Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Lähtisitkö retkelle resiinalla? Jokioisten Museorautatiellä voi laavumatkan taittaa vinhaa vauhtia raiteilla

Yhteistyössä Luonto lisää liikettä -hanke

Kartta (Minkiön asema, Kiipuntie 49)

Oletko kaltaiseni rautatieromantikko? Kiskojen kolinassa rentoutuva hitaan matkanteon ystävä? Ennen pitkää sisällä istuskelu saa kuitenkin tähyilemään ulkoilmaan – voisiko luontoliikunnan ja rautateiden kutsun yhdistää? Maistuisiko resiinaretki?

Pääsin Luonto lisää liikettä -hankkeen siivellä kokeilemaan ihan oikeaa resiinaretkeilyä innokkaiden neljäsluokkalaisten kanssa.

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Lounaishämäläinen museorautatie, Suomen ainoa käytössä säilynyt

Jokioisten Museorautatie sijaitsee Jokioisten ja Humppilan kuntien alueella, lähellä Forssaa. Rataosuus on Suomen ainoa käytössä säilynyt, yleiselle henkilö- ja tavaraliikenteelle avoinna ollut kapearaiteinen rautatie. Jokioisten Museorautatiellä on kolme asemaa: Humppila, Minkiö ja Jokioinen, sekä kuusi seisaketta.

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Resiinalla liikuttaessa saa hien pintaan ja eväsnälän heräämään jo ennen ensimmäisiä seisakkeita. Museorautatien höyryjunaretkillä pääsee tutustumaan pidemmällä sijaitseviin asemiin.

Luontoliikunnan riemua: oma resiinaretki sopii mainiosti myös lapsiperheille 

Kesäviikonloppuisin Minkiön suloiselta asemalta pääsee höyryjunan kyytiin. Arkisin, vetureiden vetäessä henkeä, voi resiinan vuokrata omaan käyttöönsä.

Eväsretki neljäsluokkalaisten kanssa sujuu iloisissa merkeissä. Alkuhämmennyksen jälkeen resiinat nytkähtävät liikkeelle. Rauta on raskasta ja hiki hiipii pintaan, mutta sitten saamme juonesta kiinni. Opettajatkin pääsevät tälle retkelle mukaan, mutta suurinta osaa resiinoista pumppaavat vauhtiin lapset ihan omissa ryhmissään. Oikea rytmi löytyy ja pian viiletämme pitkin aurinkoista peltomaisemaa. Letkaa vetää tyttöjen pumppaama vaunu. Takana pojat koettavat kiriä kiinni, mutta miten ohitat rautatiellä? Muistelemme ohjaajan kanssa 80-luvulla käynnistyneitä Resiinaralleja – miten siellä kisattiin? Miten ohitettiin?

Resiinalla matkaaminen yllättää ja koukuttaa. Joku aikuisista toteaa: ”Tämä on hieman kuin kirkkoveneilyä, kuljemme luonnosta nauttien ja liikutamme kulkupeliä yhdessä.” Yritämme tunnistaa päiden yli liihottavaa lintua. Koululaisten poskille kohoavat huhkinnan hohde ja hymy.

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Neljäsluokkalaiset taitavat jo hyvin resiinan käsittelyn. Resiinaretkeily sopiikin mainiosti ihan jokaiselle, joka vain malttaa pysyä vaunun kyydissä ja osaa pitää sormet ja pään poissa vuorossa olevien pumppaajien tieltä.

Juuri, kun kädet ilmoittavat tauon tarpeesta, kurkistaa laavu koivikon keskeltä. Kotimatkaa siivittää ryhmän raikuva laulu. Perillä lapset ovat haltioissaan. Resiinaretki oli sopivan rankkaa ja jännittävää, onnistumisen riemu paistaa ilmeistä.

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Mutta miten resiinat päätyivät Jokioisille? Haastattelussa Museorautatieyhdistys ry:n puheenjohtaja Marko Laine.

Mistä saitte idean resiinoihin?

– Museorautatien toiminta perustuu Museorautatieyhdistyksen jäsenten tekemään palkattomaan talkootyöhön, mutta museoradan, kaluston ja rakennusten ylläpito vaatii myös rahaa. Perinteisesti ylläpitoa on rahoitettu museojunapilettien tuotolla sekä yhdistyksen jäsenmaksuilla, mutta sitten keksimme resiinavuokrauksen, joka onkin nyt hyvä pieni lisä tuloihimme.

Aikaisemmin käytössämme oli kaksi vanhaa pumppuresiinaa. Myöhemmin tilasimme neljä uutta resiinaa. Resiinoiden vuokraus on lisännyt joka kesä suosiotaan, ja erityisesti piknik-retket resiinalla laavupaikalle ovat matkailijoiden mieleen. Resiinavuokraus on elävöittänyt museotamme, sillä nyt perinteisen museon ja asemakahvion lisäksi matkailijoilla on myös arkisin mahdollisuus nauttia museorautatien nostalgiasta.

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Onko vastaavaa elämystä tarjolla muualla Suomessa? Entä maailmalla?

– Suomessa on resiinanvuokrausta parissa paikassa lakkautetulla Pori–Haapamäki-rataosalla. Myös Nuorisokeskus Marttinen järjestää ohjattuja resiinaretkiä suljetulla rataosuudella Virroilla. Haapamäellä vuokrattavat resiinat ovat pääsääntöisesti ns. kolmipyöräresiinoita, joiden kyytiin mahtuu yksi henkilö. Resiinoiden vuokraus on varsin yleistä maailmalla, sillä vanhoja lakkautettuja rataosuuksia on paljon, ja niitä on pyritty saamaan matkailukäyttöön. Ruotsissa vuokrataan monessa paikassa polkypyöräresiinoita, Saksassa ja Yhdysvalloissa taas pumppuresiinoita.

Mikä yleensä yllättää teillä vierailijan?

– Vierailijat yllättyvät meidän museokaluston, eli vetureiden ja vaunujen määrästä, toiminnan laajuudesta sekä siitä, että tämä koko kokonaisuus ylläpidetään talkootyöllä.

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Pihassanne on suloinen, punainen sauna. Voiko saunaa vuokrata? Entä voiko saunassa tai saunan pihalla yöpyä tai telttailla?

– Aseman vanhaa pihasaunaa voi vuokrata, ja saunan edustan grillissä saa paistaa omia grilliherkkuja. Yöpyminen on mahdollista teltalla saunan niityllä tai näyttelyhallin takana nurmikolla, laavupaikan laavulla ja erikseen sovittaessa myös museorautatien talkoolaisten käytössä olevissa vanhoissa VR:n makuuvaunuissa.

Saunan vuokrauksesta löytyy lisätietoa täältä.

Millaisia yksityisjuhlia museorautateillä on juhlittu?

– Museorautatiellä on vietetty sekä syntymäpäiviä että hääjuhlia. Minkiön asema-alueelle on mahdollista tilata pitopalvelun kautta ruokailut ja tarjoilut, joita sitten tarjoillaan isossa juhlateltassa.

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Kerro joku hauska tarina vuosien varrelta

– Museorautatien perinteisiin kuuluu, että veturimiehistö paistaa makkaraa höyryveturin hytissä höyrykattilan ns. kruunuventtiiliin päällä. Siihen saa mukavasti pari makkaraa kerrallaan, ja makkarat kypsyvät hiljalleen veturin lämmössä. Jotkut lämmittäjät ovat lisäksi tykänneet valmistaa savukalaa, jolloin kala kääritään folioon ja asetetaan veturin savupiipun kipinäsihdin päälle kypsymään. Kerran kävi niin, että veturimiehistö unohti kypsymässä olevan kalan, ja kun museojuna oli nousemassa Raemäkeä ylös, lisättiin tietysti veturissa höyryä ja savukala lensi kaaressa piipusta ratapenkereelle.

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Mikä resiinoihin liittyvä uskomus ei pidä paikkaansa?

– Ihmiset ehkä uskovat, että resiinan liikkumiseen tarvitaan aina henkilö pumppaamaan. Näin ei kuitenkaan ole, sillä resiinat ovat hyvin herkkiä rullaamaan ja mikäli kiskoilla olevan resiinan pyörien eteen ei ole laitettu mitään puukalikkaa jarruksi, voi esimerkiksi tuulenpuuska laittaa resiinan liikkeelle. Sama pätee myös loivissa alamäissä. Museorautatien laavupaikan kohdalla on mäki Minkiön aseman suuntaan, ja mikäli pysäköidyn resiinan eteen ei laita mitään kiilaa jarruksi, voi resiinan sitten löytää 1,5 kilometrin päästä.

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Museotunnelmaa Minkiön asemalla

Pumppaamme itsemme takaisin Minkiön asemalle. Resiinaretki nousee kouluryhmän luontoliikuntaleirin elämyslistan kärkeen. Bussi odottaa jo lähtijöitä, mutta resiinoiden lumo pitää vielä hetken otteessaan. Monen kädestä löytyy jäätelö. Minkiön asemalla on kesäisin avoinna makasiinikahvila, jonka seinien kylttejä ja julisteita voisi tutkia tunnin jos toisenkin. Resiinointinkavereideni lähdettyä kotimatkalle pääsen tapaamaan höyryvetureita Helgaa, Orionia, H.K. Porteria ja Sohvia. Mitä tarinoita nämä veteraanit kuljettavatkaan mukanaan?

Resiinaretkellä Jokioisten Museorautatiellä Kuva Terhi Jaakkola

Kohti kotimatkaa, reput täynnä luontoelämyksiä

Neljäsluokkalaiset kiipeävät iloisina reissuauton kyytiin. Takana heillä on kaksi vuorokautta luontoleiriä. Trangian käytön opettelu ja monet muut ihan uudet ja yllättävät hetket saavat lapsilta peukut ylös, mutta yksi on ylitse kaiken: ikimuistoinen resiinaretki. Sen mainitsevat kaikki, kun reissun parhaita kokemuksia kerätään muistiin.

Lisätietoa Jokioisten museorautatien verkkosivuilta sekä Facebook-seinältä:

Löydä lähiseudun muut kohteet:

Hämeen järviylänkö -hanke - logorivi

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.