Suomen suosituimmilla jalanjäljillä – tällainen on Korpinkierros Nuuksiossa

Korpinkierros lienee Nuuksion tunnetuimpia kävelyreittejä. Mukavan mittaisella reitillä on kalliomaisemaa, vaihtelevaa luontoa ja lampia. Reitin varrella riittää tulipaikkoja ja muitakin hyviä taukokohteita. Korpinkierroksen kävelyalustoissakin on vaihtelua, välillä kuljetaan leveillä sorastetuilla käytävillä ja välillä kapeammilla metsäpoluilla

Korpinkierros Nuuksion kansallispuistossa Espoossa

Päivämäärä: 3.9.2019
Luontopolkumiehen reittinumero: 89
Reitin pituus: 8 km
Kohokohdat: Nuuksion mukavat kävelyreitit ja lammet
Opasteet ja kyltit: Erinomaiset
Parkkipaikka: Haukkalammentiellä. Paljon paikkoja. Paikka kartalla
Varusteet/jalkineet: Kuiva reitti, pari kosteaa kohtaa. Lenkkareilla pärjää.
Keskivaativa reitti
Useampi tulipaikka

Heinäkuussa kävelin Nuuksiossa Punarinnankierroksen ja arvelin käveleväni vielä muutaman muunkin Nuuksion reitin saman kesän aikana. Illat olivat vielä syyskuun alussa sen verran valoisia, että päätimme lähteä yhden retkikaverini kanssa pariksi tunniksi kävelemään töiden jälkeen. Arvoimme reittiä vielä automatkallakin, mutta lopulta päädyimme Korpinkierrokseen, joka on pisin Haukkalammelta lähtevä nimetty ympyräreitti.

Saavuimme Haukkalammentien isolle parkkikselle noin puoli kuuden maissa. Muutamia autoja oli paikalla, mutta ei samanlaista ruuhkaa kuin heinäkuussa. Opastaulujen luona oli jopa melkoisen tyhjää.

Matka alkoikin tänään samaa reittiä, jota olin kävellyt Punarinnankierroksen lopussa. Ensin satakunta metriä leveähköä hiekkapolkua pienemmälle parkkipaikalle. Eri reittien vinoneliöt näkyvät jo tässä. Korpinkierroksen merkinnät ovat keltaisia.

Ja jo 300 metrin kävelyn kohdalla ollaan Haukkalammen rannassa. Nappasin kuvan tyynestä lammesta, sitten matka jatkui eteen päin.

Kilometrin kävelyn jälkeen saavutaan Mustalammen rantaan. Tässä reitti eroaa Punarinnankierroksesta. Puuliiterin kohdalta: käännös oikeaan päin.

Mustalammen pohjoisrannalla on tulipaikka. Emme vielä halunneet pysähtyä evästauolle.

Mustalammen länsirannalla alkaa varsinainen Korpinkierroksen ympyräreitti. Nuuksion opaskarttaan (Luontoon.fi-sivulla) kierrokselle on merkitty kulkusuunta: vastapäivään. Lähdimme siis kiertämään reittiä niin päin.

Reitin alku on todella leveää hiekkatietä, mutta noin kahden kilometrin kohdalla reitti alkaa jo kaventua. Holma-Saarijärven lähestyessä reittiä voi jo sanoa ihan reilusti poluksi. Kiviä ja juuriakin on jonkin verran, toki reitti on melko helppokulkuista.

Holma-Saarijärven rantaan päästään noin parin kilometrin kohdalla.

Järven rannalla on parikin tulipaikkaa. Tämä ensimmäinen osuu Korpinkierroksen varrelle. Nuotiopaikalla oli ruuhkaa, yksi retkeilijä… Jatkoimme tulipaikan ohi, mutta löysimme erittäin mukavan kallion heti Holma-Saarijärven länsipuolelta. Istahdimme kalliolle evästauolle. Edessämme siinsi pieni lampi – kartassa lammen nimeksi on merkitty Ympyrkäinenlampi.

Evästauon jälkeen palasimme Holma-Saarijärven länsirannalle, jossa Korpinkierros jatkui. Tästä länsireunalta voi tehdä piston etelärannalla sijaitsevalle tulipaikalle. Kuvassa on maisema kohti Holma-Saarijärven ensimmäistä tulipaikkaa.

Lampia riittää. Hetken päästä saavutaan Kolmoislammille.

Kolmoislampien jälkeen kävellään hetken aikaa hiekkatiellä. Hiekkatieosuuden jälkeen, reitin puolessa välissä, on viitta Siikaniemelle, jossa on myös parkkipaikka. Tämän reitin voi siis kävellä myös lähtemällä Siikaniemestä ja käymällä Mustalammella kääntymässä. Tällöin kävelymatka on ilmeisesti hieman lyhyempi.

Paluumatkalla on mukavia kallio-osuuksia ja tämä korkea mäki, jonka päällä käydään reitin korkeimmassa kohdassa. Tästä laskeudutaan vauhdilla Mustalammelle ja Haukkalammelle. Korkeuseroa taitaa olla jopa 50 metriä.

Palasimme aika reippaasti kävellen Haukkalammelle. Aikaa kävelyyn meni hieman yli kaksi tuntia, johon sisältyi noin vartin evästauko. Kuten varmasti aina, nytkin Nuuksiossa oli muitakin retkeilijöitä. Yllättävän monta polkujuoksijaakin tuli vastaan.
Nuuksion reitit ovat todellakin selkeitä ja helppokulkuisia. Yhdessä kohdassa taisimme hetken miettiä, mihin reitti jatkuisi, mutta keltaiset merkinnät näkyivät kyllä parinkymmenen metrin päässä. Varsin miellyttävä iltakävely. Jatkan Nuuksion reittien parissa varmasti vielä tänä vuonna!

Sijainti: N=6688470.000, E=363026.000 (ETRS-TM35FIN)

Voit seurata retkitunnelmiani myös Instagramissa: @luontopolkumies ja Facebookissa

Luontopolkumiehen muut reitit Nuuksiossa:
Punarinnankierros
Klassarinkierros
Kaarniaispolku

Onko reittiin tullut muutoksia? Jotain korjattavaa, lisättävää, kommentteja? Lähetä postia Luontopolkumiehelle

Lue myös:

Saloluonnon sylissä Nuuksion Korpinkierroksella (2014)