Testissä Amok Equipment Draumr 3.0 -riippumatto

Viime kesän Riippumatto majoitteena -jutun jälkeen olen etsinyt itselleni uutta riippumattoa seuraavaksi kesäksi. En ole vielä löytänyt itselleni sitä niin sanotusti “oikeaa” riippumattoa.

Valmistajia alkaa olla jo paljon, mutta ikävä kyllä Suomeen heidän mallejaan ei oikein saa edullisesti korkeiden tullimaksujen ja verojen takia.

Jo 2014 näin norjalaisen Amok Equipmentsin kehittelemän Draumr 1.0 -riippumaton kuvia ja videoita. Riippumatto on erilainen siinä suhteessa, että matossa riiputaan poikittain. Lisäksi maton saa vedettyä hihnoilla istuimeksi. Draumr vaatii tosin tietyntyyppisen ilmapatjan rungokseen, jotta mattoa voi käyttää. Tuote oli uusi ja erikoinen idea kiinnosti, mutta ajattelin silti yhä odottaa ja katsoa muitakin merkkejä.

Draumr 3.0 tuli markkinoille viime vuonna ja on kerännyt paljon positiivista palautetta ympäri maailmaa. Tuote vaikutti varsin viimeistellyltä ja kiinnostukseni heräsi poikkeuksellisen idean takia uudelleen.

Keskustelin valmistajan kanssa ja he ilmoittivatkin lähettävänsä uusimman maaliskuussa markkinoille tulevan kokonaisuuden minulle Retkipaikassa julkaistavaa artikkelia vastaan.

Exped XP 9 LW, Draumr 3.0 ja Tarppi

Exped XP 9 LW, Draumr 3.0 ja Tarppi

Maaliskuun puolivälissä uusi Draumr saapui ja olin jo hankkinut Expedin Downmat XP 9 LW -ilmapatjan valmiiksi. Valitsin tämän Expedin siksi, että se sopii myös pakkaskeleille.

Riippumatto tarvitsee tietynlaisen ja -muotoisen ilmapatjan rungokseen, ja Expedin synmat/downmat-makuualustoja suositellaan Amokin omalla nettisivullakin. Riippumatossa voi käyttää myös muita merkkejä, kunhan alusta täyttää suositukset ja muotoilun. Muun muassa Therm-a-restin alustat eivät käy tähän vääränlaisen rakenteensa vuoksi. Suositellut koot ovat 197cm x 65cm x 9cm tai 183cm x 52cm x 7cm. Alustan kennot on oltava pituussuunnassa. Ilman tietynlaista makuualustaa ei tätä riippumattoa voi käyttää.

Matto ja tarppi itsessään on valmistettu kestävästä ripstop nylon -kankaasta. Matolle on ilmoitettu 150 kilogramman painoraja. Käyttäjän pituudeksi suositellaan maksimissaan 190 senttiä, mutta en suosittele tätä kuin maksimissaan 185-senttiselle.

Puiden kiinnitysväli matolle on 2,5–6 metriä ja tarppi kattaa noin 8 neliön tilan.

Painoa setille tulee yhteensä noin noin 2 kiloa: riippumatto 1340 grammaa ja tarppi 713 grammaa, yhteensä 2053 grammaa.

Ensimmäinen ripustus

Ensimmäinen ripustus

Alkuvaikutelmia riippumatosta

Ensimmäisellä ripustuksella huomasin, kuinka hyvin norjalaiset ovat kehittäneet riippumattoa palautteen pohjalta ja kuinka hyvin erilaisia yksityiskohtia oli ajateltu ja suunniteltu.

Ripustaminen kesti hieman, kun piti tutustua käyttöohjeisiin sekä sisältöön. Kyllä, tämän maton kanssa ne on hyvä lukea, vaikka monesti niitä ei mukamas tarvittaisikaan. Ohjeissa on hyviä neuvoja ripustuksiin, riippumaton käyttöön sekä turvallisuuteen.

Käydäänpä läpi näitä yksityiskohtia muun muassa kuvien avulla. Yksityiskohtia on todella paljon, joten lisäkuvia löytyy jutun lopussa olevasta kuvakoosteesta.

Pussin monikäyttöä ja tarpin kiilat

Pussin monikäyttöä ja tarpin kiilat

Riippumaton pakkauspussissa on kahva, jolla pakettia voi kantaa. Lisäksi vierellä on kiinnityshihnoille merkityt omat paikat, joten pussin voi kiinnittää rinkkaan tukevasti.

Pakkauspussi painuu hyvin kasaan, joten itse kaipaisin mahdollisesti kompressihihnoja, jolla koon saisi puolitettua. Sulkeminen toimii perinteisellä narulukolla.

Pakkauspussit riippumatossa sekä tarpissa on neulottu kiinni päihin, joten niitä ei voi hukata. Samalla se helpottaa hyvin muun muassa riippumaton pakkaamista takaisin pussiin.

Kiinnityskarabiinit on värikoodatut omille puolilleen

Kiinnityskarabiinit on värikoodatut omille puolilleen

Ripustushihnat ovat turvavyön tapaista nailonhihnaa ja ne kestävät todella hyvin painoa. Hihnojen päässä olevat 22kN:n karabiinit ovat laadukkaita ja eri värisiä. Niiden avulla matto saadaan aina haluttuun suuntaan. Sama pätee kuvissa oleviin pienempiin karabiineihin, jotka kuuluvat tarpin kiinnityksiin.

Isot karabiinit on myös suojattu leveällä nylonhihnalla, jotta puun pintaan ei jäisi jälkiä. Ompeleet on tehty huolella, en löytänyt mistään irtonaisia lankoja tai muuta vikaa.

Erinomaiset säädöt ja narun sitominen pois tieltä

Erinomaiset säädöt ja narun sitominen pois tieltä

Ripustushihnat saa sidottua hyvin rullalle, jolloin ne eivät riipu tiellä tai maassa. Säätösoljet (niin sanotut cinch buckle -tyyppiset) tuntuvat vahvoilta ja ovat todella helpot ja nopeat säätää. Positiivinen puoli tässä onkin heti se, ettei tämä systeemi tarvitse hihnaan turvasolmuja, joilla mahdollinen takaisin liukuminen estettäisiin. Missään vaiheessa ei ongelmaa esiintynyt, vaan hihna pysyi hyvin paikallaan pyöriessäni riippumatossa.

Pieni lätkä soljen ympärillä on tarkoitettu estämään sadeveden valuminen mattoon kiinnityshihnoja pitkin.

Patjan pujottaminen sisälle

Patjan pujottaminen sisälle

Ensimmäisenä piti täyttää makuualusta, joka pujotetaan sisälle pääpuolella sijaitsevasta vetoketjulla varustetusta aukosta. Pujottaminen oli suht helppoa ja jalkopäässä on vetoaukko, jonka avulla sain maton ihan perille saakka. Sen jälkeen matto taivutettiin pääosan taskun sisään ja vetoketju vedettiin kiinni, jolloin matto ei pääse luiskahtamaan ulos.

Alussa mainitsemilleni erikokoisille matoille on omat paikkansa päädyssä. Ne on merkitty selkeästi pienillä valkoisilla lapuilla.

Käytön aikana huomasin muun muassa sen, ettei makuualustaa kannata täyttää aivan pinkeäksi, koska muutoin se ei taivu niin hyvin istuinasentoon. Itseä hieman pelotti sen rikkoutuminen taittaessa. Patjaa joutuu vääntämään jonkun verran muun muassa istuinasennossa sekä mattoon mennessä.

Nukkumaan mennessä täytin vasta tiukemmaksi, jolloin rakenne oli itselle mukavampi ja jämäkämpi nukkua. Tämä tosin liittyy omaan painoon josta mainitsen jäljempänä.

20160417_075250_HDR

Molemmin puolin patjaa löytyvät pienet joustavat tavarataskut. Taskut eivät ole tiellä ja ovat aikalailla juuri lantion kohdalla. Lisäksi oikealta puolelta löytyy joustava tasku juomapullolle. Siihen oma litrainen Nalgenen pullo mahtui hyvin.

Hyttysverkon tasku

Hyttysverkon tasku

Vasemmalta puolelta löytyy nepparitasku, josta voi hyttysverkon vetää esiin. Molemmin puolin taskua löytyy vetoketju, joilla hyttysverkon voi vetää kiinni. Tämän on parasta laittaa kiinni istuinasennossa. Hyttysverkko on tiheää ja toimii myös hieman tuulensuojana. Käytinkin tätä muun muassa pakkasöinä, koska se esti hyvin viimaa.

Hyttysverkko on hyvä laittaa taskuunsa kun sitä ei tarvita, tai yrittää heittää se päädyn yli. Mikäli verkon päälle istuu, se hyvin todennäköisesti repeää ja tästä varoitetaan myös ohjeessa.

20160417_073218_HDR

Hyttysverkko kiinnitetään harjanaruun pienellä karabiinillä, jonka korkeutta voi sitten sisäpuolelta säätää. Lisäksi kiinnityskohdassa on sisäpuolella pieni karabiini valolle tai muulle vastaavalle.

Päänpuoleisesta päädystä löytyy myös sidottava joustonaru, jolla säädetään hyttysverkkoa pois kasvoilta. Päätynaru antaa lisää tilaa ja pitää verkon kireällä sekä poissa kasvoilta. Sisäpuolelta säätöä voi parantaa vielä ylimääräisellä kiristyksellä pään yläpuolelta.

Verkko on aika lähellä kasvoja, mistä en henkilökohtaisesti pidä. Säätäminen vaatii hieman aikaa, kunnes sen saa tyydyttävästi asetettua pois kasvojen läheltä. Istuinasennossa joutuu päätynarua paikoin hieman säätämään.

Sisätilat

Sisätilat

Jalkopäässä on tilaa tarpeeksi isommallekin makuupussille. Käytän Savotta Military -pussia kylmillä keleillä, eikä jalkopää puristanut missään vaiheessa mitenkään häiritsevästi.

20160416_150431_HDR

Amokia säädetään kahdella hihnalla molemmin puolin. Selkänojalle on oma hihnapari, joita vetämällä voidaan säätää nojan syvyys. polvitaipeiden kohdilla sijaitsevalla hihnaparilla säädetään sitten istuinosa. Nämä joutuu vetämään aina kireimmälle, koska muuten jalkapussin reuna rupeaa painamaan kipeästi polvitaipeisiin. Lisäksi liian löysällä olevat hihnat aiheuttavat sen, että käyttäjä alkaa liukua matosta pois. Näitä hihnoja ei myöskään voi nukkuma-asennossa löysätä liikaa, muuten samainen liukuminen esiintyy.

Hihnoja on hieman vaikeaa vetää kiinni istuessa tai maatessa. Keinot kyllä löytyvät, kun hihnoja oppii käyttämään oikein ohjeiden mukaan.

Hihnan säätöpäässä olevilla metallisilla D-renkailla oli paha tapa välillä pyörähtää. Tämä aiheutti hihnan rypistymisen ja välillä säätäessä hihna meni kierteelle.

Nukkumaan mennessä hihnoja täytyy löysätä, jolloin matto suorenee. Koska makuualusta on leveä, jää molemmin puolin nukkujaa hyvin tilaa. Matto tuntuukin enemmän ilmapediltä. Perinteisen riippumaton mahdollista olkapäitä puristavaa tunnetta ei ole.

Amok mahdollistaa myös kyljellään tai mahallaan nukkumisen, mikä ei ole niin helppoa perinteisessä riippumatossa. Tämä oli itselle hyvin positiivinen ominaisuus, koska nukun parhaiten kylkiasennossa. Patja ja riippumatto tuntuivat myötäilevän hyvin vartaloa ja antoivat mukavuutta. Hyvin eristävän makuualustan ansiosta en tuntenut yhtään kylmää selkäni alla tai kyljissäni.

Nukkujan molemmin puolin on myös hyvin tilaa, joten sain pidettyä vaatteitani sivuilla. Aamulla oli helppo pukea vaatteet päälle, kun olin noussut istuinasentoon.

Tarpin kiinnityksiä ja säätöjä

Tarpin kiinnityksiä ja säätöjä

Noin 8 neliön kokoinen tarppi on suunniteltu sopivasti riippumaton päälle ja se tuo juuri tarvittavan suojan riippumatolle. Sivustat jäävät tosin avoimeksi ja valmistaja mainitseekin, ettei tätä ole tarkoitettu kovin tuulisiin olosuhteisiin.

Tarppi on kyllä hyvin suunniteltu kaikkine sidottavine naruineen ja säätöineen. Edellisestä mallista on muutettu muun muassa puun kiinnityksen narut hihnoihin. Solkityyppiset on nopea kiristää, mutta ne tarvitsevat solmun pysyäkseen kireällä (kuten kuvassa).

Kaikissa sidontanaruissa kulkee pieni harmaa lanka, joka loistaa pimeällä valon osuessa siihen. Siten naruihin ei tarvitse kompastella esimerkiksi tasku-tai otsalampun valossa.

Tarpin mukana tulevat omassa pussissaan olevat erinomaiset ja laadukkaan oloiset alumiiniset kiilat. Vastaavia voi nähdä muun muassa Fjällrävenin teltoissa.

kooste

Käyttö ja arviointi

Ensimmäisiä kertoja kokeillessani Amokia tuli mieleen, että onkohan tämä sittenkään minulle tarkoitettu. Alkuvaikutelma oli hutera, mattoon istuminen oli epätasapainoista, tunsin liukuvani jatkuvasti jalkopäätä kohti ja ulos riippumatosta. Hihnojen säätäminen tuntui vaikealta.

Mutta tämä riippumatto vaatii jonkun verran aikaa ja kärsivällisyyttä oppia käyttämään oikein. Muun muassa ongelma liukumiseen löytyi liian löysällä olevasta hihnasta polvitaipeiden kohdalla, sekä istumisesta liian alhaalla. Myöskään käyttämäni liukaspintaiset housut eivät auttaneet asiaa. Alla oleva kangas on hieman liukas myös, kaipaisin tähän hieman pitoa enemmän.

Myös ylipainoni vaikuttaa asiaan paljon. Sadan kilon yläpuolella olevat ihmiset joutuvat etsimään Amokissa keskipisteen ja pienikin poikkeaminen vaikuttaa nopeasti tasapainoon muun muassa liukumisella jalkopäätä tai pääpuolta kohti. Normaalipainoisella en epäile olevan mitään ongelmia. Kaverini kokeillessa Amokia huomasin hänen olevan siinä heti paljon tasapainoisemmin.

Muutaman yön jälkeen ei ongelmia juurikaan ollut, osasin jo löytää oikean tyylin istua sisään (kuva yllä) ja nukkuma-asennon säädötkin löytyivät aika nopeasti.

Vähitellen epäröivät tunnelmat alkoivat muuttua, “hei, tämähän on oikeastaan aika kiva!”

Eniten pidän maton suunnitellusta olemuksesta ja yksityiskohdista. Kaikki on sidottavissa paikoilleen ja matto on suhteellisen nopea sekä ripustaa että purkaa. Narujen ja hihnojen sidonta omille paikoilleen säästää hyvin vaivaa solmujen ja sotkujen selvittämiseltä. Säätöjä, joilla Amokin saa itselleen sopivaksi, on paljon.

Istuimena tämä on aivan huippu ja se onkin Amokin parhain ominaisuus. Oli mahtia roikkua erään kallion laidalla nauttien kahvia ja katsellen maisemia Amokista. Aamulla oli mukava vetää itseni istuma-asentoon ja nauttia auringonnoususta. Koska riippumatossa oleskellaan poikittain, on näkymät paljon laajemmat.

Nukkuminen on myös mukavaa, koska voin nukkua kyljelläni. Tilaa on hyvin sivusuunnassa, joten olkapäät eivät painu kasaan. Lisäksi saan laitettua vaatteita sivuilleni, jolloin ne ovat aamulla heti käytettävissä eikä niitä tarvitse kaivaa. Lisäksi taskut antavat hyvän tilan vaikkapa kännykälle. Juomapullolle tarkoitettu tasku venyy hyvin.

Huonoina puolina pidän hyttysverkkoa, joka omaan makuuni on liian lähellä kasvoja. Päädyssä olevalla joustonarulla ja sisäsäädöillä sen saa kyllä tarpeeksi kauas kasvoista, joten itikat eivät pääse pistämään. Joustonaru hyvä sitoa hieman ylemmäksi takana olevaan puuhun tai muuhun vastaavaan, jotta verkko nousee kasvojen kohdalta ylemmäksi. Istuinasennossa verkko on jo hieman tiellä. Lisäksi harjanarussa olevan karabiinin naru luistaa helposti kireällä ollessaan narulukostaan löysemmälle, jolloin verkko laskeutuu alemmaksi. Säätö oli mielestäni hieman hankalaa.

Tarppi antaa tarvittavan suojan sateella, muttei tuulella. Tarppi on suunniteltu siten, että se antaa juuri tarvittavan suojan riippumaton päälle. Sivuille kaipaisinkin lisää kangasta, jotka voisi kääntää paremmin suojaksi. Toki tämä kasvattaisi painoa, mutta antaisi paremmin suojaa.

Tarpin narut ovat hyvät ja niissä olevat heijastinlangat olivat positiivinen yllätys. Narut vaikuttavat kestäviltä ja mukana tulleet kiilat ovat erinomaiset. Monessa muussa tarpissa mukana tulleet kiilat olen heittänyt pois. Puuhun kiinnitettävät hihnat löystyvät helposti, mutta asia on helppo korjata pienellä rusetilla soljen juureen.

Yli 180 senttiä pitkät henkilö kokevat Amokin kanssa jo pieniä ongelmia. Itse olen 180-senttinen ja koin sopivani Amokiin juuri ja juuri. Amokilla on suunnitteilla luultavammin versio pidemmille ihmisille.

Yksi asia saattaa monelle olla ylitsepääsemätön, ja se on Amokin rungoksi vaatima ilmatäytteinen makuualusta. Suomessa ei pahemmin ole saatavilla muuta sopivaa kuin Expedin 7 ja 9 -mallistot, ja niillä on hintaa. Vaudelta löytyy Norrske Long, jonka pitäisi myös toimia Amokissa. Amokin hankintahinta on tällä hetkellä noin 349 euroa, ja siihen tarvittava makuualusta on jo 200 euron luokkaa. Downmat-alustaa harkitseva joutuu jo maksamaan kutakuinkin 300 euroa. Tulevaisuudessa Amok suunnittelee myyvänsä omaa makuualustaa, jonka hankintahinta olisi varmasti paljon halvempi.

Pyynikin maisemissa

Pyynikin maisemissa

Summa summarum

Norjalainen Amok Equipment on kehittänyt erinomaisen riippumaton, jonka lähestyminen perinteiseen riippumattoon on erilainen. Amok vaikuttaa varsin viimeistellyltä laadukkaine materiaaleineen, tarjoaa paljon hyviä yksityiskohtia ja erinomaista mukavuutta rentoutumiseen ja nukkumiseen missä vain.

Itse en silti tule luopumaan perinteisestä riippumatosta, koska silläkin on omat hetkensä. Amok tulee kyllä jatkossa kulkemaan monesti mukana ja tarjoaa varmasti tulevaisuudessa hyviä hetkiä metsän ja veden äärellä.

Amokia voi tilata valmistajalta itseltään, riippumatot lähetetään EU:n alueelta. Hintaa koko setillä on 349 euroa. Amokia saa sinisenä, keltaisena, oranssina ja vihreänä. Myös pelkkä riippumaton tai tarpin tilaus onnistuu.

Lisätietoa: amokequipment.com ja tentsile.fi

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.