Testissä Warbonnet XLC -riippumatto ja Super Fly -tarppi

Yhdysvalloissa riippumattoilu on ollut jo vuosia todella suosittua, ja valmistajien määrä on ollut kasvussa. Eräs näistä valmistajista on vuonna 2008 aloittanut yhdysvaltalainen yritys nimeltään Warbonnet Outdoors.

Perheyrityksenä Coloradon Evergreenissä toimiva Warbonnet valmistaa kaiken käsityönä Yhdysvalloissa. Valikoimiin kuuluu muun muassa riippumattoja, tarppeja, alus-ja päällyspeitteitä sekä muuta riippumattotavaraa.

Olin jo aikaa sitten lukenut hyviä arvosteluita heidän riippumatoistaan ja kesäkuussa sain tietää, että Euroopasta löytyy parikin yritystä, jotka jälleenmyyvät heidän tuotteitaan! Suomesta tätä ei saa mistään, joten pistin tilaukseen tanskalaisesta Bushcraftbutikken.dk-sivulta Warbonnet Blackbird XLC 1.7DL -maton. 1.7 tarkoittaa kankaan painoa paunoissa, ja DL tarkoittaa tuplakankaista mallia, eli Double Layer. Kantavuutta matolta löytyy 180 kiloa.

Warbonnet Blackbird XLC -mallistossa on myös yhdellä kankaalla varustettuja kevyempiä 1.1- ja 1.7-malleja. Vanhempi Blackbird-malli tarjoaa samat mallit, mutta eroaa XLC:stä pituuden osalta (3,05 metriä) ja pienemmästä hyttysverkosta. XLC:ssä hyttysverkon ja sivukiinnitykset voi irroittaa. Vanhan mallin laidoista on kangasta muutettu hyttysverkoksi, jolloin on saatu parempi näkyvyys ulos XLC:stä.
Super Fly -tarppi tuli tilattua hieman myöhemmin heinäkuussa, kun löysin sen myynnistä Ruotsista Bushcraftstore.se-sivulta.

Riippumatto ja tarppi verrattuna 0,5l pulloon

Riippumatto ja tarppi verrattuna 0,5 litran pulloon.

Riippumatto tulee niin sanotussa piispasäkissä (bishop bag), josta molemmat päät on avattavissa. Sisälle mahtuvat myös ripustukset, ja tarvittaessa säkkiä saa kompressoitua jonkun verran esimerkiksi erillisellä hihnalla. Säkki on hieman vedenpitävää ripstop-kangasta, joten matto ei pääse helposti kastumaan. Olisi ollut kumminkin hienoa, jos päihin olisi laitettu esimerkiksi eriväriset lukkopalat tai muuta, jotta riippumaton suunta olisi helpompi tietää. Pakkauksella on painoa noin 1,1 kiloa.

DSCF8333

Super Fly -tarppi on samanlaisessa ripstop-pussissa, joskin vain toinen pää avautuu. Pakkauksen saa myös hieman puristettua kasaan tarvittaessa. Tarpin kanssa on hyvä ottaa huomioon se, ettei mukana tule minkäänlaisia köysiä tai naruja, vaan ne on ostettava erikseen kiiloineen. Tarpilla painoa noin 500 grammaa.

DSCF8330

Pussista paljastuu puunhalaajilla ja soljilla varustettu hyttysverkollinen, 3,35 metriä pitkä riippumatto. XLC onkin eräs pisimpiä retkikäyttöön tarkoitettuja riippumattoja. XLC-matto on tarkoitettu pääasiassa 175–210 senttiä pitkille henköille. Vanhempi Blackbird-malli on maksimissaan 180-senttiselle ihmiselle.

Kankaana tässä oliivinvihreässä matossa käytetään kahta kappaletta 70D nylon -kangasta, joka on mukavan pehmeää.

Päät on sidottu palloksi, ja niiden väliin on vedetty kestävää ja vahvaa dyneemaköyttä harjalinjaksi. Harjalinjan avulla matto saadaan viritettyä oikealle kireydelle. Lisäksi siihen voi ripustaa esimerkiksi lampun.

Kuvasta huomaa myös, että jalkopää on nostettava hieman korkeammalle, jotta saadaan hyvä asento ja maton ominaisuudet oikein käyttöön. Jalkopään sitominen ylemmäksi pätee myös lähes kaikkiin muihinkin riippumattoihin.

Sivulle vedettävä tavarahylly on käytännöllinen

Sivulle vedettävä tavarahylly on käytännöllinen.

Tilaa on.

Tilaa on.

Warbonnetin erikoisuuksiin kuuluu sivulle vedettävä erinomainen ja tilava tavarahylly. Pienillä hakasilla kiinnitetty, säädettävä joustonarullinen köysi vedetään suhteellisen kireälle sivulle, ja hylly aukeaa. Hylly on melko leveä ja syväkin, mutta on hyvä huomioida, ettei se kanna kauhean painavaa tavaraa. Painavalla tavaralla hylly painuu alas, ja pahimmillaan voi myös rikkoa verkon.

Toisella puolella samanlaisilla naruilla vedetään hyttysverkkoa sivulle, jolloin saadaan parempi näkyvyys ulos, ja verkko on kaukana kasvoista. Tälläkin puolella muoviset klipit saa helposti pois, jos esimerkiksi verkko halutaan sitoa tai poistaa. Maakiilat eivät tule maton mukana.

Solkikiinnitys on helppo ja portaaton säätää.

Solkikiinnitys on helppo ja portaaton säätää.

Puunhalaajat ovat todella pitkät

Puunhalaajat ovat todella pitkät.

Tuuman eli noin 2,5 senttiä leveät puunhalaajanailonhihnat ovat myös todella pitkiä. Tämä antaa hyvän mahdollisuuden kiinnittää matto kauempanakin oleviin puihin, joskin samalla sidontapisteet tulevat todella korkealle. Puunhalaajat suojaavat samalla puun kaarnaa ja pintaa rikkoutumasta. Solkityyppinen kiristys on portaaton ja helppo säätää. Maton ja soljen välissä on pätkä vahvaa dyneemaköyttä.
Warbonnet myy mattoja myös kevyellä dyneemaköysiripustuksella eli Whoopie Slingeillä. Ikävä kyllä, Euroopan mallit tulevat vain hihnatyyppisillä.

Verkko nousee mukavasti pois tieltä.

Verkko nousee mukavasti pois tieltä ja matto antaa mukavan suoran olon.

Warbonnetin kolmas erikoisuus on maton sisällä niin sanotussa jalkatilassa eli Footboxissa. Kolmiomaisella hyttysverkon palalla on saatu maton sivulle löysempi osa, johon jalat hakeutuvat mukavasti. Jaloilla on erinomaisesti tilaa, eikä matto paina niitä kiinni toisiinsa. Samalla tämä antaa myös paljon suoremman makuuasennon kuin perinteiset riippumatot. Oli myös ilo huomata, että pystyn nukkumaan mukavasti kyljelleenkin ja suorassa.

Olkapää sijoittuu aika reunalle, joten esimerkiksi vasemmalle kyljelle kääntyessä saattaa pää tai käsi hieman nojata verkkoa vasten. Nukun pääasiassa makuupussissa, joten tämä ei ole niin ongelma. Peittona käytettäessä se on kuitenkin mahdollista.

Samalla tämä myös rajoittaa, koska matossa voi olla vain yhdessä asennossa. Jalkatila ei muodostu toiselle puolelle, joten mattoa kiinnittäessä on hyvä huomioida, mihin suuntaan haluaa nähdä.

Hyttysverkon voi sitoa pois tieltä.

Hyttysverkon voi sitoa pois tieltä.

Matto on mukavan leveä, ja tuplakankaan väliin voi laittaa esimerkiksi retkipatjan. Väliin sopii suhteellisen isokin patja, mutta kun kokeilin omalla Expedin 9LW -patjalla, niin jalkopäädyn hyttysverkko roikkui jalkojen päällä. Tämä johtui siitä, että päällä oleva kangas ei ollut enää samassa linjassa alemman kanssa. Kun siirsin patjan maton sisään, ongelmaa ei ollut. Lisäksi patja istui sisällä suhteellisen mukavasti. Joten suosittelen väliin laitettavan patjan muodoksi pyöreäkulmaisia malleja, esimerkiksi trail lite.

Selän suojaksi on saatavilla juuri esitelty Warbonnet Wooki aluspeite, joka antaa erinomaisen suojan ja sisällä on mukavampi nukkua, kun patja ei rajoita makuutilaa ja asentoa. Olen käyttänyt omassani DD Hammocksin Underblanketiä, jonka istuvuus on kohtalainen, joskin vaatii virittelyä.

Maton laidalla olevilla nauhoilla hyttysverkon voi sitoa pois tieltä, kun haluaa istua.

Hyttysverkon päissä on kiinnikkeet, jotka poistavat vetoa.

Hyttysverkon päissä on kiinnikkeet, jotka poistavat vetoa.

Hyttysverkko on erittäin tiheää No-See-Um-verkkoa, josta eivät polttiaisetkaan varmasti pääse läpi. Maton päissä sijaitsevat kiinnikkeet turvaavat myös verkkoa liialliselta venymiseltä ja repeämiseltä, jos matto on vahingossa liian kireällä. Vetoketju on vahva YKK-valmisteinen ja liukuu mukavasti.

Hyttysverkko poistettu, harjanarua ei irroiteta.

Hyttysverkko poistettu, harjanarua ei irroiteta.

Niin sanottu Footbox ei ole enää käytössä.

Niin sanottu Footbox ei ole enää käytössä.

Traveller hammock.

Traveller hammock.

Koska verkossa on vain yksi vetoketju, on se myös helppo poistaa. Vetuketju vedetään auki molempien päiden kautta, ja sekä irroittaminen että kiinnittäminen toimivat samoin kuin esimerkiksi takkien vetoketjuissa. Päissä olevat kiinnitteet täytyy avata ensin, ja kiinni laittaessa muistaa laittaa takaisin, jotta verkko pysyy ehjänä.

Matto muuttuu normaaliksi Warbonnet Traveller -riippumatoksi. Jalkatilan muoto ja tavarahylly poistuvat, mutta kiinteä harjalinja jää, mikä auttaa löytämään maton oikean kireyden.

Tarpin ovet suljettuna

Tarpin ovet suljettuna

Warbonnetin erittäin suosittu Super Fly -tarppi on valmistettu erittäin kevyestä ja ohuesta 30D NeverMist™ Silnylon -kankaasta. Tarpin mitat ovat 3,35 metriä keskeltä, ja leveyttä löytyy 3,05 metriä. Vesipilariarvoksi on ilmoitettu 2000mm. On hyvä myös huomauttaa, että Silnylon-kangas venyy hieman kastuessaan. Kangas on myös todella liukasta käsitellä, pussiin laittaminen oli paikoin hieman hermoja koettelevaa liukkauden takia.

Tarpin harjalinja on saman pituinen kuin mattokin, eli 3,35 metriä, mutta matto lyhenee ripustettaessa sen verran, että tarppi suojaa maton täysin. Päädyissä on liepeet, jotka voi kääntää oviksi, jolloin saadaan lisäsuojaa. Tarppi on näin ollen suunniteltu myös käytettäväksi talvella.

Harjalinja on vahvistettu erillisellä vahvalla nauhalla. Päissä on lenkit, joissa on metallirenkaat kiinnityksiä varten. Muissa kulmissa on kolmiomalliset muovikiinnikkeet, joihin narut saa hyvin kiinni.

Ulosvedot toimivat esimerkiksi karahkalla.

Ulosvedot toimivat esimerkiksi karahkalla.

Ulosvedetty puoli verrattuna ei vedettyyn.

Ulosvedetty puoli verrattuna ei-vedettyyn.

Sivuilla on erilliset kiinnikkeet, joilla sivut saadaan vedettyä ulospäin esimerkiksi kepin tai vaellussauvojen avulla. Näin saadaan sisälle lisää tilaa, eikä tuulikaan haittaa läheskään niin paljoa sisällä ollessa.

Negatiivisena puolena mainitsen, ettei näitä ulosvedettäviä kohtia ole suojattu mitenkään, joten ne joutuu käsittelemään esimerkiksi silikonilla, jotta vesi ei tihkuisi läpi. Tästä mainitaan kyllä valmistajan sivuillakin, mutta ihmettelen, että muuten erinomaiseen tarppiin ei olla tätä tehty jo valmistettaessa?

Käytin niihin muun muassa Fjällrävenin teltan mukana tullutta silikonia.

Tarppi vedettynä sukkaan

Tarppi vedettynä sukkaan

Ja kuten aikaisemmin aikaisemmin mainitsinkin, tarpin mukana ei tule mitään naruja tai kiiloja, joten kerron tässä samalla, miten ratkaisin asian. Nämä amerikkalaisen Dutchwaren tuotteet ovat kevyitä ja kestäviä, sekä erittäin käytännöllisiä. Näitä voi käyttää myös toisen valmistajan tarppeihin tai muuhunkin.

Kuvassa näkyvä, hyttysverkosta tehty sukka tarpille on kaverini valmistama. Sukka ei vie tilaa juuri ollenkaan säilytyspussissa, ja se nopeuttaa sekä kiinnittämistä että purkua. Varsinkin tuulisissa olosuhteissa.

Joustonarut kiinnitetään pienillä klipeillä keskeltä.

Joustonarut kiinnitetään pienillä klipeillä keskeltä.

Joustonarujen vastakappaleet kulmissa.

Joustonarujen vastakappaleet kulmissa.

Joustonarujen vedot vastakkaisiin kulmiin

Joustonarujen vedot vastakkaisiin kulmiin.

AliExpressistä löytyi pieniä klippejä, joilla sain tarpin ovet kiinnitettyä pois tieltä tai päädyt kiinni. Klipit ovat noin 50 senttiä pitkän ja 2 millimetriä paksun joustonarun päässä, jolloin saan ne kiinni tarpin sivuille ulko- tai sisäpuolelle. Klippien vastakappaleet ovat puolestaan kulmissa, joten sivuilta irroittaessa voin vetää päädyt ristiin kiinni, ja ovet suojaavat päätyjä tiiviisti. 10 kappaleen klipeille tuli hintaa huimat 0,75 euroa postikuluineen…

Dutchware Tarp worms eli tarppimadot, joilla kiristäminen on nopeaa.

Dutchware Tarp worms eli tarppimadot, joilla kiristäminen on nopeaa.

Dutchwaren tuotteita löytyi saksasta Dentronautilta. Tarppimadot (tarp worms) sisältävät titaanisen pienen kiinnikkeen, joka on kiinni joustonarussa. Tarpin päihin kiinnitetyt madot vedetään narulla kireälle, minkä jälkeen titaanikappaleen päähän käännetään lenkki. Naru pysyy paikallaan vedon ansiosta itsensä alla. Irroittaminen käy kätevästi narua vetämällä.

Joustonarulla saadaan se hyöty, että tarpin tai narun hieman löystyessä esimerkiksi sateessa tai tuulessa, pysyy se silti sopivan kireällä, eikä kiristämisiä tarvita. Kuvassa oleva keltainen naru on 1,75-millimetristä dyneemaa (Zing-It-niminen). Tarp Wormsit maksavat 3,30 euroa/kpl ja dyneemaa myydään 0,90 euroa/metri.

Kiiloina minulla on Hillebergin Y-kiilat.

Dutchware Stingerz -karabiini antenneilla.

Dutchware Stingerz -karabiini antenneilla.

Tarpin kiinnitykset puihin ovat myös Dutchwaren tuotteita; titaanikarabiini ja Stingerz 12 metrin dyneemalla. Kiinnitys toimii niin sanotulla jatkuvalla harjalinjalla, eli karabiini kiinnitetään tarpin päähän, viedään puun ympäri ja tuodaan karabiinin läpi. Naru viedään toisessa päässä Stingerzin läpi, sen jälkeen puun ympäri ja kiristetään vetämällä Stingerzissä olevan koukun avulla. Sen jälkeen kiepautetaan köysi päällä olevien “antennien” kautta, ja naru lukittuu. Painoa koko setillä on huimat 26 grammaa. Tämä myydään pakettina, hinta 34 euroa.

Coyote brown vs Olive green eli ruskea ja vihreä väri

Coyote brown vs. Olive green, eli ruskea ja vihreä väri

Summa summarum

Warbonnetin tuotteet ovat erinomaisia laadultaan sekä materiaaleiltaan, ja pitkälle kehitettyjä. Ei siis ihme, että ne ovat hyvin suosittuja rapakon takana ja muuallakin. Maton jalkatila on erinomainen ja luo mukavan asennon mattoon. Erityisesti pidän tavarahyllystä ja siitä, että matosta näkee erinomaisesti ulos.

Maton suunnittelu rajoittaa samalla asennon vain yhteen mahdolliseen, mikä saattaa hieman vähentää mahdollisuuksia ripustamisen suhteen, mutta tämä ei liene niin iso asia. Matto on tarkoitettu pitkille ihmisille ja tarjoaa erinomaista mukavuutta. Maton hinnalla saa paljon muitakin vaihtoehtoja, muun muassa Hennessy Hammock valmistaa saman tyylisiä riippumattoja.

Maton pituus on myös hieman ongelmallinen, koska se vaatii suhteellisen pitkän tarpin. Perus DD Hammocksin 3×3 menee päälle, jos sen laittaa kulmistaan kiinni. Warbonnetin oma Super Fly on erinomainen vaihtoehto, joskin koko setille tulee kiiloineen kaikkineen jonkin verran hintaa. Super Fly on kumminkin erittäin kevyt ja pieneen tilaan menevä, ja se antaa hyvää suojaa käännettävine päätyovineen. Kiilojen ja narujen puute vaivaa hieman, mutta toisaalta näiden mattojen ostajat tykkäävät kehitellä omat systeeminsä. Dutchwaren tuotteet ovatkin suosittuja harrastajien parissa.

Warbonnet Blackbird XLC 1.7DL maksaa noin 255 euroa postikuluineen ja Super Fly -tarppi noin 180 euroa.

Warbonnetit löydät muun muassa:

Warbonnet Outdoors USA
Bushcraftbutikken Tanska
Bushcraftstore Ruotsi

Dutchware-tuotteet (löytyy myös ruotsin liikkeestä):

Dutchware USA
Dendronaut jälleenmyyjä Saksa

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi