Olisiko oma valintasi kanootti vai SUP-lauta? Tällainen oli melontaretkemme VedenjakajaReitistön kauniilla Naarajärvellä

Kaupallisessa yhteistyössä Pieksämäkeläiset ry

Olen tutustumassa VedenjakajaReitistöön Pieksämäellä isäni kanssa. Tämä on juttusarjani kolmas osa, jossa testaamme, millaisia melontamaisemia ja -olosuhteita Naarajärvi tarjoaa. Juttusarjan ensimmäisen osan, jossa yövyimme glamping-teltassa ja patikoimme Kukkarojärven kierroksen, voit lukea tästä. Toisen osan, jossa lähdimme reitistölle vuokra-fatbikeilla ja ylitimme vetolossin, löydät täältä. Tervetuloa reissuun!

Melominen on jostain syystä ollut minulle aina hyvän mielen nostattaja. Muistan olleeni noin 10-vuotias, kun ensimmäisen kerran pääsin isäni hänen kaverinsa kanssa laskemaan inkkarikanootilla jokea pitkin. Reissu kesti koko päivän, ja jännittävät kosket olivat lähes maaginen kokemus.

Turvallisuus ensin.

Nyt tarkoituksena oli meloa Naarajärveä pitkin. Saimme kanootit Xstreams-nimisestä yrityksestä samasta varastosta, josta edellisellä retkellä saimme fatbike-maastopyörät. Yrittäjä Cristian Kundt kertoi meille turvallisuusasioista ja katsoi sopivat pelivälineet.

Ei muuta kuin nokka kohti laskupaikkaa! Perillä kanootit kannettiin rantaan ja päivän seikkailu saattoi kunnolla alkaa. Rannassa kävimme vielä kertaalleen läpi viimeiset vinkit sekä turvallisuusseikat.

Oli mukava lipua vesille aurinkoisen sään helliessä, kesäisten pilvenhattaroiden kirjoessa taivasta. Tässä vielä kartta laskupaikkaan.

Paikalla muitakin kanootteja.

Cristian apurinsa kanssa näyttivät mallia. Samalla tuli tarkistettua, ettei tuuli ollut noussut liian kovaksi.

Nyt mennään eikä meinata!

Pääsimme matkaan. Lähdimme suuntaamaan kohti Naarajoen alkupäätä, joka virtasi noin kilometrin päässä vesillelaskupaikasta. Tässä kartta joen alkupisteeseen.

Naarajärvi ei ole ainoa vaihtoehto vesille pääsemiseksi VedenjakajaReitistöllä. Kanootteja on vuokrattavana myös Kukkarojärven rannalla – siis saman järven, jonka maisemia itse olimme aiemmin ihailleet rannalta käsin Kukkarojärven kierroksella. Voit vuokrata vaikkapa SUP-laudan tai kanootin yhdestä pisteestä ja palauttaa sen toiseen. Tässä kartta vuokrauspisteeseen. Reittikartasta voit katsella palveluita tarkemmin.

Mikäs siinä meloessa upeassa kesäsäässä. Lämpöä riitti, ja maisemat olivat todella kohdillaan. Melonta sopii hyvin myös ikäihmiselle. 71-vuotias isäni sai myös rentoutua leppoisasti vettä kauhoen. Tässä lajissa ei kannata pitää kiirettä, mikä on tärkeää myös turvallisuuden kannalta.

Eikä kannata melontaa vierastaa myöskään ipanoiden kanssa. Noin 10-vuotias voi helposti nautiskella menosta kahden aikuisen kanssa inkkarikanootissa, kunhan istuu paikallaan pelastusliiveissä, eikä lähdetä kauas ulapalle tai poistuta matalista vesistä. Sopivan hitaasti virtaava joki on oikein oivallinen paikka hankkia uusia kokemuksia perheen pienimpien kanssa.

Aikuiselle voin suositella melontaa, vaikkei aiemmin olisikaan lapioinut vettä kanootin kyydissä. Kokemuksien kartuttaminen onnistuu hyvin Pieksämäen maisemissa.

Naarajoen alku.

Mökkiläiset heiluttivat meille rannoilta. Leppoisaa väkeä. Välillä väistelimme vedestä törröttäviä kiviä ja kuuntelimme lintujen laulua. Matalassa ja kohtuullisen kirkkaassa vedessä kanootin mukana uiskentelevat ahvenet erottuivat selvästi. Sen verran aurinko heijastui veden pinnasta, etten kuvaa saanut napattua. Ahven onkin toisinaan utelias kala. Varsinainen Suomen delfiini. Saisikohan ahvenille opetettua temppuja?

Naarajoen uoma muuttui sen verran kovaksi virraksi, ettemme viitsineet tällä kertaa mennä sen suuta pidemmälle. Niinpä lähdimme meloskelemaan takaisin päin kutakuinkin samaa reittiä, kuin olimme tulleetkin.

Ja sitten takaisin.

Muutaman kilometrin melonnassa sai jo tunnin kulumaan.

Samalla kun purimme varusteita, Cristian kertoi, että jos haluaa pidempiä melontaretkiä tehdä, hän vetää useamman päivän, jopa reilun viikon mittaisia vesivaelluksia lähialueen joissa. Jos melonta kiinnostaa ja haluat tutustua VedenjakajaReitistön mainetta niittäviin maisemiin laineilta käsin, kannattaa ehdottomasti ottaa harkintaan!