Kuvasarja – ensiretkeni Lohjan Karnaistenkorven kutsuville poluille ja lampien rannoille

Lohjalta, moottoritien yläpuolelta löytyvä Karnaisten reitistö on kokoaan suurempi retkikohde. Kun pysäköintialueelta noustaan pienen kinkaman yli luonnon puolelle, laskeudutaan heti hämärään ja luonnontilaiseen metsään, yllättävän erämaisiin tunnelmiin. Tässä muutamia keltaisella kierroksella ottamiani valokuvia, joiden toivon inspiroivan muitakin lähtemään retkelle tähän kauniiseen metsään.

Lähtöpaikka kartalla (Suoniementaival 29, Lohja)

Keltainen reitti n. 3,5 km

Kaksi laavua tulipaikkoineen & laitureineen

Se taisi sään puolesta olla marraskuun hienoin päivä, mutta oli myös melko kylmä. Aurinko paistoi kirkkaalta, pilvettömältä taivaalta niin häikäisevästi, että silmiin sattui. Onneksi metsä sulki sisäänsä ja loi ympärille lempeää vehreää hämärää. Ihmisiä oli liikkellä, välillä päästin reippaampaa tahtia kulkevia ohitseni saadakseni itse lorvailla ja madella omaa tahtiani äänikirjaa kuunnellen.

En ollut etukäteen päättänyt minkä reitin kulkisin. Pysäköintialueella ollut kartta antoi ymmärtää, että keltainen kierros olisi minulle siihen hetkeen sopivin. Se kiertäisi molempien lampien kautta ja olisi – jos nyt laskin etappien pituuden yhteen oikein – noin 3,5 kilometriä pitkä.

Heti matkaan lähtiessä sain huomata, että merkintöjä puissa oli tiuhaan. Eksymistä ei siis tarvinnut pelätä. Koko matkan ajan keltaisen reittimerkin seurana oli punainen reittimerkki. Mikä niiden ero oli, sitä en saanut selville edes karttaa katsomalla.

Osittain paljaat, osittain sammalten hyvin paksustikin peittämät kalliot ja kivikot maalasivat maisemaa metsän varjoisassa siimeksessä. Kivipintojen ihailemiseksi piti pysähtyä usein, ja onneksi reitti viistikin monta kertaa näitä rosoisia seinämiä aivan läheltä. Niin läheltä, että kostean kiven tuoksu tavoitti nenän ja viileys ihon.

Ensimmäinen lampi kierrosta vastapäivään kulkiessa oli Sorvalampi. Rantakalliolla oli laavu ja paljon väkeä. Kallion juurella lammen rannalla keinahteli laituri, jolla seisoskelin hetken maisemaa katsellessa. Kauttaaltaan rakentamatonta rantaa oli levollista katsoa.

Veden pinta oli peilityyni, ja reitti jatkui rantaa viistäen hetken matkaa.

Kauniin, erilaisten sammalten ja ihanien raikkaiden marraskuisen luonnon tuoksujen lisäksi maastonmuodot saattelivat minua. Puurakenteiden määrässä ei ollut säästelty, niitä oli todella paljon. Reitin olisi voinut niiden puolesta kulkea vaikka ballerinoissa, mutta pitkokset ja portaat olivat syyssäästä liukkaita, joten olin tyytyväinen että jaloissani oli pohjistaan paremmin pitävät kengät.

Seuraava lampi oli Ahvenlampi. Senkin rannalla oli laavu, lammen eteläpäässä, minne oli kierrokselta muutaman askeleen pisto. Peilityyntä ja jälleen rakentamatonta lampea katsellessa olisi voinut kuvitella olevansa kaukanakin ihmismaailmasta, mutta erikoisinta oli se, että lammen eteläpään rannalla seistessä seistään tosiasiassa lähes suoraan moottoritien yläpuolella.

Seurasin reittiä Ahvenlammen länsirantaa pohjoiseen. Katsellessani lammen maisemaa aurinko sokaisi minut tuplavalolla lammen pinnasta heijastellen.

Ai niin, ja reitti on tosiaan myös luontopolku. Tällaisia kylttejä oli matkan varrella useita.

Runsas määrä lahopuuta, kääpiä, sammalia, jäkäliä ja muita vanhan metsän tunnusmerkkejä toi oman silauksensa kierroksen tunnelmaan. Nautin siitä kun sain huomata, että metsä saa olla omissa oloissaan täällä – kaatuneet puut pötköttelivät rauhassa, osa vielä hopeakylkisiä, osa jo paksun sammalturkin kasvattaneita. Jotkin puista olivat riisuneet takkinsa ja paljastaneet sen alle kirjotut hieroglyfit.

Lue myös Caj Koskisen kirjoittama, vanhempi tarina Karnaistenkorvesta.

4 replies
  1. Aki Mettinen
    Aki Mettinen says:

    Kivasti kuvailtu tarina aivan kuin edellinenkin Caj Koskisen retkikertomus vuodelta 2020, kiitos! Kyllä Karnaisten korvessa hyvään erämaatunnelmaan pääsee, se on yksi Länsi-Udenmaan harvoista eräämaaluonnon ns. hotpoint-kohteista!. Pientä polemiikkia ja surua on aiheuttanut tässä paikkakuntalaisten hyvin tuntemassa kohteessa kuitenkin se, että vuoden 2021 aikana toteutettiin aikaisemmin korpeen hyvin sopivan mönkijälle mitoitetun huoltourien kunnostus raivaamalla ja sepelillä peittäen ne niin isoiksi, että syntyneet huoltotiet veivät monien retkeilijöiden mielestä osan korven erämaisesta viehätyksestä mennessään. Nyt sinne laavuille pääsee huoltoteitä myöten vaikka pienoisbusseilla. Teiden päässä on toki lukittavat portit. Ja vaikka moottoritie meneekin tunnelissa kallion sisään, kuuluu liikenteen kaukainen suhina tunneliaukosta vielä Ahvenalammen laavupaikalle saakka. Sorvalampi on vielä ihanan hiljainen. Kaikesta huolimatta on hienoa, että tällainenkin pala luontoa löytyy vielä näinkin etelästä. Vastaavia alueita on hyvin niukasti ja ne kaikki, pienimmätkin, ovat ehdottomasti suojelemisen arvoisia!

    Vastaa
    • Jonna Saari
      Jonna Saari says:

      Kiitos, kiva kuulla että tykkäsit! Omiin silmiini nuo sorastukset eivät hirveän kipeää tehneet, arvelin niiden liittyvän esteettömyyteen jota sinänsä pidän arvokkaana asiana, mutta en tullut sen paremmin perehtyneeksi aiheeseen juuri tämän kohteen osalta. Erittäin hieno kohde mielestäni joka tapauksessa <3

      Vastaa
  2. Mari
    Mari says:

    Äänikirjaa kuunnellessa ei varmaan huomaa, että moottoritien äänet kuuluvat selkeästi joka paikkaan, vaikka juuri luontopolun kohdalla tie kulkeekin tunnelissa. Tämä voi olla oleellinen tieto niille, jotka etsivät luonnon rauhaa myös äänimaailman puolesta. Muuten hyvä juttu omasta lähimetsästäni 🙂

    Vastaa
    • Jonna Saari
      Jonna Saari says:

      Hyvä huomio! Kohteessa oli oman vierailuni aikaan sen verran retkiseurueita, kun oli niin upea sää ja sunnuntai, että itse hyödynsin äänikirjaa päästäkseni sulkeutumaan ihmisten ääniltä omaan maailmaani paremmin. Siinä sivussa huomaamatta jäivät tyystin myös moottoritien äänet.

      Vastaa

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.