Wine in the Woods menestyy! Elämystuote sai kunniamaininnan Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailussa 

Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailu on myöntänyt Wine in the Woods -metsäviinitastingille kunniamaininnan. 

– Tämä on syvästi lämmittävä palkinto kovasta työstä. Jatkamme työtä kohti aina parempaa, kunnes olemme parhaita. Olemme oikealla ja hyvällä tiellä, kommentoi Wine in the Woodsin sekä myös Retkipaikan perustaja, Jotuca Oy:n toimitusjohtaja Antti Huttunen.

Kunniamaininnan perusteluissa todettiin, että luonto on Suomeen suuntautuvan matkailun tärkein vetovoimatekijä.

– Tuotteessa on hienosti ja nykyaikaisesti osattu yhdistää suomalainen luonto viinin makumaailmaan, mikä vahvistaa maistelutuotteen moniaistista kokemusta. Maistelutuote on online-ostettavissa netissä ja sen varaaminen on tehty asiakkaalle helpoksi. Tuotetta on onnistuneesti jatkojalostettu myös uusiin makuelämyksiin, kuten kotimaisiin pienpanimo-oluisiin, perustelut kuuluivat.

Hungry for Finland palkitsee elämyksellisiä ruokaan liittyviä matkailutuotteita Suomesta tavoitteenaan kannustaa kehittämään kotimaisia luontomatkailutuotteita ja -palveluita. Voittajat saavat muun muassa näkyvyyttä Visit Finlandin kanavissa.

Wine in the Woods pääsi Hungry for Finland -kilpailun finalistien joukkoon ensimmäisen kerran heti aloituskesänään kaksi vuotta sitten. Kyseessä on elämyksellinen viinitasting, jossa maistellaan eurooppalaisia, tarkasti valikoituja luomuviinejä suomalaisen metsän sylissä. Elämykseen voi tulla niin yksin, ystävän kanssa kuin ryhmänäkin, ja sitä vetää eräsommelieeri Tero Pullinen. Pullinen on valinnut viinit sopimaan täydellisesti juuri ympäröivään miljööseen, ja hän tarjoilee maisteltavien viinien seurana myös itse kehittämiään Touch Wild -villiruokatuotteita, joiden suomalaisen luonnon maut täydentävät elämystä ja viinien makuja. 

– Metsiemme elementit ovat yllättävän hyvin yhdistettävissä monille viininviljelysalueille. Pyrin esittelemään klassisia viinejä yhdessä Suomen luonnosta saatujen makujen ja tarinoiden kanssa, kertoo Pullinen.

Pullisen haastattelun löydät tästä.

Tero Pullinen

Vuoden 2019 jälkeen Wine in the Woodsia on kehitetty runsaasti huolimatta siitä, että kolmesta tähänastisesta kaudesta kaksi on eletty koronan kanssa. Valikoimaan on punaviinitastingin ohelle tullut valkoviinitasting sekä Beer in the Woods -oluttasting. Elämyksen sijainti on vaihtunut Nuuksiossa sijaitsevan Suomen luontokeskus Haltian lähiluontoon, jossa se on helposti saavutettavissa myös julkisilla.

– Lisäksi tuottajayhteistyö on kehittynyt muun muassa Touch Wild -tuotesarjan myötä, opastiimimme on laajentunut ja elämys on lisenssoitu myös muualle Suomeen, Huttunen listaa.

Touch Wild -tuotteita on ostettavissa myös netistä esimerkiksi lahjapakkauksen muodossa.

Illan hämärä tuo oman mausteensa Wine in the Dark Woods -elämykseen.

Viini ja luonto yhdistävät asiakkaita

Wine in the Woods -tastingeja järjestetään Suomen luonnossa säästä riippumatta keväästä syksyyn. Palvelupäällikkö Karoliina Säkö kertoo ihastuneensa asiakkaiden seikkailumielisyyteen.

– Tastingeja vedetään oikeasti joka säällä. Asiakkaamme ovat olleet todella hengessä mukana, antaneet tunnustusta luontomme erityisyydelle ja tulleet aidosti nauttimaan kanssamme joka kelistä. Sitä ennakkoluulottomuutta olen ihaillut suuresti, Säkö hehkuttaa.

Tastingeihin on osallistunut niin ensikertalaisia kuin kokeneita viiniharrastajiakin.

– Yhdistävä tekijä kaikilla on ollut sekä luonto että viinit tai vähintään toinen niistä, Säkö summaa.

Tastingeissa on ajoittain maisteltu myös suomalaisia viinejä kuivasta mustikkaviinistä koivunmahlakuohuvaan. Säkö pitää mahdollisena, että kotimaista tuotantoa maistellaan jatkossa enemmänkin eurooppalaisten viinien lisänä.

Huttunen: Suomella suuri potentiaali ruokamatkailussa

Wine in the Woodsin tiimi seuraa tarkasti viinimaailman tapahtumia ja uudistaa elämystä vuosittain muun muassa viinivalikoimaa vaihtelemalla.

– Mietimme jatkuvasti uusia elementtejä sekä sitä, mitä voisimme elämyksessä nostaa esille makujen ja tuoksujen maailmasta, Huttunen sanoo.

– Meitä kiinnostaa laajentaa elämystä myös eri vuorokaudenaikoihin, kuten yöttömään yöhön, lisää Säkö.

Huttunen iloitsee siitä, miten hyvältä ruokamatkailun tulevaisuus Suomessa näyttää.

– Meillä on valtavan hieno ruokakulttuuri, jota ei ole isosti vielä osattu tuotteistaa. Valonpilkahduksia on ajoittain näkynyt siellä täällä, mutta kun teemme systemaattisesti töitä, voimme saada Suomesta globaalisti vetovoimaisen ruokamatkailukohteen.

Nyt saatu tunnustus kannustaa jatkamaan kehitystä.

– Haluan kiittää kaikkia jotka ovat olleet mahdollistamassa tämän tuotteen synnyn ja kehityksen sekä kaikkia jotka ovat tulleet kokemaan tämän meidän kanssamme ja antaneet palautetta, Huttunen summaa.

Lue lisää

Wine in the Woods -tuotteet

Hungry for Finland

Johtotehtävät liike-elämässä vaihtuivat viinitastingeihin metsässä – haastattelussa eräsommelieeri Tero Pullinen

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.