Sikarämäkän neva & laavu, Kauhajoki

Kauhajoen Sikarämäkän nevalla, omassa saarekkeessaan sijaitsee Sikarämäkän laavu. Laavu on Suupohjan Ladun ja Kauhajoen seurakunnan omistuksessa, ja siellä järjestetään ajoittain metsäkirkkotilaisuuksia. Paikka on lisäksi lapsiperheiden suosiossa reitin helppokulkuisuuden ja lyhyen pituuden vuoksi. Talvisin paikalla nähdään hiihtäjiä, jotka hiihtelevät nevojen yli ja pitävät tauon laavulla. Tässä kertomuksessa retken ajankohta oli maaliskuu.

Kohde kartalla

Janareitti n. 1 km/suunta

Vaativuus: helppo

Saapuminen: Kauhajoelta päin tullessa ajetaan 11 km Nummijärven suuntaan, sitten käännytään vasemmalle Keevelintielle. Tuota tietä jatketaan noin 2,5 km, jolloin tien vasemmalla puolella on viitta ”laavu” ja reitti lähtee oikealle.

Saavuttaessa paikalle ajetaan tietä, joka johtaa myös tuulivoimaloille. Tämän vuoksi reitin kohdalle ei kannata autoa jättää, koska tie on suht kapea, vaan ajaa autonsa seuraavaan tuulivoimalan liittymään, jossa tilaa on. Siitä ei ole kuin 150 metriä polulle.

Reitti, joka lähtee kohti Sikarämäkkää, on alussa havumetsän läpi soljuvaa polkua, joka on helppoa kulkea. Märkinä ajankohtina tosin jotkin kohdat ovat suht liejuisia, joten silloin kannattaa varustautua kumisaappain. Metsikkö päättyy ojituksen ylittävään siltaan. Siitä alkavat pitkospuut ylittämään nevaa, jossa voi nähdä vaivaiskoivunkin, tuon maailman pohjoisimman puulajin.

Nevan jälkeen tullaankin pienelle metsäsaarekkeelle, jossa sijaitsevat hyvin ylläpidetty laavu, tulipaikka ja puucee. Saarekkeen reunoilta on mukava ihailla suoluontoa, joka ympärillä avautuu.

Täältä löytyy hyvin myös hilloja, joten hilla-aikana ei ole tavatonta nähdä useampia marjastajia nevoilla marjasankoineen.

Sikarämäkältä lähtee myös polkuja eteenpäin, ja siitä pääsee halutessaan etenemään pitkiäkin matkoja, jopa Kauhanevalle asti, mutta ne reitit eivät ole merkittyjä eivätkä opastettuja, joten siellä tarvitaan jo suunnistustaitoa. Kuitenkin Sikarämäkän laavulla käynti on sopiva lisä esimerkiksi tullessa Kauhajoelta päin Kauhanevan–Pohjankankaan kansallispuistoon, sillä poikkeama on hyvin pieni ja silti nähtävää riittää suomaisemia ihaillessa.