Talviuintia jään reunalla

Joulukalenteri, luukku 10: Villiä talviuntia

Talviuinnin suosio jatkaa kasvuaan. Talviuintipaikkojen pukuhuoneissa ja saunoissa on ruuhkaa, ja seurojen jäseneksi joutuu jopa jonottamaan. Lisäksi epidemiatilanteesta johtuen moni paikka on kiinni tai uinti tapahtuu rajoitetusti vuoroissa. Miten päästä nauttimaan tästä hyvää tekevästä talvisesta ulkoilulajista tällä hetkellä?

Kun vedet ovat auki, voi kokeilla villiä talviuintia eli virkistäviä pulahduksia omalla vastuullaan missä vain. Turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi kannattaa ottaa huomioon seuraavia seikkoja ja napata parhaat vinkit villiin talviuintiin. 

Villiä talviuintia marraskuussa Lauttasaaressa, Helsingissä. Yllättäen oikealta ilmestyy SUP-lautailija.

Uimarannoilla voi uida myös talvella. Uimakoppeja ei yleensä viedä talveksi pois, joten jos kaipaa näkösuojaa riisuutumiseen ja pukeutumiseen, uimaranta koppeineen on hyvä valinta. Uimarantoja ei valvota eikä ylläpidetä talvisin, mistä syystä rannalla ja vedessä voi olla roskia ja lasinsiruja. Uintitossuja käyttämällä edellä mainittuihin liittyvät riskit voi melko hyvin välttää. Syvemmälle veteen voi olla joutunut isompaakin tavaraa, joten talvella uimarannalla veteen on syytä mennä paljon kesäaikaa varovaisemmin. Jäinen laituri plus uimarista tippuva vesi voi olla petollinen yhdistelmä, joten hyvät uintitossut ovat senkin puolesta tarpeen.

Kun pulahdan kylmään veteen luonnonrannalta, pidän huolta, että paikka on sellainen, josta pääsen helposti nousemaan takaisin. Valitsen yleensä kohdan, josta pääsen kahlaamalla syvemmällä veteen. Kylmässä vedessä tuntoaisti heikkenee ja uimari voi huomaamatta kolhia itsensä kiviin tai saada haavan risuista matalassa vedessä uidessaan.

Lokakuinen pulahdus Suomenlahteen Inkoon Kopparnäs-Störsvikin luonnonsuojelualueella.

Liiallisen palelun voi villissä talviuinnissa välttää, kun laittaa etukäteen uinnin jälkeen puettavat vaatteet helposti saataville. Älä jätä sukkia sykkyrään, ja vältä napillisia vaatteita, koska kohmeisilla sormilla niiden molempien kanssa toimiminen on hankalaa. Jos harrastat hikiliikuntaa ennen uintia, varaa mukaan kuivat vaatteet uinnin jälkeiseen pukeutumiseen. Itse laitan uinnin jälkeen jalkaan villasukat, koska tiukat saati kosteat sukat tuntuvat inhalta viileissä varpaissa. Uintikaapuun* pujahtaminen uinnin jälkeen on ihanaa, koska tuuli ei pääse kaavun alle kylmää ihoa enempää jäähdyttämään. Iso pehmeä uintikaapu toimii myös pyyhkeenä, ja lisäksi sen sisällä voi myös riisuutua ja pukeutua, mikä on kätevää varsinkin urbaanissa villissä talviuinnissa.  

Maa ja ilma tuntuvat paljon kylmemmiltä, ja usein ovatkin kylmempiä, kuin vesi. Säästä varpaitasi äläkä hiipparoi paljain jaloin. Jos et käytä uintitossuja, kulje kengillä vedenrajaan asti ja sieltä pois, jos olet jättänyt vaatteet hieman kauemmaksi.   

Uinnin jälkeen juo lämmintä tai haaleaa juomaa ihan kunnolla. Kylmässä vedessä uinti nostaa uimarin verenpainetta hetkellisesti. Jos tunnet huimaavaa oloa, istahda ja rahoitu, olo tasoittuu pian.  

Talviuintia hämärän tullessa, Kirkkonummen Meikossa marraskuussa.

Uidessani talvella siellä sun täällä, minulta kysytään usein, että miten tarkenen käydä uimassa ilman pukukoppia tai saunaa. Monet haluaisivat uida talvella, mutta eivät voi, koska kylmä vesi sattuu niin paljon. Se, miten toimii ennen uintia ja sen jälkeen, vaikuttaa paljon siihen, miten kylmäksi uimassa käynnin kokee. Kylmäsietokyky voi harjaantua hyvinkin nopeasti. Monet talviuimarit käyttävät neopreenisia sukkia ja hanskoja, jotka pitävät kädet ja jalat lämpiminä.  

No, onpas ohjeita ja vinkkejä kyllikseen! Missä se villeys on? 

Villeys on siinä, että olen vapaa pulahtamaan missä ja milloin vain haluan. En tarvitse enkä kaipaa (lämmintä) pukukoppia enkä saunaa. Olen itse kokonaan vastuussa omasta turvallisuudestani. Ja kun järvet alkavat jäätyä pikku hiljaa, ennusteen mukaan tämän joulukuun puolessa välissä kaikkialla muualla paitsi lounaisimmassa Suomessa, voin lähteä vapaiden vesien bongausretkelle. Ja mitä pienestä riitteestä, sen voi lyödä rikki (mieluiten hanskat kädessä).

Outdoor Swimmer -lehti kysyi uimareilta, mitä luonnonvesissä uiminen on merkinnyt heille erikoisena vuonna 2020. Vastasin tällä lyhyellä videolla.

*Iso, pussimainen ja hupullinen pitkä takki. Joissakin takeissa on tuulenkestävä päälivuori.

Valokuva: Vivienne Rickman

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.