Vältä ikävät yllätykset helposti – viisi mainiota syytä rimpauttaa luontokeskukseen

Ajelitko pitkän matkan vain huomataksesi, että tie haluamaasi kansallispuiston kolkkaan onkin auraamatta? Kerrottiinko Facebook-ryhmässä että laavulla on polttopuita, mutta ei sitten enää ollutkaan kun itse saavuit paikalle? Vai olitko kenties lähdössä hiihtovaellukselle Lapin keväthangille, mutta sukset saivatkin lumen sijaan suhista sammalikossa? Ei hätää, näin voi käydä kokeneellekin retkeilijälle. Onneksi varsinkin kansallispuistojen ja retkeilyalueiden ystäville on ongelmaan olemassa helppo ratkaisu: lyhyt puhelu kohdealueen luontokeskukseen ennen lähtöä voi pelastaa jopa koko reissun.

Useilla kansallispuistoilla on oma luontokeskus, ja joskus yksi luontokeskus voi hoitaa muutamankin eri kansallispuiston tai retkeilyalueen asiakaspalvelua. Lisäksi on kansallispuistoja, joilla ei ole omaa luontokeskusta, mutta joissa asiakaspalvelua hoitaa jokin muu taho – linkit lisätietoihin löydät jutun lopusta. Mutta milloin ja miksi retkeilijän kannattaa kääntyä kansallispuiston asiakaspalvelun puoleen? Jututin kollegaani Mari Valtosta Suomen luonto- ja retkeilykeskus Haltiasta, ja listalle kertyi monta erinomaisen hyvää syytä!

1. Saat kattavat ja ajankohtaiset vinkit päiväretkelle

Joskus voi olla kotoa käsin vaikea arvioida vaikkapa sitä, miten märkää maastossa on tai millaiset jalkineet missäkin reitillä vaadittaisiin. Kenties suunnittelet jopa viikonlopun minireissua kotimaassa ja haluat retkeillä kohdealueen kansallispuistossa? Soittamalla tai lähettämällä sähköpostia luontokeskukseen ennen retkesi alkua voit varautua paremmin.

Luontokeskuksista voi kysellä myös vinkkejä, että mikä reitti sopisi kestoltaan ja vaatimustasoltaan parhaiten seurueellenne. Tästä on erityisen isosti iloa silloin, jos puisto on teille entuudestaan vieraampi ja on vaikea päättää, mistä kannattaisi aloittaa.

– Retkeilijä saa luontokeskuksesta tietoa kansallispuiston reittivaihtoehdoista, reittien kunnosta, vaihtoehtoisista reiteistä, ruuhkista ja reittien vaativuustasosta. Toki myös vinkkaamme sopivia kohteita, jos kysyjällä on toiveita nähdä jotakin tietynlaista luontoa tai vaikka vuodenkiertoon liittyviä kiinnostavia juttuja, Valtonen sanoo.

Minne suunnata, jos haluaa retkellään käydä vaikkapa uimassa? Kansallispuiston asiakaspalvelusta osataan vinkata. Kuva Teijolta.

2. Saat tietoa maasto-olosuhteista ja huoltotilanteesta

Kansallispuistojen asiakaspalvelulla on yleensä ensi käden tietoa esimerkiksi puuhuollon tilanteesta ja auraustilanteesta.

– Useimmiten osaamme kertoa auraus- tai polttopuutilanteesta suoraan ja jos emme, niin selvitämme asian, Valtonen kertoo.

Tiedot näistä asioista kulkeutuvat asiakaspalveluun niin maastossa toimivalta huoltohenkilökunnalta kuin siellä liikkuneilta retkeilijöiltäkin. Tässä onkin hieno mahdollisuus retkeilijällä jeesiä muita: soittamalla luontokeskukseen ja kertomalla havainnoistaan maastossa – tulvista, kaatuneista puista, polttopuiden loppumisesta tai muusta vastaavasta – jokainen voi osaltaan edistää tiedonkulkua ja siten auttaa muita retkeilijöitä. On arvokasta, että viesti kulkee kahteen suuntaan: luontokeskuksilta retkeilijöille ja retkeilijöiltä luontokeskuksille.

Pitääkö laittaa kumpparit vai pärjääkö lenkkareilla? Luontokeskuksissa oman alueen tilanne tunnetaan kattavasti. Kuva Torronsuolta.

3. Ennakkotietojen hankkiminen luontokeskukselta voi pelastaa vaelluksesi

Jos olet esimerkiksi suuntaamassa talvivaellukselle jostakin tietystä vähän syrjäisemmästä lähtöpisteestä, kannattaa luontokeskukselta selvittää, aurataanko sen alueen parkkipaikkoja läpi talven. Joissakin kansallispuistoissa on myös hiihtolatuja tai talvireittejä, joita ei välttämättä huolleta koko talvea, vaan esimerkiksi vasta talvilomaviikoista eteenpäin. Tietoa löytyy myös kansallispuistojen virallisilta nettisivuilta (www.luontoon.fi) kunkin kansallispuiston Ajankohtaista-osiosta ja myös niiden Facebook-sivuilta.

– Luontokeskuksista voi kysellä esimerkiksi kohdealueen tulvatilanteesta, vesipisteistä, hyttystilanteesta, leiriytymissäännöistä ja muusta vastaavasta. Luontokeskukset osaavat neuvoa myös muun muassa sen, miten reittien päätepisteestä päästään takaisin autolle tai mistä voi vuokrata välineitä, Valtonen luettelee.

Useimmissa kansallispuistoissa merkityillä patikointireiteillä ei ole talvikunnossapitoa, mutta luontokeskuksella on usein tieto, mikä lumitilanne on, ja ovatko reitit kuljettavissa vai tarvitaanko lumikenkiä tai suksia.

– Keväällä kannattaa huomioida tulva-ajat ja yleensä luontokeskuksilla on tieto, jos joku reitti on poikki kokonaan tulvan takia. Esimerkiksi on ihan tavallista, että Karhunkierros Oulangan kansallispuistossa on johonkin aikaan kevättä poikki Oulankajoen tulviessa.

Maasto-olosuhteita kohteessa voi olla vaikea arvioida etenkin, jos vaelluskohde on toisella puolella Suomea. Yhteydenotto kohdealueen luontokeskukseen auttaa.

4. Voit kysyä välineitä vuokralle

Joissakin luontokeskuksissa on tarjolla ainakin pienimuotoista välinevuokrausta, kuten lumikenkiä. Jos siis suunnittelet luontoretkeä johon tarvitset varusteita, kannattaa kohdekansallispuiston luontokeskukselta kysyä, onko heillä vuokraamoa. Vaikka ei olisi, osaa asiakaspalvelija todennäköisesti neuvoa sinulle alueelta yhteistyöyrittäjän, jolta varusteita löytyy.

Haltian varustevuokraamosta löytyy lumikenkien lisäksi muun muassa retkikeittimiä ja rinkkoja. Vuokraamalla välineitä voi niitä samalla opetella käyttämään asiakaspalvelijan opastuksella, ja parantaa siten retkeilytaitojaan.

– Neuvomme toki vuokravälineidemme käytössä, jotta sitten maastoon olisi helppo lähteä. Yritämme parhaamme, että luontoon lähtijä saisi mukavan kokemuksen!

Haltian varustevuokraamoon pääset tästä >>

Jos tarvitset välineitä vuokralle, kannattaa niitä tiedustella kohdealueen luontokeskuksesta.

5. Saat luotettavaa tietoa retkietiketistä ja säännöistä

Yön yli -retkeä tai vaellusta suunnitellessa kannattaa selvittää hyvissä ajoin, että minkälaiset leiriytymissäännöt kansallispuiston alueella on.

– Nämä vaihtelevat hieman puistoittain ja onpa puistojakin, joissa ei saa yöpyä ollenkaan! Jos suunnittelee kalastusta, niin luontokeskuksista osataan myös neuvoa, mitä lupia tarvitaan ja onko jotain alueita, vaikkapa virtavesiä, joissa ei ole lupa ollenkaan kalastaa, Valtonen sanoo.

Hänen mukaansa erityisesti tulenteossa ja siihen liittyvissä säännöissä on retkeilijöillä usein monenlaista epäselvyyttä. Some-ryhmissä asiaa kysymällä voi saada tiedon lisäksi luuloja ja mielipiteitä, joten luotettavan vastauksen saamiseksi kannattaa kysymyksensä esittää kansallispuiston asiakaspalvelulle.

– Kesäaikaan metsäpalovaroitusten ollessa voimassa luontokeskuksilla on esimerkiksi tieto siitä, millä nuotiopaikoilla tulet voi tehdä turvallisesti vai voiko missään, Valtonen kertoo.

Tulentekoon liittyy sääntöjä. Jos tiedoissa on aukkoja, kannattaa kysyä neuvoa kansallispuiston asiakaspalvelusta.

Puhelin ja sähköposti nopeimmat kanavat

Luontoon.fi-sivustolle päivitetään ajantasaisia ja luotettavia tietoja reittien tilanteista ahkeraan. Se kannattaa tsekata siis ensimmäisenä, eikä tietojen saaminen sieltä ole kiinni kellonajasta. Jos sen jälkeen vielä jää kysymyksiä, niin Luontokeskusten asiakaspalvelua saa puhelimitse, sähköpostitse ja Facebookin kautta. Näistä kaksi ensimmäistä ovat nopeimmat kanavat.

– Luontoon.fi-nettisivuilta kyseisen kansallispuiston sivut ja kansallispuiston oma Facebook-sivu kannattaa myös tarkistaa, sillä sieltä usein löytyy vastaus yleisimpiin kysymyksiin. Haltialla on myös Instagram-tili. Muut luontokeskukset tavoittaa Instagramista luontoon.fi-tilin kautta, mutta kiireellisiä kysymyksiä ei ehkä Instagramin kautta kannata esittää, Valtonen vinkkaa.

Mari Valtonen.

Lue lisää

Löydä kaikki Suomen luontokeskukset

Löydä kaikki Suomen kansallispuistot ja niiden asiakaspalvelua hoitavat tahot

Suomen luonto- ja retkeilykeskus Haltia

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.