Kesälomalla aurinkoisessa Seitsemisessä lasten kanssa

Seitsemisen kansallispuisto on ehdottomasti yksi Länsi-Suomen parhaista retkeilykohteista. Monipuolinen luonto, aarnimetsää, karua kangasta ja paljon keidassoita sekä ihania kirkasvetisiä lampia. Lisäksi Seitsemisessä on reittejä kaiken tasoisille, esteettömistä reiteistä pidemmille retkille. Olimme lasten kanssa suunnitelleet kesälomallamme yöpyä 2 yötä Seitsemisessä, ja yöpymispaikaksi valikoitui Kirkas-Soljasen telttapaikka.

Kelit olivat parhaat mohdolliset, lämmintä 25 astetta ja aurinko paistoi. Ei tarvinnut juurikaan miettiä, miten pysyisimme lämpimänä teltassa – kevyet makuupussit tulisivat riittämään hyvin. Lämpimästä ja kuivasta kelistä johtuen leiritulet jäisivät toki tekemättä metsäpalovaroituksen vuoksi.

Kuten yleensä käy, lasten kanssa lähteminen kotoa kestää. Saavuimme siis Kirkas-Soljasen telttapaikalle (kartta) vasta illalla, laitoimme heti teltan pystyyn ja söimme iltapalaa. Emme olleet suinkaan ainoita telttailijoita alueella, sillä samalla alueella oli 3 muuta seuruetta. Kirkas-Soljasen teltta-alue on kuitenkin laaja, joten kaikki saivat mukavasti omaa rauhaa telttansa ympärille. Ilta oli aivan ihana, täysin tyyni ja hiljainen. Lapset olivat innoissaan tulevasta yöstä teltassa, ja nukkumatti antoikin odottaa varsin pitkään.

Illanhämy Kirkas-Soljasella.

1. Päivä

Heräsimme nuorimmaisen Jasperin kanssa aikaisin kuten yleensä, ja vanhemmat pojat Oskari ja Valtteri jäivät nukkumaan telttaan. Söimme aamupalaa ja lähdimme pienelle kävelylle Saari-Soljasen esteettömälle reitille (0,5 km). Ihanaa, kun lastenrattaillakin pääsee keskelle kaunista luontoa! Linnut lauloivat ja nautimme rauhallisesta aamusta. Palasimme takaisin tietä pitkin teltalle ja matkalla havaitsimme myös metsäpaloalueen, mielenkiintoista… Nopealla googletuksella sain selville, että Seitsemisessä kulotetaan aika ajoin metsää, koska tietyt hyönteistyypit tarvitsevat metsäpaloa elääkseen, ja kulotus on osa metsän ennallistamisohjelmaa. Lisää aiheesta voi lukea Metsähallituksen sivuilta.

Koveron perinnetila

Aamupalan jälkeen päätimme porukalla lähteä tutustumaan Koveron perinnetilaan. Meidän epäonneksemme perinnetila oli juuri sen päivän kiinni, kun olimme liikkeellä. Onneksi pihalla riitti ihmeteltävää. Perinnetilan tarkoitus on kulttuuriympäristön ylläpitäminen seuraaville sukupolville. Lähiniityillä olivat laiduntamassa maatiaislehmät ja lampaat sekä pihapiirissä kanoja. Kiertelimme ympäri pihapiiriä ja pojat ottivat nokoset puupenkeillä. Ilma oli todella lämmin. Koveron Perinnetilasta voi lukea lisää Seitsemisen sivuilta.

Kun saavuimme takaisin leiriin Kirkas-Soljaselle, oli lounaan aika. Keittelimme ruokaa retkikeittimellä, sillä alueella oli metsäpalovaroitus. Lounaan jälkeen tutustuimme paremmin Kirkas-Soljasen lammen ympäristöön. Onneksi otimme mukaan uikkarit ja packraftin. Niillä menimme lampea ristiin rastiin. Vesi oli kirkasta ja lämmintä, mutta kuitenkin mukavasti viilensi lämpimänä kesäpäivänä. Jokaiselle löytyi jotain sopivaa puuhaa leiripaikallamme.

Saari-Soljasen luontopolku

Matkaa: 2 km
Palvelut: nuotiopaikka ja keittokatos Saari-Soljasella sekä 2 lintulavaa
Haastavuus: Helppo
Lähtöpaikka: Saari-Soljasen P-paikka

Illan ohjelmana oli lähellä sijaitsevan luontopolun kiertäminen koko porukan kanssa. Matkaa leiripaikastamme luontopolulle ei ollut kuin muutama sata metriä, ja luontopolulla pituutta oli 2 kilometriä. Illaksi ilma oli jo vähän viilentynyt, joten oli mukavampi kävellä.

Luontopolun ensimmäinen osuus oli leveää esteetöntä reittiä lintulavalle. Luontopolun varrella oli paljon infotauluja luonnosta. Keväällä alueella on varmasti paljon lintuja, mutta kesäkuumalla niitä näkyi aika vähän. Yksi tauluista kertoi, että alueella saattaisi myös olla riekkoja, olisi kyllä varsin erikoinen näky näillä leveysasteilla. Suo Saari-Soljasilla on keidassuota, eli suo nousee muuta maata hieman korkeammalle. Siitä syystä suot ovat karuja, koska niillä elävien kasvien pitää tulla toimeen sadevedellä. Lapsia eivät infotaulut niin kovasti kiinnostaneet, vaan puolijuoksua menivät edellä ja nuorimmainen tietysti veteli sikeitä kantorepussa.

Iltauinti Kirkas-Soljasella

Ennen iltapalaa oli aika vielä pienelle iltauinnille. Valtteri halusi uida lammen toiselle puolelle lintulavalle asti ja takaisin. Vaikka hän osaakin jo hyvin uida lähdin packraftilla vielä turvaamaan uintimatkaa. Iltapalan jälkeen uni tulikin lapsille huomattavasti helpommin kuin edellisenä iltana.

2. Päivä

Toisena päivänä heräilimme rauhassa ja poikien pyynnöstä hengailimme vain leirialueella. Olen huomannut, että lapset ovat mieluiten yhdessä paikassa ja nauttivat siitä ympäristöstä. Koska tämä oli viimeinen päivä Seitsemisessä, aloin hiljalleen pakata tavaroita autoon. Jasperi nukahti sopivasti päiväunille ja saimme auton pakattua joutuisasti. Viimeinen visiitti oli tarkoitus tehdä Haukilammen tulipaikalle.

Haukilampi

Matkaa: 1,5 km Koverolta
Palvelut: Tulipaikka ja teltta-alue Haukilammella
Haastavuus: Helppo
Lähtöpaikka: Koveron P-paikka

Jätimme auton Koveron parkkipaikalle ja lähdimme kävelemään kohti Haukilammen tulipaikkaa. Haukilammelle voi kävellä myös pitempää reittiä joko Kirkkaanlamminkankaan kautta tai Multiharjun luontopolun kautta. Oskari on juuri täyttänyt 5 vuotta, ja hänen kanssaan on mukava kävellä 3–5 kilometrin lenkin, silloin säilyy vielä mielenkiinto. Joten valitsimme suosiolla lyhyen reitin.

Teimme lounasta Haukilammella. Pienet lammet Seitsemisessä ovat kyllä sympaattisia. Jokaiseen tekisi mieli pulahtaa. Kävelimme takaisin samaa reittiä ja piipahdimme vielä Seitsemisen luontokeskuksessa. Onnistunut reissu lasten kanssa!