Pyöräretkellä Salossa! Halikon alue pursuaa tekemistä, historiaa ja sävähdyttäviä luontoelämyksiä

Kaupallisessa yhteistyössä Salon kaupunki

Salon pikkutiet ovat kuin tehdyt pyöräretkeilyyn. Karttaa tutkimalla löytyy kivoja lenkkejä sekä asfaltilla että soralla. Salosta Märynummen suuntaan ja sieltä Halikkoon, Rikalanmäelle, Wiurilan kartanon ohi Vaisakon lehtoon ja takaisin Saloon pyöräilemämme reitti sopii yhden päivän pyöräretkeksi lomalaiselle tai vapaapäivän viettoon.

Juttelimme pyöräretkeilyn filosofiasta polkiessamme. On kaksi tapaa pyöräretkeillä: joko nauttii pyörällä ajamisesta pyörällä ajamisen vuoksi, metsästäen kilometrejä. Tai sitten nauttii elämyksistä, nähtävyyksistä ja aktiviteeteista, joiden pariin pyörällä voi päästä. Kilometrit tulevat vaivihkaa. Illalla kotona huomaa, että sai elämysten sivussa hyvän lenkin.

Me olimme liikkeellä enemmän kokemusten perässä. Ruokaakin teki mieli, mutta olimme liian aikaisessa – kaikki reitin varrelle osuvat ihanat ravintolat ja kahvilat avasivat ovensa vasta seuraavalla viikolla. Mutta lomalaiselle tai vapaapäivänä tällä reitillä on hyvä kokoelma harrastuksia ja ajanvietettä, historiallisia kohteita ja kulttuurimaisemia sekä upea Vaisakon lehto luontokohteena.

Pidemmälle pyörävaellukselle tai yöpyvälle pyöräretkelle kannattaa lähteä Rannikkoreitille, joka kulkee Salosta Matildaan ja jatkuu Kemiöön tai Raaseporiin.

Märynummen ulkoilualue on hyvä puuhapysäkki kesäretkeläiselle

Kun Salon keskustan tuntumasta lähtee Uhrilähteenkatua Salaistentien suuntaan, on alle 10 minuutissa rauhallisella maaseudulla. Salaistentie menee siltaa pitkin Turuntien yli, ja tasaista asfalttia pääsee sen jälkeen rullaamaan kaikessa rauhassa. Täällä voisi polkea myös vauhdikkaan lycralenkin, mutta me olemme retkellä rauhalliseen tahtiin maastopyörillä.

Matka taittuu niin mukavasti Salaisten mäntykankaiden keskellä, että ajamme tienhaaran ohi: Salakallio Caravanille kääntyvää hiekkatietä pitkin pääsee metsän kautta Märynummelle. Ohiajaminen ei haittaa. Tähyilemme koko matkan pyöräilyseuran kanssa metsään miettien alueen maastopyöräilypotentiaalia. Meillä on kuitenkin vähän aikataulupainetta ja päätämme pysyä reitillä. Mutta joku kerta täytyy palata kokeilemaan lunastuuko potentiaali.

Jos miettii pyörävalintaa pyöräretkelle tällä alueella, on fiksumpaa valita retkipyörä, hybridi, maastopyörä, fatbike tai cycklocross leveämmillä renkailla. Tämä nousi mieleeni, kun löysimme takaisin oikealle tielle ja rymistelimme Salaistentien ja Märynummen kautta kulkevaa yhdysreittiä. Hiekkatien sora oli välillä hyvin irtonaista ja kivet isoja. Myöhemmin huomasin, että tien nimikin on Kivikuja! Leveämmällä renkaalla hiekkatieosuudetkin rullaavat leppoisasti.

Märynummelle voi jäädä koko kesäpäiväksi. Siellä on sekä luontopolku, uimaranta ja frisbeegolfrata. Paikalla oli mukavasti harrastajia ja ihmisiä uimassa, vaikka on vasta alkukesä.

Matkalla Halikon historiallisille nähtävyyksille voi kahvitella Design Hillissä

Märynummen metsästä tie ohjautuu pieneen taajamaan, jonka jälkeen me jatkamme Halikon suuntaan. Ilahdun, kun pääsemme ajamaan pyörätietä kääntyessämme Vaskiontielle. Päätiellä on liikennettä ja on kiva, että ei tarvitse ajaa pientareella autojen seassa. Ennen Halikkoa kiva pysähdyspaikka Vaskiontiellä on Design Hill. Pyörämatkalainen voi löytää reppuun mahtuvaa shoppailtavaa ja Design Hillin kahvila on pidetty ja arvostettu.

Kun matka jatkuu, aukeaa mäkymä Halikonjoen laaksoon. Mietin aina ohi ajaessani, että rehevä näkymä on kuin jostain Keski-Euroopasta. Salossa on muitakin kauniita jokilaaksoja. Toinen ikoninen maisema on Uskelanjoen laakso.

Halikon kivikirkossa on historiallista jykevyyttä. Sen arvellaan valmistuneen 1440-luvulla. Me pidämme ihan modernin lounastauon eväitä syöden kirkon kivimuurin kupeessa auringon paisteessa. Samalla seurueeseen liittyy vielä yksi pyöräilijä kaveriksi ja jatkamme matkaa Salon ulkomuseon ohi Rikalanmäen suuntaan. Vanhassa kivisessä viljamakasiinissa esitellään Halikon alueen elämää eri vuosisadoilta. Meidän retkipäivänämme museo on kiinni, mutta päätämme tulla vielä uudelleen.

Rikalanmäki ja Wiurila – kulttuurihistoriaa ja ruokaa tyylillä

Rikalanmäen päällä maisemaa katsoessaan voi kuvitella miten ympäröivät mäet ovat joskus olleet saaria. Kauempana idässä näkyvällä mäellä seisoo Uskelan kirkko. Ehkä näiden muinaisten saarien ja nykyisten mäkien välillä on pidetty yhteyttä tulilla.

Rikalan parkkipaikalta lähtevä muinaispolku on opastettu 2,5 kilometrin reitti. Sen varrella on merkkejä rauta- ja pronssikautisesta elämästä – tai pitäisikö sanoa kuolemasta, koska alueelta löytyy muinaisia kalmistoja. Rikalanmäki on ollut muinainen kauppapaikka, kun rantaan vielä pääsi veneellä. Vieressä kohoavalla Rikalan linnavuorella on ollut nimensä mukaan vartiolinna.

Rikalanmäelle on avattu myös ravintola ja kesäterassi Rikalan Krouvi. Miljöö on kyllä hieno! Haaveilen sydänkesästä ja näen itseni pyöräilemässä tänne nauttimaan kahvit tai lounasta aurinkoisella terassilla. Ravintolan rustiikki tiilirakennus on entinen Wiurilan kartanon talli. Rikalanmäki kuiskii historiaa eri vuosisadoilta.

Jatkamme matkaa Wiurilan kartanolle. Alueella toimii golfkeskus ja Wiurilan kartanon ravintola. Kun me ajamme ohi, ovat golfkierrokset käynnissä, mutta muuten alueella on rauhallista. Aivan vieressä alkaa Viurilanlahden natura-alue. Kartanon alueella on myös hienoja puistomaisia metsiä sekä Kreivinmäen ulkomuseo. Koko paikka henkii mahdollisuuksia vähän hienostuneempaan lomapäivään. Ehkä pitäisi ottaa vaihtovaatteiksi kesämekko ja prässishortsit reppuun ja mennä ravintolaan nauttimaan kesän tyylikkäin päivällinen.

Jaloittele satakielten laulaessa Vaisakon lehdossa

Matkamme jatkuu hetken aikaa Valtatiellä 110, kunnes käännymme Kokkilantielle ja pian vasemmalle kohti Vaisakon lehtoa. Perille pääsee hiekkatietä pitkin. Pyörä tulee jättää parkkipaikalle, sillä liikkuminen tällä luonnonsuojelualueella on sallittua vain jalan tai hiihtäen. Reitillä on paljon pitkospuita ja se on suosittu. Lue lisää Vaisakon luonnonsuojelualueesta ja sen säännöistä.

Pyöräretkellä on aidosti mukavaa nousta hetkeksi satulan selästä kävelemään. Vaikka pysyimme liikkeessä, pyöräilyssä väsyneet lihakset saivat levätä kuljeksiessamme hitaasti keväisessä lehdossa, missä sirittäjät ja satakielet lauloivat.

Retkipäivä lähenee loppuaan ja palaamme Saloon. Luovuimme ajatuksesta jatkaa enää Kokkilan suuntaan ja päätimme varata sille oman retkipäivänsä. Takana oli jo kuusi hauskaa tuntia ja lähes 40 kilometriä pyöräretkeilyä. Juuri sopiva matka, reitti ja riittävästi koettavaa yhdelle lomapäivälle tai viikonlopuksi. Reitin voi ajaa myös lyhyempänä kiertäen pelkästään Halikossa tai vierailemalla pyöräillen Vaisakossa nauttimassa ihmeellisestä luonnosta.

Reittikuvaus

Salo–Märynummi: Salon juna-asemalta ajetaan Turuntielle, josta käännytään Sepänkadulle. Aja liikenneympyrään asti, ja valitse siellä Uhrilähteenkatu. Aja Uhrilähteenkatua eteenpäin, kunnes se muuttuu Salaistentieksi. Salaistentie ylittää Turunväylän sillalla. Jatka eteenpäin noin 5 kilometriä, kunnes näet vasemmalla maamerkkinä Salakallio Caravanin kyltin. Käänny vasemmalle Kivikujan suuntaan ennen caravan-alueen rakennuksia. Aja Kivikujaa Hirvitielle asti. Käänny risteyksessä vasemmalle. Pian olet jo Märynummen frisbeegolfradalla ja uimarannalla. Parkkipaikan vierestä lähtee myös kuntopolku ja retkeilyreitti.

Märynummi–Halikko–Rikalanmäki: Käänny Hirvitieltä Vaskiontielle. Vaskiontietä ajetaan Design Hillille ja sen ohi Halikon kirkolle. Kirkko näkyy selvästi oikealla. Salon ulkomuseoon pääset kirkon kiviaidan vierestä lähtevää pyörätietä pitkin. Aja Kirkkorinnettä (tie) pitkin ja käänny oikealle vanhalle Turuntielle. Ylitä Halikonjoki museosiltaa pitkin. Aja Valtatietä 110, kunnes käännyt Rikalanmäentielle vasemmalle.

Rikalanmäki–Wiurila–Vaisakko: Vierailtuasi Rikalanmäellä, käänny vasemmalle ja aja tielle 110. Jatka suoraan yli Marolantielle. Golfkentät näkyvät nyt oikealla puolellasi, ja Wiurilan kartanon alueella tie muuttuu Viurilantieksi. Seuraava kohde on tie 1835, Kokkilantie. Sinne pääsee vasemmalle kääntymällä sekä Rivometsäntietä että samansuuntaista valtatietä 110. Kummaltakin tieltä käännytään vasemmalle ja melkein heti uudestaan vasemmalle, Lehtiniementielle. Vaisakon luontopolun paikoitusalue löytyy kääntymällä Lehtiniementieltä vasemmalle Palttatielle.

Vaisakko–Salo: Paluu Saloon tapahtuu palaamalla samoja jälkiä Kokkilantielle, kääntymällä oikealle, ja jälleen heti oikealle Rivometsäntielle. Rivometsäntie saapuu Viurilantielle. Käänny vasemmalle ja aja 100 m. Käänny oikealle Valtatielle 110. Käänny Meriniityntielle oikealle noin 2 km päästä. Meriniityntieltä käännytään vasemmalle Joensuun kadulle, ylitetään junarata ja tullaan Mariankadulle.

Lue myös:

Upea pyöräretkikohde Etelä-Suomessa: Rannikkoreitti tarjoaa Salossa kauniita ruukkikyliä, meren kimmellystä ja kansallispuiston lumoa