Kuukauden retkeilyblogi: Fillaripäiväkirja

kk_blogi_2016_02Helsingistä Nuuksioon johtava Reitti 2000 voi kirvoittaa ihmisessä jännittäviä ideoita. Sen sai huomata ainakin kuukauden retkiblogimme isäntä Jaska Halttunen. 110 kilometriä pitkä pääkaupunkiseudun reitti sai nimittäin aikaan idean hieman pidemmästä fillariretkestä.

– Päätin pyöräillä yksin Suomen eteläisimmästä pisteestä pohjoisimpaan, Halttunen kertoo.

Idea ei jäänyt ajatuksen tasolle. Halttunen lähtee matkaan heinäkuun 2. päivä Hangosta ja aikoo olla reissussa kaksi viikkoa. Matkan päämäärä on tietenkin Nuorgam.

– En tunne Suomea kovinkaan hyvin. Kerran olen ajanut autolla pohjoiseen, mutta eihän siinä mitään näe. Nyt haluan tutustua matkan varrella oleviin paikkoihin paremmin, Halttunen kertoo.

Matkan suunnitelmista ja valmisteluista Halttunen kirjoittaa Fillaripäiväkirjaa Facebookissa ja osoitteessa www.fillaripaivakirja.se.

jaskahalttunen1

Pari vuotta sitten Halttunen innostui kuntoilusta toden teolla. Sittemmin hän on pudottanut kuntoilemalla 20 kiloa painoa. Nyt kunto on kohdillaan.

– Viime kesänä tein oman ennätykseni, ajoin fillarilla yhteensä 1700 kilometriä. Kunnon noustua pyöräily on alkanut tuntua mukavalta ja helpolta, vaikka ikinä en ole ollut mikään himourheilija.

Samassa syntyi ajatus pyöräretkestä Suomi-Neidon päästä päähän.

Alustavan reittisuunnitelman mukaan Halttusen matka kulkee Hangosta Lopen kautta Asikkalaan, Mäntyharjulle ja Kolille, sieltä edelleen Kuhmon ja Kuusamon kautta Sodankylään ja lopulta Nuorgamiin.

– Haluan nähdä Suomen lähempää kuin ikinä. Olen kuullut, että Vääksyn kanavan alue on ehdottomasti vierailemisen arvoinen paikka. Kolilta olen nähnyt uskomattomia valokuvia. Kuusamosta en tiedä juuri mitään, mutta eräänlainen rakkaus siihen on syttynyt Dannyn Kuusamo-kappaleen kautta, Halttunen nauraa.

Reittiä suunnitellessaan Halttunen istahti hetkeksi alas Retkipaikan Antti Huttusen kanssa miettimään, mitkä kohteet matkan varrelta kannattaa ainakin tsekata. Koska aikaa on rajallisesti, eivät kovin pitkäaikaiset pysähdykset tule useinkaan kysymykseen. Kohdelistalla ovat muun muassa Vihdin Rokokallio, Hossan Värikallio sekä Sodankylän Pyhä-Nattaset.

– Tavoitteeni olisi ajaa päivässä noin 200 kilometriä, jotta voisin pitää myös välipäiviä. Jos vastaan tulee jotakin upeaa nähtävää, aion kyllä pysähtyä katselemaan, Halttunen kertoo.

Kotopuolen kiireiden vuoksi matka-aika rajoittuu kahteen viikkoon heinäkuussa.

– Jos en sitten saavuta Nuorgamia siinä ajassa, niin ei se haittaa, koska hienojen paikkojen näkeminen matkan aikana on tärkeämpää kuin kilometrien nieleminen.

kartta

Lukijat ovat jo jonkin aikaa saaneet seurata matkan valmisteluita verkossa. Projektin Facebook- ja kotisivulla Halttunen on raportoinut muun muassa saamiensa retkeilyvälineiden testauksista, reitti- ja pyörävalintapohdinnoistaan sekä kuntoilusta.

Sivuillaan hän on myös jakanut eteenpäin löytämiään hyödyllisiä vinkkejä luonnossa oleskelusta, muun muassa havuvuoteen tekemisestä sekä jokamiehenoikeuksista.

Monenlaista materiaalia on luvassa vielä ennen varsinaista matkaa. Halttunen suunnittelee yöpyvänsä matkalla luonnon helmassa, mutta sitä pitää ensin treenata.

– Teltta sekä uusi pyörä ovat vielä tuloillaan. En ole ikinä nukkunut yötä teltassa. Teltan pystyttäminen on vielä opeteltava kunnolla, jotta sen pitkän ajopäivän päätteeksi osaa pystyttää vaikka silmät ummessa, Halttunen naurahtaa.

Hän ajaa matkan yksin ja pyrkii siksi pitämään kuormansa keveänä. Pyöräksi on valikoitunut Canyonin Inflite AL 9.0 -cyclocrossari, jota Halttunen kuvailee kevyeksi ja rullaavaksi.

– Pyörään saa kaksi 20 litran tarakkalaukkua. Minulla on teltan lisäksi mukana myös riippumatto sekä ruuanlaittovälineistö – nokipannuineen kaikkineen tietenkin!

polkupyora

Virran saaminen laitteiden lataamiseksi oli pitkään mietinnän alla. Ratkaisuksi löytyi lopulta rullattava 14W:n aurinkopaneeli, jolla laitteet saa ladattua.

Matkaan lähtiessään Halttunen aikoo jakaa näkemäänsä ja kokemaansa lukijoilleen monta kertaa päivässä.

– Valitsin julkaisualustaksi Facebookin, koska sillä pystyn helposti ja yksinkertaisesti julkaisemaan sekä kuvia että tarinaa myös tien päältä, Halttunen kertoo.

kansi

Reissulla on tarkoitus tehdä myös hyvää.

– Olen solmimassa hyväntekeväisyysyhteistyötä SOS Lapsikylän ja Sabora Pharma Oy:n kanssa. Sabora kantaa oman kortensa kekoon antamalla SOS Lapsikylän toiminnan tukemiseen 2€ per kammettu kilometri, Halttunen kertoo.

Hän haluaa projektinsa nimissä rohkaista jokaista astumaan metsään ja valloittamaan maailman. Nämä terveiset hän lähettää myös Retkipaikan lukijoille.

– Tervehdys mettän ihmiset! Varmaan me kaikki tiedämme, kuinka hyvää liikunta ja luonnossa oleskelu tekee keholle ja mielelle, mutta sen sanoman eteenpäin vieminen ei ole turhaa. Tämän ”salaisuuden” jakaminen ja kertominen eteenpäin on myös yksi tämän retken tavoitteista, Halttunen kertoo ja lähettää terveisiä kaikille reissun tukijoille ja seuraajille.

– Ja terveiset myös Äiteelle!!!

Matkavalmisteluita sekä heinäkuussa toteutettavaa pyöräretkeä voit seurata Facebookissa sekä osoitteessa Fillaripaivakirja.se.

2 replies
  1. mikkoko
    mikkoko says:

    Komea reittisuunnitelma! 200km päivässä on kyllä varsin kova tavoite lastatun pyörän kanssa kokeneellekkin retkipyöräilijälle, alkuvaiheessa kannattaa tavoitella vähempää ja kasvattaa päivämatkoja reissun edetessä hieman. Tasainen painolastaus eteen ja taakse olisi aika ehdoton noin pitkällä reissulla, pelkkien takalaukkujen kanssa en voi suositella.

    Vastaa
  2. Timo
    Timo says:

    Runsaasti peruskuntotreenia alle jos meinaa tuollaisia määriä ajaa joka päivä. Lukkopolkimet myös helpottavat taivalta tavattomasti ja niihin hyvät maastoajokengät ( myös kävely onnistuu tarvittaessa)

    Vastaa

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.