Tervaleppälehtoja, merellistä maisemaa, viehättävä hiekkaranta – tätä tarjoaa Kolaviken-Sandviken -kävelyreitti

Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen Kopparnäs-Störsvik on yli 700 hehtaarin merenranta-alue Inkoon ja Siuntion rajalla. Rannansuuntaista kävelypolkua riittää yli viisi kilometriä ja komeita näköalapaikkoja löytyy rannan läheisyyden avokallioilta. Palvelut ovat erinomaisia ja niitä parannetaan kaiken aikaa. Yksi parhaista retkeilykohteista pääkaupunkiseudun lähettyvillä!

Kolaviken-Sandviken kävelyreitti Siuntiossa
Päivämäärä: 1.10.2017
Luontopolkumiehen reittinumero: 14
Reitin pituus: n. 7 km
Kohokohdat: Merenrantamaisemat, terväleppälehdot
Opasteet ja kyltit: Hyvät (tosin eipä ollut eksymisen vaaraakaan, kun rantaa pitkin kävelee)
Parkkipaikka: Kolaholmen, iso parkkipaikka. Paikka kartalla.
Varusteet/jalkineet: Helppo reitti, jossa pärjäsi näin syksyllä melkeinpä millä kengillä tahansa. Keväällä ilmeisesti kosteampaa (luin Suomen Luonnon blogista).
Helppo reitti
Yksi tulipaikka

Totesimme retkikaverin kanssa, että näin syksyllä voisi olla mukava kävellä meren rannassa. Valitsin retkikohteeksi Siuntion ja Inkoon rajamailla olevan Kolaviken-Sandviken -reitin, jonka bongasin erinomaisesta retkeilykirjasta, Raija Hentmanin Etelä-Suomen Retkeilyoppaasta. Reitti vaikutti kulkevan useita kilometrejä rantoja pitkin. Sinne siis. Helsingistä automatka kesti noin 50 minuuttia. Valitsimme lähtöpaikaksi reitin itäisen päätepisteen, Kolavikenin. Sinne ajettiin Pickala Golf -kentän ohi Störsvikintietä melkeinpä niin pitkälle kuin tietä riitti. Parkkipaikka löytyi helposti ja parkkipaikalla oli myös infotaulu.

Reitti kulkee siis rantaa pitkin ja alkumatka kuljetaan Störsvikin luonnonsuojelu- ja virkistysalueella. Tervaleppien varjostamassa kaunissa rantametsässä oli mukava kävellä näin syksylläkin. Värikylläisyyden takasivat vaahterat, haavat ja kullankeltaisen väriseksi muuttunut järviruoko. Voin vain kuvitella, miten kaunista täällä on keväisin ja alkukesäisin. Maastossa oli paljon sinivuokon ja käenkaalin lehtiä, joten niiden kukinta-aikana kukkaloistoa riittää varmasti.

Rantalehtojen välissä noustiin muutaman kerran kallioille, tosin korkeuserot ovat melko vähäisiä. Merimaisemaa saattoi ihailla useamman kerran. Samalla kiikaroimme kaukaisuudessa näkyviä lintuparvia. Ainakin silkkiuikkuja, merimetsoja ja telkkiä näkyi, vaikka oli jo lokakuun ensimmäinen päivä.  Alla olevassa kuvassakin näkyy suuri määrä lintuja – tosin pieninä pisteinä lähimpien luotojen ja karien ympärillä.

Parin kilometrin kävelyn jälkeen ohitimme vanhan rakennuksen rauniot. Parissa muussakin kohdassa bongasimme vanhojen rakennusten perustuksia.

Veneilykautta on vielä jäljellä. Sandvikenin rannan luona oli ainakin yksi veneilevä porukka yöpynyt.

Saavuimme Sandvikenin komealle hiekkarannalle. Sielläkin oli yövytty, telttailijat tuntuivat juuri keittelevän aamukahvejaan tulipaikalla. Sandvikenin rannan tuntumassa on myös WC. Hyvä retkikohde siis!

Jatkoimme matkaa vielä muutaman sata metriä ja saavuimme Sandfjärdenin parkkipaikalle. Tänne pääsisi siis autolla kätevästi Degerbyn ja Kopparnäsintien kautta. Polkuja jatkuisi yhä pidemmälle Kopparnäsiin, mutta me päätimme kääntyä ympäri, kun kävelyä oli takana jo 3,5 km. Samaa reittiä siis takaisin. Paluumatkalla kuvasimme vielä komeimmat sienet ja käävät (kaikki muuten puun rungoilla!)…

…sekä reitin kolme istuskelupaikkaa (Sandvikenin ja Kolavikenin välissä siis). Yksi penkki oli hieman kärsinyt, muut ihan hyvässä kunnossa.

Summa summarum: Aivan loistava kävelyreitti hyvin lähellä Helsinkiä. Meren ranta on näkyvissä lähes jatkuvasti. Jatkan varmasti Kopparnäsin alueen reitteihin tutustumista pikapuoliin!

Sijainti: N=6661567.983, E=350158.153 (ETRS-TM35FIN)
GEO: lat=60.06343305768039, lon=24.307821234086376

Voit seurata retkitunnelmiani myös Instagramissa: @luontopolkumies ja Facebookissa