Mitä kokea Nuuksiossa, jos aikaa on vain vajaa tunti?

Artikkeli: Jaana Muhonen

Reipas after work -kävely tai muuten vain pikainen luontopatikka Nuuksion järviylängön erämaisissa maisemissa onnistuu hienosti Suomen luontokeskus Haltian lähireiteillä. Paikalle pääsee kätevästi bussilla tai autolla. Haltian lähiluonnon reitit on merkitty puisilla tienviitoilla, joissa on kohteen tai polun nimi ja niille pääsee aivan Haltian bussipysäkin läheltä, P-paikan kulmalta. Haltian infosta voi noutaa lisäksi mukaan maksuttoman karttaesitteen.

Haltia kartalla (Nuuksiontie 84, Espoo)

Maahisenkierroksen näköalapaikka kartalla

Minä astelen töiden jälkeen Haltian pihalta vain Nuuksiontien yli ja olen reittien lähtöpisteessä. Suuntaan oikealle, Päivättärenpolulle, ja seuraan sitä parkkipaikan suuntaisesti pitkin metsäisen rinteen laitaa. Keväisin tämä paahteinen etelärinne on muuten melko varma talvihorroksestaan heräilevien kyiden bongauspaikka! Päivättärenpolku on ns. luontopolku, jonka symboli kartalla ja reitin varrella on käpymerkki ja jonka varrelle maastoon on pystytetty tietoiskutauluja kertomaan alueen luonnon yksityiskohdista. Polku sukeltaa sisälle metsään ja vuodenajasta riippuen pian saattaa kuulua puron solinaa alhaalla notkelmassa.  Reitti kääntyy kuitenkin ennen puroa vasempaan ja jatkuu kuusivaltaisen metsän keskellä. Tästä alkaa myös sen ”vaativin” osuus, noin sadan metrin mittainen nousu ylös kallioiseen mäntymetsikköön. Rinteessä polku ylittää puron.

Mäen päällä pitää hengähtää hieman ja vetää keuhkoihin raikkaan mäntymetsän tuoksua. Käännyn sitten polkua oikealle ja alan seurata Maahisenkierroksen reittiä, jonka vasemmalla puolella avautuu pieni suo ja oikealla Nuuksiolle tyypillinen kalliomaasto. Kun luontokeskus Haltia perustettiin, Maahisenkierros rakennettiin sen lähiluonnon esteettömäksi reitiksi. Sitä se on tietenkin vain sulan maan aikaan, jolloin polkua pitkin pääsee hyvin niin lastenrattailla kuin avustettuna pyörätuolillakin. Esteettömän reitin aloituspiste on läheisen Solvallan urheiluopiston P-paikalla.

Reitti on täällä ylhäällä valoisa, erikokoisten mäntyjen reunustama baana ja patikka etenee reippaaseen tahtiin. Risteyskohdassa valitsen oikeanpuoleisen polun, joka johtaa kohti ympyräreitin kauimmaista pistettä, Maahisenkierrosta kruunaavaa näköalatasannetta. Matkan varrella on pari muutakin pysähdyspaikkaa: retkipöytiä polun varrella evästelyyn tai muuten vain istahtamista varten. Polku ohittaa myös urheiluopiston liikuntapaikan ja puisen Mäntykodan ennen kuin nousee vielä hieman ylemmäksi kallioiseen metsään. Rakennetulta näköalapaikalta avautuu sitten se ikoninen Nuuksio-näkymä alas Nuuksion Pitkäjärvelle ja järviylängön metsiin. Auringonlaskut täältä ovat kaikkina vuodenaikoina upeita!

Poispäin reitti jatkuu näköalapaikan pistopolun jälkeen alas oikealle esteettömän polun puisia rakenteita seuraten ja sitten vasempaan sähkölinjaa pitkin. Kun polku seuraa sähkölinjaa on se ehkä vähän tylsä, mutta tässä voi ottaa vaikka vauhdikkaamman spurtin. Oikealle jää Ilmatieteenlaitoksen säähavaintoasema. Pian ympyrälenkki yhtyy taas alkumatkasta tuttuun polkuun ja retken voi lopettaa kulkemalla polkua Maahisenkierroksen alkupisteeseen, Solvallan urheilukentän laitaa pitkin P-paikalle ja sieltä alas Nuuksiontien varteen lähtöpisteeseen Haltian lähelle.