Patvinsuon kansallispuisto patikoiden ja meloen – autioita hiekkarantoja ja erämaan rauhaa

Patikoimme kirkasvetisen Suomunjärven valkeita hiekkarantoja kiertävän rengasreitin ja keräsimme lakkaa valtavilla avosoilla. Kerron tällä kertaa lisäksi eräästä taannoisesta melontaretkestä Suomunjoelle, miltä ei puuttunut vauhtia eikä vaarallisia tilanteita.

Suomunkierron rengasreitti 15 km
Aika 6 h
Retken lähtöpiste kartalla
Helppo reitti
8 telttailualuetta, Teretinniemellä laavu

Patvinsuo sijaitsee parinkymmenen kilometrin päässä itärajasta, Joensuusta koilliseen ja Lieksasta kaakkoon. Kansallispuistoa hallitsevat laajat avosuot eteläosassa ja Suomunjärvi hiekkarantoineen pohjoisessa. Kävijämäärissä mitattuna varsin hiljainen kansallispuisto tarjoaa kulkijalle roppakaupalla erämaan rauhaa. Olimme varanneet tukikohdaksemme Väärälammen erämökin kansallispuiston pohjoispuolella, soutumatkan päässä kansallispuiston rajasta.

Pro tip: Jos kaipaat majoitukseltasi erityisesti omaa rauhaa, voit valita Lomarenkaan hakuehtojen Varustelu-välilehdeltä näytettäväksi vain erämökit.

Vieraskirjaa lukiessa opimme, että pihapiiri ja erityisesti sen jäteastiat ovat erään karhuperheen suosiossa. Karhuja elelee alueella paljon. Niiden lisäksi Patvinsuolla käyskentelevät myös muut maamme suurpedot eli ilves, ahma ja susi. Suomunjoen sivupuroja täplittävät amerikanmajavien rakentamat padot. Lintubongareita palvelevat Teretinniemen lintutorni ja Lahnasuon lintulava.

Suomunjärven valkeat hiekkarannat

Lähdimme seuraavana päivänä liikkeelle vuokramökkimme pihasta soutamalla Valkea-Väärän toiselle puolen, missä vedimme soutuveneen kosteaan heitteikköön ja jalkauduimme. Ylitimme kansallispuiston rajan lyhyen kävelymatkan jälkeen ja pian löysimme Suomunjärveä kiertävän polun pohjoispuolen. Lähdimme taittamaan merkittyä reittiä myötäpäivään.

Patvinsuolla on yhteensä noin 80 kilometriä polkuja, jotka ovat pääsääntöisesti helppokulkuisia. Suosituin patikkareitti on Suomunjärven ympäri kulkeva 15 kilometrin mittainen Suomunkierto. Tämän lisäksi alueella on kolme lyhyempää luontopolkua ja pitempi, 25 kilometrin mittainen rengasreitti Patvinkierto. Suomun luontotupa on luonteva lähtöpiste Suomunkierron reitille.

Suomunjärven upeat hiekkarannat reunustavat järveä kaikissa ilmansuunnissa. Pysähdymme hetkeksi Pokkaniemen leiripaikalle. Neljän miehen ja kahden kanootin joukko lipuu selälle, kaatunut kelo on kuin tieten asetettu korostamaan rannan erämaista tunnelmaa. Jatkamme reitillä ja ylitämme Virtasalmen pienen puusillan. Pian polku vetäytyy metsän suojiin, kunnes tupsahdamme takaisin rantaan Siikalammen kohdalla.

Pidämme evästaukoa Kurkilahden uimarannassa, jonka välittömästä läheisyydestä löytyy keittokatos ja pysäköintialue. Paikalle on löytänyt useammankin matkailuauton väki. Istumme puunrangan päällä keitellessämme Trangialla pannukahvia, aurinkoinen heinäkuun päivä hellii.

Etenemme jonkin matkaa tien suuntaisesti, kunnes käännymme Suomun luontotuvalle päin. Luontotuvan vieressä on pihasauna ja polun päässä komea hirsinen rantasauna. Kumpikin on vuokrattavissa 30 euron hintaan. Pistäydymme luontotuvassa ja kävelemme rannassa, hiekkarannalla huojuvat hongat tuovat hetkellisesti mieleeni Hangon rantapolut.

Lähdemme kävelemään takaisin pohjoiseen. Käymme katsastamassa Lapinniemen taukopaikan, jonka jälkeen reitti kiertää Suomunjärven luoteisosassa olevan Arkkusalmen. Ylitämme puusillan ja kävelemme pohjoista reittiä vielä hetken, kunnes käännymme reitiltä syrjään palataksemme takaisin mökillemme.

Patvisuon pitkoksilla

Teimme toisen retken oletettavasti kansallispuiston nimen lähteenä olevalle Patvisuolle, suurelle suoalueelle Suomunjärven eteläpuolella. Jätimme auton Kurkilahden parkkipaikalle, mistä lähdimme kävelemään suoraan etelään.

Pitkospuut vievät retkeilijän nopeasti keskelle valtavaa avosuota. Useampikin marjastaja tulee vastaamme sangot täynnä suomuurainta, ja pian mekin löydämme apajat, jotka jatkuvat silmänkantamattomiin ympärillämme. En ole kuunaan nähnyt yhtä paljon lakkaa! Lakkojen lisäksi löydämme myös paarmat, joita hätistelemme parhaamme mukaan pois kimpustamme.

Pidämme välipalataukoa Teretinniemen lintutornin kupeessa. Kiipeämme torniin, johon puhaltavat leppeät tuulet. Voin vain kuvitella millainen show täällä on kevään korvilla, kun lintujen pesimäpuuhat ovat kiireisimmillään. Laskeudumme tornista alas ja palaamme vähän matkaa takaisin päin, ennen kuin käännymme länteen kohti Olkkosensaarta.

Pitkoksia Patvinsuolla riittää, kaiken kaikkiaan 20 kilometrin verran. Niillä astelun jälkeen Olkkosensaari tuo mukavaa vaihtelua. Olkkosensaari on metsäsaareke Patvisuon luoteispuolella, jonka laitaa polku seurailee. Saarekkeen jälkeen saavumme pian tielle ja kävelemme sen viertä takaisin parkkipaikalle.

Melontaretki Suomunjoella

Reitin pituus noin 30 km
Aika 36 h
Retken lähtöpiste kartalla
Keskivaikea reitti, paljon majavien kaatamia puita ja yksi koski
Suomunjärven telttailualueet 4 kpl, Suomunjoen laavu

Kahta vuotta aikaisemmin lähdimme ystäväni kanssa melontaretkelle Patvinsuon kansallispuistoon. Kevään rospuutto-olosuhteiden johdosta sen enempää patikointi kuin hiihtäminen tai lumikenkäily ei oikein olisi luonnistunut, joten vuokrasimme Suomun luontotuvalta inkkarikanootin, pakkasimme kamppeet kyytiin ja työnsimme kanootin vesille jäähileisestä rannasta.

Patikoinnin lisäksi Patvinsuo sopii erinomaisen hyvin vesillä liikkumiseen. Vaihtoehtoina on joko liikkua rauhallisemmin järven selällä ja yöpyä ympäri järveä olevilla telttailualueilla, tai seikkailuhenkisemmille laskea Suomunjokea Koitereeseen. Joen melomiseen vierähtää yksi päivä, ja matkaa kertyy parikymmentä kilometriä. Joki on kuljettavissa alkukesästä, kun vedenpinta on korkeimmillaan.

Lähdimme reissuun toukokuun alkupuolella. Jäät olivat lähes sulaneet, mutta järvellä kellui vielä suuria jäälauttoja. Suuntasimme ensin Lapinniemen tulipaikalle, mutta järven luoteispuolelle kerääntyneet jäät estivät rantautumisen, joten jatkoimme kohti Pokkaniemen leiripaikkaa. Pokkaniemestä olivat jäät onneksi sulaneet, joten vedimme kanootin luonnonkauniille hiekkarannalle ja viritimme tulet.

Saimme luontotuvalta mukaamme sahan, jonka käyttötarkoitus jäi aluksi hivenen epäselväksi, mutta selvisi seuraavana päivänä, pian Virtasalmen sillan alitettuamme. Alanteen eteläpuolella virtaus rupesi vetämään meitä kohti Koiteretta. Takana melovalla oli kaikki työ ohjailla kanootin suuntaa ja huudella ohjeita etumiehelle. Joki on todella meanderoiva, joten vene ajautuu nopeasti särkille. Opimme kantapään kautta parhaan tavan pujotella jokea: takamies huusi ohjeita kuuluvalla äänellä ja sitten lapioitiin, sisäkaarteeseen tähdäten.

Olimme vuoden ensimmäiset melojat, joten vastassamme odotti amerikanmajavien terveiset lukuisten kaatuneiden puiden muodossa. Näiden oksia jouduimme kanootista käsin sahaamaan, silloin kun emme alta päässeet. Reitillä oli myös yksi koski, jonka kohdalla rantauduimme ja otimme kanootin kantoon. Sopivaa laskupaikkaa etsiessämme törmäsin itseään sukivaan saukkoon. Tuijotimme toisiamme hetken, kunnes näätäeläin livahti muualle lutraamaan.

Etumelojan sahatessa takamelojan vastuulle jäi kanootin pitäminen paikallaan, mikä oli sen verran vaikeaa, että erään kaatuneen puun kohdalla kanoottimme ehti hörppäämään vettä. Kanootti pyörähti ympäri ja miehet siinä mukana. Tartuimme kanootin pohjaan ja uimme sen kanssa rantaan. Olimme kiinnittäneet rinkat huolellisesti kanoottiin, joten ne pysyivät hyvin matkassa mukana. Menetimme sahan, melan ja yhden kumisaappaan. Melan löysimme seuraavasta mutkasta ja lopun matkaa pääsimme onneksi etenemään ilman sen suurempia yllätyksiä.

Pro tip: Ota saappaat jalasta meloessasi virtaavissa vesissä. Ne jalassa on hankala uida.

Alkuillasta kanoottimme lipuu Suomunjoen suistoon ja upea Koitere avautuu edessämme. Melomme Majaniemen rantaan ja leiriydymme. Kuuntelen riippumatossa maatessani vielä hetken teerten pulputusta, ennen kuin nukahdan.