Hyödynnä lunta ilon ja hyvinvoinnin lähteenä

Juuri nyt valkoinen vaippa peittää miltei koko Suomen. Lumi loihtii valon pimeään talveen ja saa monet nousemaan sohvalta hiihtolenkille, potkukelkkailemaan ja lumikenkäilemään. Lumen hoitavaa voimaa kannattaa hyödyntää myös muutenkin, kuin vain liikkumalla talvisessa luonnossa.

Luminen metsä on hiljaisuuden keidas. Keväiset hortoilumaastot ja mustikkametsät muuttuvat taianomaiseksi valkoiseksi paratiisiksi, jossa hetkessä eläminen on helppoa, ja kiitollisuus täyttää sisimmän. Talvisessa metsässä voi aistia pyhyyden ja syvän rauhan.

Lumisen metsän äänimaisema on kiehtova: linnut puuttuvat, mutta pakkanen paukkuu, lumi narskuu jalkojen alla – ja jos tuulee, se kuulostaa huilukonsertilta. Välillä kuuluu vaimea tömähdys, kun lunta tipahtaa puiden oksilta hankeen.

Luonto on tutkitusti hyvän olon tuoja. Sen vaikutus on kokonaisvaltainen. Luonto tyynnyttää niin kehon kuin mielen. Verenpaine laskee, sydämen syke hidastuu, stressihormonien pitoisuudet veressä alenevat ja kuormittunut mieli pääsee lepoon. Juuri tätä armollista ylikierrosten katkaisua me keskittymisvaikeuksien ja suorittamisen kierteessä painiskelevat ja laitteiden kanssa seurustelevat nykyihmiset tarvitsemme.

Ole läsnä lumisessa luonnossa

Vihreän hoitava voima tunnetaan hyvin. Mutta luminen, valkoinen maisema on yllätys yllätys yhtä hoitavaa kuin vihreä. Lumen monet eri sävyt rauhoittavat ja tekevät onnelliseksi. Kun talvisessa luonnossa pysähtyy olemaan tietoisesti läsnä ja katselemaan, huomaa, että lunta on monenlaista. On kevyen hahtuvaista puuterilunta, on kosteaa ja muovautuvaa suojalunta, on kovakuorista, auringon lämmittävää kantavaa lunta, jota havunneulaset ja oksanpalat värittävät. On kuurankukkia ja sohjoa.

Oletko sinä pysähtynyt lumen aistimiseen? Vai onko lumi sinulle vain lunta?

Kun seuraavan kerran lähdet hiihtämään tai lumikenkäilemään, ole läsnä ja nauti muustakin kuin liikkeestä ja liikkumisen ilosta. Haistele lumista metsää, kuuntele sen äänimaisemaa ja tunnustele lunta.

Ota lunta lapasiin ja ihmettele sitä. Katsele sen koostumusta ja aisti sen painoa. Onko se kevyttä vai raskasta, tomuavaa vain muovailtavaa? Ja jos olet puhtaassa luonnossa, maistele lunta. Näin palaat pikakelauksella lapsuuden hetkiin, joissa posket punottivat innosta ja tippa valui nenästä, kun talvileikeissä oli niin älyttömän hauskaa.

Lunta myös saunahetkiin

Ota lumen iloa tuova ja hoitava voima myös kylpyhetkiin. Kun seuraavan kerran menet saunaan, hae pihalta ämpärillinen lunta. Kun istut lauteilla, hiero reisiäsi, vatsaasi, käsivarsiasi ja kasvojasi kylmällä lumella. Kylmän ja kuuman liitto on taivaallinen ja terapeuttinen – jopa kaunistava.

Kun lapseni olivat pieniä, lumisaunasta nautittiin tosi paljon. Muistan kirkumiset ja ilonhuudot kun lumella hierottiin selkää tai niskaa.

Ja ethän unohda hangessa kieriskelyä. Se vasta tekee hyvää. Tällä kylmän ja kuuman cocktaililla voit kasvattaa kehon rasvaa polttavan eli laihduttavan ruskean rasvan määrää.

Leiki lumella

Lapsiperheissä lumella leikkiminen kuuluu ihanimpiin talven iloihin. Mutta ei ilotteluun lapsia tarvita. Lapsettomankin on hyvä päästää sisäinen lapsensa välillä valloilleen. Itseään ei pidä ottaa turhan vakavasti. Aikuinen on enemmän elossa, kun hänessä virtaa lapsen ilo.

Niinpä kun näet puhtaan, lumisen hangen, heittäydy selällesi ja tee lumienkeleitä. Rakenna suojasään aikaan lumilinna ja lumiukko. Koristele pihasi lumilyhdyillä ja jäälyhdyillä. Leikkisyys ja luovuus tekevät elämästä onnellisempaa ja arjesta hohdokkaampaa. Lumityötkin irrottavat paineisesta arjesta.

Lähde myös pulkkailemaan, saat supertehokasta liikuntaa ja aitoa riemua. Valkoinen lumi rentouttaa ja virkistää samanaikaisesti ja kohottaa mielialaa, minkä vaikutus kantaa pitkälle.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.