Täällä opitaan tuotteistamaan luonnosta elämyksiä – olisiko sinun juttusi?

Kiljavan opistossa Uudellamaalla alkaa vuoden alussa koulutus, josta valmistuu suomalaisen luontomatkailun terävintä kärkeä.

Luontomatkailualan ohjelmapalvelutuottajan koulutuksessa opitaan tuotteistamaan, myymään sekä tuottamaan luontopalveluita. Samalla opitaan hahmottamaan ja järjestämään palveluketjut aina mahdollisimman monipuolisesti ja onnistuneesti – paitsi kestävän kehityksen mukaisesti, mielellään myös yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa.

– Opiskelijan on tarkoitus oppia suunnittelemaan tuote, kuten vaikkapa melontaretki, ja tuotteistaa se alusta loppuun. Työssä ei siis tarvitse osata itse olla opas, vaan löytää oikeat oppaat ja muut tekijät, kuten kuljetus- ja majoituspalvelut kunkin palvelutuotteen toteuttamiseen, summaa Pasi Juutilainen Kiljavan Opistolta.

Tuotteistaminen on taitolaji

Erä- tai luonto-oppaan koulutusta ei vaadita. Lähtökohdiksi riittää, että on kyky järjestää asioita tehokkaasti, että asiakaspalveluhenkeä löytyy ja että luonto on rakas.

Palvelukokonaisuuden hahmottaminen ja hallitseminen vaatii taitoa. Palveluketjun tulee olla katkeamaton ja asiakkaalle mahdollisimman miellyttävä, minkä lisäksi valmiin tuotteen pitäisi tietenkin olla järkevä myös taloudellisesti: tuotteesta pitää saada voittoa.

Onnistuneesti suunniteltu tuote on jatkossa helppo myös räätälöidä erilaisille asiakkaille tai asiakasryhmille.

– On huomioitava keitä asiakkaat ovat, mitä he osaavat, mistä kulttuurista he tulevat ja mitä kieltä he puhuvat. Sekä tietenkin pitää osata miettiä esimerkiksi kuljetukset, turvallisuus, lainsäädäntö, mahdolliset ruokailut ja niin edelleen, Juutilainen luettelee esimerkkejä.

Sujuva yhteistyö esimerkiksi lähiruokatuottajien ja paikallisten palveluntarjoajien kanssa on suuri etu. Tuotesuunnittelu on osunut nappiin, kun asiakas saapuu paikalle ja voi todeta, että kaikkea on ajateltu ja että kaikki toimii juuri kuten pitääkin.

kiljava

Opinnot räätälöidään kullekin opiskelijalle

Koulutuksessa tulevat luontomatkailun ammattilaiset oppivat myös kuinka markkinoida itseään ja tuotteitaan sekä kuinka tunnistaa mahdolliset tulonlähteet ja kontaktoida mahdolliset asiakkaat. Kattava verkosto on tärkeä, kuten myös kyky tunnistaa oma erityislaatuisuutensa ja hyödyntää sitä.

Opintojen alussa jokaiselle opiskelijalle suunnitellaan omaan elämäntilanteeseen sopiva henkilökohtainen opintopolku, jossa huomioidaan muun muassa opiskelijan olemassa olevat tiedot ja taidot.

– Opinnot suoritetaan monimuoto-opiskeluna, eli 3 päivää kuukaudesta ollaan läsnä täällä Kiljavassa, ja muutoin opiskellaan etänä sekä työssäoppimispaikoissa, Juutilainen kertoo.

Vaikka erä- tai luonto-oppaan taitoja ei koulutukseen pääsemiseksi vaadita, jonkinlainen luontosuhde on hyvä olla. Sen avulla on helpompaa suunnitella onnistunut kokonaisuus, retki, joka antaa asiakkaalle enemmän kuin mitä hän osasi odottaakaan.

Koulutus sopii hienosti myös täydennyskoulutukseksi erä- ja luonto-oppaille, jotka kaipaavat tukea itsensä markkinoinnissa, palveluiden tuotteistamisessa tai vaikka some-minän kehittämisessä.

Työssäoppiminen tärkeässä roolissa

Koulutukseen kuuluu 3 työssäoppimisjaksoa, joista kukin kestää ideaalitilanteessa 3 kuukautta. Työssäoppimispaikoissa ei keskitytä halonhakkuuseen tai perän pitämiseen moottorikelkkasafarilla, vaan suunnitellaan oikea, valmis tuote, jota yritys voisi jonain päivänä aidosti myydä. Näin varmistetaan, että työssäoppimispaikka tukee opintojen todellista päämäärää.

– Työssäoppimispaikat valitaan opiskelijan omien kiinnostusten mukaan, Juutilainen sanoo.

Koulutus tähtää siihen, että ammattitutkinnon suorittanut luontomatkailualan ohjelmapalvelutuottaja työllistää itse itsensä.

– Tekipä sitten töitä yrittäjänä, freelancerina tai projektiluontoisesti, on osattava löytää leipänsä hieman eri puolilta, Juutilainen toteaa.

kiljava2

Kohteena koko maailma

Aasialaiset ovat viime aikoina löytäneet suomalaisen luonnon ihmeet aiempaa paremmin. Juutilainen kuitenkin huomauttaa, että aasialainen on laaja käsite, liian laaja toimiakseen tuotesuunnittelun perustana.

– Esimerkiksi kiinalainen kokee suomalaisen luonnon eri tavalla kuin japanilainen. Kiinalainen on enemmän kuluttaja, japanilainen on osallistuja. Ja lisäksi on tietenkin kielikysymys, Juutilainen huomauttaa.

– Emme voi myydä Suomen luontoa bulkkitavarana, vaan sieltä tulee osata nostaa esiin juuri kutakin asiakasryhmää kiinnostavia elementtejä.

Luontomatkailualan ohjelmapalvelutuottajien kohdeyleisönä eivät kuitenkaan ole ainoastaan ulkomaalaiset, vaan myös suomalaisille halutaan tarjota toimivia tuotepaketteja luontosuhteen vahvistamiseksi ja antoisien luontoelämysten aikaansaamiseksi.

Vielä ehdit hakea mukaan

Matkailualan ohjelmapalvelutuottajia on Suomessa valmistunut ennenkin, mutta Kiljavan opiston koulutus on ensimmäinen, joka keskittyy nimenomaan luontomatkailuun. Luonto- ja eräoppaan koulutusta Kiljavassa on tarjottu jo pitkään.

Juutilainen huomauttaa, että vaikka työelämä on murroksessa, matkailun saralla näkymät ovat hyvät.

– Luonto on Suomen vahvin vetovoimatekijä. Jos sekä ammatinvaihto että luonto kiinnostavat ja asiakaspalveluhenkeä löytyy, kannattaa tätä vaihtoehtoa tosissaan miettiä.

Valmistava koulutus kestää 18 kuukautta ja sen voi käydä vaikka nykyisen työn ohella. Näyttötutkinto-oikeus säilyy myöhempäänkin.  Koulutus maksaa 480 euroa, ja hakuaika koulutukseen päättyy tämän kuun lopussa.

– Paikkoja voi kuitenkin kysyä vuoden loppuun saakka, niin tarkastamme tilanteen. Koulutus alkaa 26. tammikuuta 2017, Juutilainen sanoo.

Hakulomake löytyy tästä. Retkipaikka toivottaa rohkeutta unelmien toteuttamiseen!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.