Tammelan Ruostejärven alue on lapsille mieluinen – uusi mobiilisovellus johdattaa hauskasti sen reiteille

Yhteistyössä HAMK

Hämeen Ammattikorkeakoulu on kehittänyt DigiTrail-hankkeessa* uutta mobiilisovellusta, joka helpottaa luonnossa liikkumista. Ideana on tuoda yksittäiselle reitille navigaattorin tavoin toimiva sovellus, ja auttaa uusia ihmisiä rohkaistumaan liikkeelle luontoon.

Sovelluksessa on viisi reitistöä, jotka kaikki testaamme tässä juttusarjassa. Olimme nyt ensimmäisenä sovellukseen valmistuneessa kohteessa Tammelassa, Hämeen järviylängöllä, Ruostejärven virkistysalueella.

Kaikista kohteista löytyy kolme reittivaihtoehtoa: helppo, keskivaikea ja haastava. Niin myös täältä. Lähtöpisteenä jokaisessa on Hämeen Luontokeskus.

Kuva: Tomi Pohja

Valitsimme tällä kertaa testiin helpoimman reitin, koska Eerikkilän urheiluopistolle johtava keskivaativa, ja Liesjärven kansallispuistossa kierroksen tekevä vaativa reitti olivat jo entuudestaan tuttuja. Lisäksi tällä reitillä pääsisi katsastamaan lasten suursuosikin, vetolossin!

Muitta mutkitta siis kävimme matkaan. Jätin muut kartat sivuun, ja päätimme löytää perille vain sovelluksen avulla. Oma sijainti näkyi kartalla sinisenä pisteenä, reitti violettina viivana ja kohdepisteet karttasymboleina. Ei kun matkaan!

Kuva: Tomi Pohja

Ensin suuntasimme läpi synkän ja tiheän, mielukuvitusta kutittelevan mörrimöykkykuusikon, tässä kohtaa vielä helppoa kivituhkapolkua pitkin. Tiheän oksiston alla oli nytkin, kirkkaana kesäpäivänä, hämärää. Aivan oma maailmansa.

Matka jatkui. Seuraavaksi haarautui pienempi polku, johon meidän kuului jatkaa. Kesä pisti parastaan, hemmotteli lämpöisillä säteillä, mutta hyttyset olivat onneksi teillä tietämättömillä. Niinpä polun yli kaatunut puu, joka olisi toisissa olosuhteissa saattanut olla ärsyttävä este, olikin nyt oivallinen taukopaikka pieneen istahdukseen. Mutta vain pieneen, seikkailu oli jatkuva.

Kotvan päästä polku tuli rantaan, jossa se seuraili järveä aina siihen parhaalle palalle, vetolossille asti. Kun sanoin, että paikka on lasten suosikki, niin kohtaamamme vahvisti sen. Paikalla oli nytkin neljä nassikkaa onkimassa.

Ennen kuin mitään ehdimme sanomaan edes tervehdykseksi, oli kaksi pojista jo ilmoittanut olevansa vapaaehtoisia auttamaan meidät yli.

Siinä ei kauaa nokka tuhissut, kun nuori voima oli kiskonut meidät yli. Vaihdomme muutaman sanan poikien kanssa ja jatkoimme eteenpäin.

Lossin jälkeen polku kaartaa vasemmalle, kauniille pitkoksille, jotka vievät perille määränpäähän, rauhalliselle tulipaikalle. Siellä istuskelimme pidemmän hetken. Siemaisimme virvoittavan hörpyn vettä, rentouduimme kiireettä tietoisen läsnäolon menetelmin.

Itse asiassa en edes ole varma, kuinka kauan viivähdimme, joten rentoutus teki tehtävänsä. Nyt oli edessä matkan toinen puoli, eli samaa reittiä takaisin aina kivituhkapolulle asti. Siitä valitsisimme vielä  sovelluksen opastaman toisen haaran, joka vie rannan kautta luontokeskukselle, saapuen sinne aivan uimarannan kupeesta.

Sovellus hoisi hommansa hyvin, ja sisältö koetun perusteella vastasi nappiin lupaustaan. Polku oli oivallinen lasten kanssa kuljettavaksi: sopivan lyhyt, enimmäkseen helppo kulkea, mutta myös mäkeä ja hieman epätasaisempia kohtia, jotka kehittävät tasapainoa ja motoriikkaa. Kaatuneen puun ylitys ja vetolossi olivat ihan parhaat palat.

Testi jatkuu, ja seuraavissa osissa syvennymme tarkemmin DigiTrailin teemasisältöihin.

Sovelluksen voit ladata täältä.

 

*”DigiTrail on mobiilisovellus, joka toimii luonnossa navigaattorin tavoin ja madaltaa näin kynnystä lähteä tutustumaan luontokohteisiin. Sovellus opastaa kulkijaa metsässä, kertoo lähellä sijaitsevista palveluista ja nähtävyyksistä. Lisäksi se antaa mielenkiintoista tietoa mm. alueen historiasta tai aktivoi käyttäjäänsä erilaisilla teemoilla, kuten metsäaiheisilla liikunnallisilla ja kulttuuriin liittyvillä sisällöillä.” Lue lisää >>

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.