Tiesitkö, että Kurikasta löytyy Samuli Paulaharjun polku?

Kampin kyläseuran talon parkki sai olla lähtöpaikkanani, kun lähdin Samuli Paulaharjun polkua astelemaan huhtikuun lopulla 2022. Tässä maalaismaisemassa väkisinkin tulee pohdittua, mahtoiko Paulaharju tätä polkua aikoinaan astella. Matkan varrella on retkeilijälle kaksi hienoa laavua, ja Ison Karhuvuoren jylhän kivikkoiset maisemat tuovat kulkemiseen oman säväyksensä. Reitti on suht vaativa, johtuen kivipeltojen ylityksistä ja ennen kaikkea juuri Isolle Karhuvuorelle kiipeämisestä, mutta sopii hyvin luonnossa liikkumaan tottuneelle peruskuntoiselle ihmiselle.

Reitti 12 km, melko vaativa

Lähtöpaikka kartalla (Kampin kyläseuran talo)

Lisätiedot ja kartta: Kurikka.fi

Saapuminen reitin alkuun: Kurikasta ajetaan Jurvaan johtavaa Paulaharjuntietä, josta käännytään oikealle Pappilantielle ja edelleen vasemmalle Selkätielle, kunnes oikealle kääntyy Kuusimäentie, joka johtaa Kampin kyläseuran talon edessä olevalle parkkipaikalle.

Vinkki! Samuli Paulaharjun syntymäpaikka löytyy lähistöltä osoitteesta Paulaharjuntie 593.

Reitti lähtee pienen metsäsaarekkeen läpi ja jatkuu maalaismaisemissa, ohittaen lehmäaitauksen ja sukeltaen sitten havumetsään. Aiemmilla reissuilla olen mennyt reitin ylittäen mutaisen pellon, mutta nyt ajattelin säästää jalkojani kastumasta ja astelin metsän läpi kulkevaa peltotietä pitkin, kunnes tulin Pienelle Karhuvuorelle nousevan polun kohdalle. Tässä kohdin reitti on helppokulkuista nousevaa polkua, joka päättyy laavulle.

Tällä laavulla löytyy polttopuuhuolto sekä puucee. Laavulle on lähtöpisteestä noin 2,5 kilometrin matka.

Samalla reitin helppous päättyy. Reitti jatkuu kivipeltojen halki, alkaen pian laskeutua. Näissä kohdin kannattaa katsoa mihin jalkansa asettaa.

Selvittyäni laskusta eteeni aukesi metsätie, jossa viitta osoitti oikean kulkusuunnan. Tietä pitkin puolen kilometrin jälkeen asteltuani, vasemmalle johtava polku aukesi eteeni. Siinä oleva viitta varmisti oikean reitin valinnan.

Pitkin suopohjaista polkua astellessa eteen tuli se tosiasia, että vielä ei ole kesä. Paikoin lunta oli kahlattavaksi saakka. Myös ylös Isolle Karhuvuorelle johtava kalliopolku oli osin luminen, osin jäinen, mutta osin myös kuivunut.

Isolle Karhuvuorelle kiivettyään, kulkijan huomio kiinnittyy näköaloihin, joita sieltä avautuu. Niitä on melkein pakko jäädä hetkeksi ihailemaan.

Vuortenväli, jota pitkin edetään ennen Lehtivuorelle saapumista, oli myös paikkapaikoin lumipeitteen alla. Myös siellä etenemisvauhti oli suht hidas, koska paitsi että sai tarkkaan katsoa missä reitti kulkee, polun ollessa lumipeitteinen, myös louhikkoinen maasto vaati tarkkaavaisuutta.

Tämä reitin osuus päättyy Lehtivuoren linkkimastolle, josta hetken mennään mastolle johtavaa metsätietä pitkin laskeutuen, kunnes oikealle kääntyy viitan osoittama reitti. Tätä reittiä pitkin astellaan puolestaan kunnes tulee seuraava metsätie vastaan, josta lähdetäänkin kiipeämään kohti Pikku Lehtivuoren lakea. Siellä odottaa seuraava laavu, Samulin laavu, jonka yhteydessä myös puucee sekä puuvaja.

Tuolla pidin tauon ja pohdin sitä luonnon ihmeellisyyttä, mitä tämäkin reitti tarjoaa. Havupuumetsiä, suomaisemia, kivipeltoja ja upeita kallioisia vuoria. Kyllä täällä kelpaa kulkea.

Reitti tästä eteenpäin on helppoa metsäpolkua, joka johdattaa jälleen metsätielle. Siinä kohdin käännytään oikealle ja muutaman sadan metrin jälkeen vasemmalle, jälleen totellen viittaa, joka reitin kulun näyttää.

Eteen aukeaa metsää halkova polku, jossa varmaan metsätyökoneet ovat ajaneet. Tämä reitin osuus oli nyt sulamisvesistä johtuen todella liejuinen ja paikoin tulvi niin, että helpompi oli sukeltaa ympäröivään metsään, jolloin edes hiukan vähemmällä jalkojen kastumiselta säästyi.

Loppumatkan tältä osuudelta päästyään pääsee astelemaan jälleen kuivaa metsätietä, joka johtaa lähtöpaikalle.

Oma reittini oli hiukan pitempi kuin reitin annettu pituus, mikä johtui alun pellon kiertämisestä.