut paikoilleen kiinni. 

Itse teen sillä tavalla, että asetan vanhat ja uudet ketjut rinnakkain lattialle, joilloin minun on helppo nähdä kuinka paljon uusia ketjuja pitää lyhentää. Ketjujen lyhentäminen tapahtuu helposti ketjutyökalulla. Jos olet ensimmäistä kertaa ketjuja vaihtamassa, niin muista ottaa valokuva takavaihtajasta, jotta näet kuinka ketju sen läpi kuljetetaan. Sitten vain laitat uudet ketjut pyörään ja kovaa ajoa.

Ketjujen öljyäminen

Ketjujen huolto onnistuu parhaiten asianmukaisilla työkaluilla, ja se on taito, jonka kuka tahansa oppii.

  1. Ketjutulkki
  2. Ketjupihdit
  3. Ketjutyökalu

Kun olet putsannut ketjut, on ne aika öljytä. Varmista, että ketjut ovat kuivat ennen kuin levität niille öljyä. Jos oikein tarkka ja säästäväinen haluat olla, niin tiputa tippa öljyä jokaiseen ketjun niveleen ketjun molemmin puolin, ylä ja alapintaan. Itse kyllä laiskuuttani välillä levitän öljyn ketjujen pintaan kampia pyörittäen molemmille pinnoille. Tästä vain seuraa se, että öljyä menee puolet liikaa ketjuihin ja sinnekin, minne sitä ei kuuluisi laittaa. Öljyä tarvitaan vain ketjun nivelissä.

Säästät öljyä, kun laitat sitä tipan jokaiseen ketjun niveleen ketjun molemmin puolin.
Anna öljylle riittävästi aikaa asettua, mutta ennen seuraavaa retkeä pyyhi ylimääräinen öljy pois. Näin ketjuihin ei tartu esimerkiksi maantiepölyä.

Kun olet öljynnyt ketjut, kannattaa öljylle antaa aikaa valua pienimpiinkin rakosiin vaikka yön yli. Ja ennen seuraavalle lenkillä lähtöä on erittäin tärkeää muistaa putsata ketjut ylimääräisestä öljystä puhtaalla ja kuivalla rätillä. Tämä siksi, että haluamme minimoida roskien ja katupölyn tarttumisen ketjuihin. 

Entäpä pyörän polkimet?

Polkupyörän polkimien huollossa ei ole sen kummempaa huomioitavaa, kunhan pesaiset ne samalla kun muunkin pyörän peset. Sen kyllä voisin vinkata, että kun kiinnität polkimet paikoilleen, niin kannattaa laittaa ohut kerros vaseliinia kierteisiin. Näin ne lähtevät sitten helpommin irti, jos tarvetta irrotukseen joskus ilmenee.

Polkimet: Shimano SAINT

Katso video fillarinhuollosta:

Vinkit kestävämpään pyöräilyyn

  • Pidä voimansiirto puhtaana.
  • Käytä vaihteita oikein. Elä paina väkisin liian suurella vaihteella, vaan vaihda kevyemmälle jos se on mahdollista – näin annat vähemmän rasitusta voimansiirrolle.
  • Vaihda vaihteita ennakoiden ja pehmeästi. Ennakoi ylämäet vaihtamalla pienempään hyvissä ajoin. Ota painetta pois polkimilta, kun vaihdat vaihteita. Näin lisäät voimansiirron käyttöikää, kun kuluminen ja venyminen on vähäisempää.
  • Kun säilytät pyörää pidemmän aikaa käyttämättömänä, ota vaihteet ”pois päältä” siirtämällä ketjulinjan pienimmälle rattaalle, jolloin vaijeriin kohdistuu vähemmän painetta. 

Näin ollen ja näillä ohjeilla toivotan teille oikein mukavia pyöränropaushetkiä. Muista, että maltti on valttia ja tekemällä oppii – kukaan ei ole mekaanikko mestari het syntyjään. Pitää muistaa, että puhdas ja hyvin huollettu pyörä toimii paremmin, sillä on ilo pistellä menemään pitkin polkuja ja teitä kun kaikki toimii niin kuin pitääkin. Ja ennen kaikkea myös se, että huoltamalla itse pyörääsi säästät selvää rahaa. Mutta muista, että näiden pikkuhulotojen lisäksi kannattaa pyörää käyttää ammattihuoltajalla 1–2 kertaa vuodessa riippuen siitä, kuinka paljon pyörääsi käytät. Myös nämä kausihuollot tekevat harrastamisesta mukavampaa ja turvallisempaa.

Kiitos että luit tämän ja toivottavasti sait siitä hyviä vinkkejä ja oppeja omaan fillarihuoltoosi.

Kireitä ketjuja / Jaska Halttunen / #FILLARIPÄIVÄKIRJA

Facebook

Instagram

Retkipaikka.fi

YouTube

Alfa TV

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.