Pala kauneinta Suomea! Puumalan saaristoreitti on 60 kilometrin matka Norpan ja Nestorin maisemissa

Yhteistyössä Puumala

60 km rengasreitti
Reitti-info ja kartta
Nestorinranta kartalla

Puumalan ja Saimaan Lietveden rannoista pääsee nykyään nauttimaan peräti 60 kilometriä pitkää saaristoreittiä myöten. Puumalan saaristoreitti yhdistyy kesäisin eheäksi renkaaksi, kun Norppa II -alus kuljettaa pyöräilijöitä Lintusalon ja Hurissalon välillä.

Puumalan saaristoreitin kulkemisen voi käytännössä aloittaa mistä kohtaa kierrosta tahansa. Omaa matkaansa suunnitellessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että Norppa II kulkee vain kerran päivässä kesäaikaan, ja omat kulkemisensa kannattaa ajoittaa sen mukaan, että tarvittaessa lautalle kerkeää. Lauttamatka kannattaa varata myös etukäteen, jotta lautalla on varmasti tilaa. Parhaimmillaan lautalle mahtuu parikymmentä ajomiestä kulkuneuvoineen, ja perinteisen polkupyörän lisäksi se ottaa kyytiinsä myös moottoripyörällä kulkevat.

Aloitan oman kierrokseni Hurissalosta lauttamatkalla, jotta voin sitten nauttia ajomatkasta ilman, että minua pidättelisivät tai jouduttaisivat mitkään aikataulut.

Vanha pelastusaseman Norppa II on vakaata tekoa, eikä juuri tuulessa notku, kun ajamme pitkin Lietveden laitamia. Lautalle samaan aikaan sattuneet paikalliset kertoilevat, millä kivillä norppia on tavattu nähdä lekottelevan. Tällä kertaa norppia ei näy, mutta ajatus vedestä kohoavasta norpan päästä saa silmät alituiseen skannaamaan horisonttia ja lähisaarien edustoja.

Lauttamatkan jälkeen aloitan pyöräilyn Lintusalon Nestorinrannasta, josta löytyy myös mm. kahvila- ja majoituspalveluita niitä kaipaaville. Rannasta lähdettäessä ensimmäiset kilometrit ovat hiekkatietä, joka vaihtuu kuitenkin nopeasti kukkaniittyjä katsellessa muutaman kilometrin jälkeen asfalttipäällysteiseksi.

Lintusalontie Puumalaan päin onkin sitten melkoista nautiskelua. Tie kulkee kaikkiaan yhdentoista eri saaren lävitse, ja saaria yhdistävät lukuisat pitkät maantiesillat. Voisinkin melkoisella varmuudella sanoa, että tämä hiljainen maantienpätkä on yksi reitin hitaimmista osioista, sillä täällä ei jostain syystä tahdo jalka painaa poljinta aivan samanlaista tahtia, kuin tavallisella tiellä. Siinä missä toisen sillan kupeessa joutsenperhe opettaa vielä pieniä poikasiaan uimaan, niin toisella sillalla avautuu upea maisema pitkin Lietveden selkää. Tänne kannattaa varata ylimääräistä aikaa, sillä maisemia katsellessa saattaa ajatuskin lähteä lentämään.

Lintusalosta Puumalaan polkiessa päästään vielä lossillekin, jota liikennöidään ympäri vuorokauden kahvitaukoja lukuun ottamatta. Hätävirran lossilla ei ehdi kuitenkaan kauaa odotella, sillä lyhyt lossimatka taittuu viidessä minuutissa. Mikäli tästä osasta saaristoa ei ole kuitenkaan vielä saanut tarpeekseen, voi juuri ennen lossia kääntyä Ylösaarentielle ja käydä siellä ihastelemassa vaikkapa Hanhiniityn sepän kädentaitoja, tai vuokrata kanootin ja jatkaa alueen tutkiskelua vesiteitse.

Puumalan kohdalla voi reittiä jatkaa pitkin tietä 62, tai poiketa Puumalan kautta ja ajaa pitkin vanhaa Puumalantietä. Tässä vaiheessa reitti erkanee hetkeksi järven rannalta, ja maisemat muuttuvat mukavan metsäisiksi. Tie 62 on edeltäjäänsä hieman suurempi, ja täällä kannattaa varautua siihen, että liikenne on hieman vilkkaampaa kuin tähän asti.

Sahalahden palveluiden jäädessä taakse, tie pysyttelee metsäisissä maisemissa aina Pistohiekalle asti. Pistohiekassa ranta näyttäytyy todella  mainiona. Siinä missä vastarannalla ranta näytti kallioiselta, niin täällä se on hiekan peittämä. Vaikka en itseäni rantaihmisenä pidäkään, niin autio hiekkaranta rauhallisena kesäiltana kutsui sen verran väkevästi luokseen, että sen äärelle oli hetkeksi pysähdyttävä.

Lietveden maisematie kapuaa vielä muutaman saaren ylitse, ja ilta-auringossa rauhoittuvan Saimaan selälle pääsee luomaan vielä viimeiset katselmuksensa. Maisematien varrelta kahvit onnistuu päiväsaikaan hankkimaan ainakin muutamalta eri kioskilta, joten tällainen matkan varrella tankkaaminenkin on mahdollista.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.