Vaarojen ympäröimä Jero on kirkasvetinen melojan unelma Kolilla

Kaupallisessa yhteistyössä Kolin Kangastus

Teksti ja kuvat: Harri ja Maarit Jääskeläinen

Kirkasvetinen Jero-järvi sijaitsee Kolin kansallispuiston kupeessa, itärannan rajoittuessa pääosin kansallispuistoon. Järvi on 2,1 kilometriä pitkä ja noin kilometrin levyinen. Länsiosa on itäosaa syvempi ja sen syvin kohta on 28,5 metriä. Jeroa ympäröivät vaarat kohoavat varsin jyrkästi, usein yli 100 metriä järven pintaa korkeammalle.

Jero kartalla

Helteisen päivän päätteeksi oli aika suunnata Jerolle. Illan ja seuraavan päivän aikana tutustumme Jeroon meloen ja majoitumme Kolin Kangastuksen kahdessa mökissä.

Jero on juuri sopivan kokoinen päivämelontaan: kolmessa tunnissa reippaat melojat kiertävät helposti vaikka koko järven, mutta järvellä saa kulutettua aikaa pidempäänkin etenemällä rauhallisesti vaaramaisemaa ihastellen, tutkimalla kivimuodostelmia tai vierailemalla mökittömällä saarella. Yleisiä retkeilyrakenteita Jerolle ei ole rakennettu. Jero ei kokonsa takia ole kovin tuuliherkkä, ja ympäröivät vaarat tarjoavat omalta osaltaan tuulensuojaa. Me emme päässeet kovaa tuulta kokemaan, melontaretkille sattui hieno kesäinen sää!

Kanoottimelonnassa yhdistyvät hienosti liikunta ja luonnossa rauhoittuminen. Halutessaan melonnasta saa kovankin treenin, tai sitten voit lipua hiljalleen luontoa tarkastellen ja vaaramaisemista nauttien. Kolilla vierailevat rasittavat useimmiten eniten jalkojaan, mutta meloessa myös yläkroppa saa liikettä.

Jeron erikoisuus ovat kulmikkaat kivenlohkareet, joita on erityisen paljon Kovasimen saaren eteläpuolella. Osa kivistä on myös veden pinnan alla tai vain hieman pinnan yläpuolella, joten lohkareiden läheisyydessä kannattaa meloa rauhallisesti ja tähystellä myös vedenalaiset kivet. Kivenlohkareilla pesii keväisin paljon lokkeja, joten kivien tarkastelu täytyy tehdä pesimärauhaa kunnioittaen. Linnut eivät juurikaan säiky rauhallisia melojia, mutta on hyvä pitää riittävä välimatka pesiin tai kivillä oleskeleviin poikasiin, koska lokit osaavat tarpeen mukaan puolustautua. Jeron eteläpäässä on matala Myllylahti, josta myös Myllypuro saa alkunsa. Myllylahdella näkyy veden alla myös hienosti veteen kaatuneita vanhoja puita.

Melonnan aikana kävimme jaloittelemassa ja syömässä eväät Pieni Kiimasaarella.

Kanootti soveltuu myös kalastukseen, ja viehekalastus on Jerolla sallittua valtion kalastonhoitomaksulla. Saaliiksi voi saada siikaa, ahventa ja haukea. Järvessä on hyvä muikkukanta, joten petokaloille ja linnuille riittää siellä ravintoa.

Melontaretkiemme tukikohtana käytimme Jeron rannalla olevan Kolin Kangastuksen mökkejä. Saavuimme paikalle illalla työpäivän jälkeen, ja ensimmäisen yön vietimme Lumme-nimisessä rantamökissä. Lumme on kahden hengen mökki omalla rannalla ja hyvällä puusaunalla. Myös vene olisi ollut käytettävissä, mutta me keskityimme tällä kertaa melontaan. Koska tähän aikaan vuodesta aurinko laskee myöhään, päätimme ensin saunoa ja lähteä vasta sen jälkeen järvelle. Saunan ja uinnin virkistäminä näimme kauniin auringonlaskun lähes tyyneltä järveltä käsin. Tyynessä vedessä pääsimme todistamaan päivänkorentojen kuoriutumista, ja yksi niistä päätyi kalan ravinnoksi silmiemme alla. Päivänkorento ei osaa välittömästi kuoriuduttuaan lentää, vaan räpiköi pinnalla hetken ollen helppoa ravintoa kaloille. Siika tulee yleensä juhannuksen tienoilla matalampaan veteen metsästämään päivänkorentoja, jolloin niitä voi yrittää kalastaa vetouistelemalla erittäin pienillä vaapuilla. Parhaat siikavaaput eivät nyt olleet pakissa, joten siikoja emme saaneet saaliiksi.

Myöhään illalla Jero oli ihanan rauhallinen ja hiljainen paikka. Olimme ainoat ihmiset vesillä ja saimme hiljaisuudessa nauttia auringon laskusta sekä luonnon rauhasta.

Seuraavana päivänä siirryimme ylemmäs Kolin kangastuksen Apila-mökkiin. Ylemmistä mökeistä aukeaa hieno  maisema Jerolle, ja ne on varustettu kaikilla mukavuuksilla. Helteellä ilmalämpöpumppu piti mökin mukavan viileänä ja tiskikone hoiteli astioiden pesun. Yksi ylämökeistä on suunniteltu liikuntarajoitteiset huomioiden.

Päivä alkoi sateisena, joten otimme pienet päiväunet. Torkkujen jälkeen keli alkoi kirkastua odotettua nopeammin, joten ei muuta kuin eväitä tekemään, aurinkorasvaa ihoon ja vesille! Meloimme rauhakseen järven ympäri välillä kalastellen. Tapasimme myös muita järven asukkaita: joutsen- ja kuikkapariskunnan ja runsaasti lokkiperheitä untuvikkoineen. Hauki luuli saavansa ravintoa nähdessään uistimen vedessä, mutta päätyikin lopulta ruokapöytäämme. Pääsimme syömään luomua ja lähiruokaa, hauen matka pyyntipaikalta pannulle oli vain puolitoista kilometriä ja kuljetuskin hoitui lihasvoimalla. Olimme mökillä vasta vähän ennen yhdeksää, aika vesillä kului yllättävän nopeasti. Reissumme kruunasi juhlaillallinen, joka koostui tuoreesta haukifileestä kera kevätsipulinvarsien lisukkeenaan kotimaiset nuoret perunat.

Jos kanoottimelonta ei ole ennestään tuttua, pääsee melontaa kokeilemaan Jerolle ohjatusti Retkipaikan järjestämillä melonnan ABC -retkillä. Retkipaikka myös vuokraa kanootteja omatoimisille melojille. Kesän 2023 viikko-ohjelmasta löytyy ohjattu melonta torstaisin, ja omatoimisesti kanootteja saa vuokrata kaikkina päivinä.

Kolin Kangastus tarjoaa mökkimajoitusta aivan Jeron rannalla kansallispuiston syleilyssä ja toimii keskeisen sijaintinsa vuoksi hyvänä tukikohtana päiväretkien tekoon Kolilla. Vuokralle tarjotaan polkupyöriä ja SUP-lautoja. Hiekkaranta on majoittujien käytössä samoin kuin rannalla oleva siisti laavu.

Majoittujan on sovittaessa mahdollista jättää auto parkkiin pihapiiriin vaelluksen ajaksi. Tässä siis aktiiviselle lomailijalle ilmainen ehdotus: autolla Kolin kangastukselle ja siitä Herajärven kierros vaeltaen. Vaelluksen päätteeksi pari yötä mökissä, jolloin voit pestä pyykit ja kuivatella varusteet valmiiksi kotimatkaa varten. Pyykkien kuivumista ei kannata sisällä tuijotella, vaan silloin on hyvä käydä vaikka melomassa. Kolin kangastuksen majoittujat pääsevä ilmaiseksi Kolin Luontokeskus Ukon maksulliseen näyttelyyn!

Jero oli meille entuudestaan tuttu kohde, mutta meloimme siellä nyt ensimmäistä kertaa. Järvi tarjoaa melojalle hyvät olosuhteet ja hienon luontokokemuksen, jota voimme suositella kaikille!

1 reply
  1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    Mikko / Matkalla Missä Milloinkin says:

Näyttää kyllä todelta upealta paikalta olla melomassa. Itse en juuriksan ole varsinaisia melontaretkiä tehnyt, mutta tässä voisi olla hyvä paikka aloittaa.Erityisesti tuo auringonlasku ja sen rauhallisuus näyttää todella upealta!