Syysretki Sallan kansallispuistoon: kohteina Salmijoen kuru, Kaunisharju ja Sallatunturin huippu

Syyskuussa kävimme ensimmäistä kertaa Sallan kansallispuistossa. Salla oli meille 40. kansallispuisto, ja jäljellä meillä on enää vain Linnansaari, jossa emme ole käyneet. Vuonna 2022 perustettu Sallan kansallispuisto on vielä sen verran tuore, että kansallispuiston alueelta puuttuivat nähdäksemme vielä maamme kansallispuistoille ominaiset, sinivalkoiset maamerkit. Valikoimme kohteiksemme Kaunisharjun päiväretkireitin, Sallatunturin (Iso Pyhätunturi) huipun sekä hieman kansallispuiston ulkopuolelta löytyvän Salmijoen kurun, joka myös on upea retkikohde.

Olimme toivoneet näkevämme Lapin ruskaa. Värit olivat toki vaihtumassa, mutta kunnon yöpakkasia ei vielä ollut ollut, joten täysruskaa emme vielä päässeet ihastelemaan. Ajankohta reissulle oli kuitenkin hyvä, koska uutisista luin, että seuraavalla viikolla olikin Lapissa jo tullut lunta.

Salmijoen kuru

• P-alue kartalla
  • Reitti 1,5 km/suunta (vaihtoehto tunturikeskuksesta: 11,5 km/suunta)
  • Tulipaikka: Kyllä
  • Saapuminen autolla: Metsäautotielle on viitoitus Kemijärvi–Salla-päätieltä. Tie voi olla huonokuntoinen ja kelirikon aikaan suljettu.
  • Saapuminen julkisilla: Salla–Kuusamo-väliä kulkeva bussi tuo tunturikeskukseen, josta patikointireitti johtaa Salmijoen kurulle (11,5 km/suunta). Reitin alkupistettä lähin pysäkki: Sallatunturi.

Kävimme ensimmäisenä aamuna Salmijoen kurulla sijaitsevalla laavulla syömässä aamupalaa. Salmijoen kurulle pääsee joko Sallan tunturikeskuksesta lähtevää, 11,5 kilometriä suuntaansa olevaa Salmijoen kurun reittiä pitkin patikoiden, tai sitten läheiseltä metsäautotieltä, josta matkaa suuntaansa tulee noin 1,5 kilometriä. Metsäautotielle käännytään Kemijärvi–Salla-päätieltä, josta matkataan 7 kilometriä Kemijärven suuntaan. Metsäautotiellä on opastekyltti Salmijoen kurulle.

Me ajoimme metsäautotielle ja kävelimme sieltä laavulle, jonka vieressä pauhusi kaunis pieni Salmijoen putous. Itse rakastan vesiputouksia ja ylipäätään veden pauhua. Veden ääni tuntuu rauhoittavalta, ja putoukset ovat niin kauniita luonnon pieniä ihmeitä. Pienen sillan avulla pääsin kuvailemaan putousta molemmin puolin kurua, ennen kuin kävimme aamupalan kimppuun. Pojat, eli mieheni ja hänen ystävänsä, joka oli mukana reissussa, olivat sillä välin sytyttäneet nuotion ja kattaneet aamupalatarvikkeet. Nautimme nuotiolla lämmitetyistä leipäsistä, hedelmistä ja kaakaosta nuotion äärellä. Pojat siemailivat myös muutamat oluset loman kunniaksi. Pieni ohimennyt tihkukuurokaan ei haitannut, vaan siirryimme laavun katoksen suojaan odottamaan kuuron ohimenoa. Vielä ennen autolle paluuta kävimme kaikki ihastelemassa vesiputousta.

Salmijoen kurulla käymistä suosittelen kaikille Sallan kansallispuistossa vieraileville.

Lue myös: Helposti saavutettava kohdehelmi Lapissa: tältä näyttää Salmijoenkurulla Sallassa (Retkipaikka 2015)

Kaunisharjun reitti

• Lähtöpiste kartalla
  • Rengasreitti 11,5 km
  • Tulipaikka: 2 laavua
  • Saapuminen autolla: Sallan tunturikeskus, Revontulentie, Salla.
  • Saapuminen julkisilla: Salla–Kuusamo-väliä kulkeva bussi tuo tunturikeskukseen. Lähin pysäkki: Sallatunturi.

Seuraavana päivänä kävimme testaamassa uutta rinkkaamme Kaunisharjun reitillä, joka on 11 kilometrin mittainen ympyräreitti. Reitin kiertämisajaksi oli Luontoon.fi-sivustolla arvioitu kolmesta neljään tuntia, ja reitti oli suositeltu kiertämään vastapäivään. Reitti kulkee jääkauden muokkaamilla harjuilla ja lampien rannoilla. Sen varrella sijaitsee kaksi uudehkoa laavua, Kaunisharjun laavu sekä Tunturilammen laavu. Tunturilammelle pääsee myös pitkospuita pitkin, ja lammelta avautuu maisema tunturiin.

Kaunisharjun reitti kulkee osittain tien viertä sorastetulla tiellä, ja reitin alkupuolella on jyrkkiä mäkiä. Ensimmäisellä laavupaikalla söimme taas nuotiolla lämmitettyjä leipäsiä. Porukkaa oli melko paljon liikkeellä, mutta ei liiaksi asti. Toisella nuotiopaikalla teimme trangialla spagettikastikkeen, jonka nautimme kauramakaroonien ja salaatin kanssa. Ruoan laitossa meni oma aikansa, joten reitillä saimme mukavasti päivän kulumaan.

Sallatunturin huippu

• P-alue kartalla
  • Reitti 1,9 km/suunta
  • Tulipaikka: Kyllä
  • Saapuminen autolla: P-alue Pohjoisrinteillä, Tunturikummuntie, Salla.
  • Saapuminen julkisilla: Salla–Kuusamo-väliä kulkeva bussi tuo tunturikeskukseen. Lähin pysäkki Tunturikummuntie.

Paluumatkalla poikkesimme vielä hieman Kaunisharjun reitiltä, kun päätimme kivuta vielä Sallatunturin eli Ison Pyhätunturin huipulle, joten kilometrejä tuli tästä jokunen lisää. Sallatunturin huipulla oli myös kotalaavu ja näkötorni. Näkötornilta näki pitkälle Venäjän tuntureille saakka. Kipuaminen Sallatunturin huipulle kannatti, koska maisema oli niin hieno! Suosittelen jokaiselle Sallan kansallispuiston kävijälle tunturin laella käymistä.

Mukavaa loppusyksyä ja hyvää joulun odotusta Retkipaikan lukijoille 😊

/Pilvi

Lue myös:

Retki talveen valmistautuvalle Sallatunturille: tällainen on Taivaan tavoittelijan taival

Sallan kansallispuisto: Retkipaikan tarinat ja vinkit