Ruotsin-laivalta aarniometsään – retki Tyrestan kansallispuistoon Tukholman kupeessa

Mitä jos seuraavalla Ruotsin-risteilyllä sukeltaisit päiväksi hämyiseen aarniometsään Tukholman hälyn sijaan? Tämä on täysin mahdollista jopa julkisilla kulkuvälineillä, sillä matkaa Tukholman keskustasta etelään Tyrestan kansallispuistoon on vain n. 20–25 km.

Luontotalo kartalla

Lisätietoa englanniksi

Tyrestan kansallispuistoon pääsee kulkemalla ensin Tukholman metron vihreällä linjalla Gullmarsin joukkoliikenteen solmukohtaan. Sieltä punaiset linja-autot numerot 807 ja 809 vievät Svartbäckin asuinalueelle vain 2 kilometrin päähän kansallispuistosta. Jos haluaa aivan perille asti, voi vielä vaihtaa bussiin numero 834 loppumatkaa varten. Me olimme kuitenkin vaimoni kanssa pidemmällä lomamatkalla heinäkuun lopulla, joten olimme liikkeellä autolla. Ajoimme suoraan Vikingin lautalta Haningenin kautta Tyrestan kansallispuistoon, jonne saavuimme jo aamuvarhain klo 7.30.

Tyrestan kylä on suosituin lähtöpaikka kansallispuistoon tutustumiseksi. Sieltä lähtee useita 3–6 kilometrin reittivaihtoehtoja kansallispuistoon, lisäksi voi valita pidempiä reittejä, kuten pitkä Sörmlandsleden. Me teimme näistä oman reittiyhdistelmän kävellen noin 6 kilometriä nauttien kansallispuiston vaihtelevista metsistä ja upeista maisemista. Alku mentiin reittiä ”Barnvagnsslingan” (Lastenrataspolku), hyvin pohjustettua ulkoilutietä, jollaisia tapaa vaikkapa Helsingin keskuspuistossa ja useissa Suomenkin kansallispuistoissa. Kauniin Bylsjön-nimisen lammen rannalla sinisorsat paistattelivat aamuauringossa.

Tästä jatkoimme Sörmlandsleden-reittiä kauniin Årsjön-järven tulipaikalle. Yllättävää oli, että polttopuut piti hakea 300 metrin päästä tulipaikalta. Telttailu oli sallittua tulipaikan lähettyvillä, ja paikalla olikin yksi teltta, jonka asukas juuri kömpi teltastaan ulos oikomaan jäseniään. Muutoin emme aamuvarhaisella nähneet muita retkeilijöitä ollenkaan, vaan saimme talsia aivan omassa rauhassa. Paluumatkalla heitä kuitenkin alkoi tulla vastaan tasaisena virtana.

Retkemme lopuksi tutustuimme vielä aarniometsän luontoa esittelevään luontopolkuun ”Urskogsslingan” (Aarniometsäpolku). Sen varrella ovat kansallispuiston upeimmat vanhat metsät jykevine kilpikaarnamäntyineen, suurine kuusineen ja mahtavine haapoineen. Luontopolun opastustaulut kertovat aarniometsän ominaispiirteistä ja eliölajistosta ruotsiksi ja englanniksi.

Tyrestan kansallispuisto on perustettu vuonna 1993, vuosi ennen Nuuksion kansallispuistoa, jota se luonnoltaan paljon muistuttaa. Tyrestan 2000 hehtaarin kansallispuistoa ympäröi myös Tyresta-niminen muu luonnonsuojelualue, kooltaan lähes 3000 hehtaaria. Tätä laajaa suojeltua metsäaluetta kutsutaan joskus pöllöjen ja tikkojen valtakunnaksi. Pöllöjä emme havainneet ja tikoista vain käpytikkaa, lisäksi näimme tiaisia, rastaita, sepelkyyhkyjä, punarintoja ja sokerina pohjalla kaksi ihastuttavaa puukiipijää kilpikaarnamännyn rungolla. Retkemme alkupuolella vaskitsa ilostutti meitä polun varrella.

Metsästä tullessamme luontokeskus ”Naturens hus” (Luontotalo) oli jo avannut ovensa. Sieltä saa erinomaisesti tietoa niin Tyrestasta kuin muista Ruotsin lukuisista kansallispuistoista ja niiden retkeilymahdollisuuksista. Retkemme päätteeksi joimme vielä kahvit kivassa maalaismiljöössä sijaitsevassa kahvilassa. Voimme täydestä sydämestämme suositella vierailua Tyrestan kansallispuistossa – vaikkapa jo seuraavan Ruotsin-risteilyn yhteydessä!

Timo Tanninen, luonnonystävä

Kirjoittaja nauttii Tyrestan kansallispuiston upeasta luonnosta!