Oulangan top-6 parhaat packrafting-melontareitit

Kaupallisessa yhteistyössä Basecamp Oulanka

Oulangan kansallispuisto on usein valittu yhdeksi kauneimmista kansallispuistoista koko maailmassa, eikä suotta. Alue on upean jylhää, kanjonimaista jokien puhkomaa erämaata juuri Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan rajalla. Alue on monelle retkeilijälle tuttu legendaarisen Karhunkierroksen vaellusreitistä. Kansallispuistoa onkin mahtava tutkia kävellen, mutta miltä tuntuisi yhdistää tähän myös melonta ja vaikka myös maastopyöräily? Oulanka soveltuu täydellisesti myös näihin lajeihin!

Oulangan kansallispuisto tarjoaa Suomen kauneimmat melontakohteet.

Oulangan alueelta löytyy runsaasti jokia, jotka ovat kuin tehtyjä packraft-retkille. Osa reiteistä soveltuu aloittelijoille, ja haastavammat kosket tarjoavat jännitystä jopa maailman huippumelojille. Koskimelonta on laji, joka on turvallista, kun sitä tehdään oikein. Mikäli koskimelonnan perusteet eivät ole täysin hallinnassa, voi laji olla jopa hengenvaarallinen. Joki on erittäin monipuolinen ja nopeasti vaihtuva ympäristö, sen luonne muuttuu aina virtaaman mukaan. Säyseä joki voi muuttua nopeastikin sateiden tai lumien sulamisen jälkeen pelottavaksi koskien kuohuttamaksi kokeneen melojan vuoristoradaksi.

Basecamp Oulanka tarjoaa aloittelijoille kursseja, majoitusta, hotellipalvelut ja välinevuokrat. Se onkin täydellinen tukikohta packraft-melojalle.

Lähellä Myllykoskea, Oulangan kansallispuiston ytimestä löytyy Basecamp Oulanka, joka tarjoaa nimensä mukaisesti tukikohdan melojalle. Saatavilla on myös vuokralle packraftejä varusteineen. Lisäksi jos olet täysin vasta-alkaja, niin valikoimasta löytyy myös Packraft intro, jossa kokenut opas perehdyttää sinut lajiin turvallisesti. Tällä kurssilla opit koskimelonnan ja packrafting-lajin perusteet Suomen kauneimmissa maisemissa!

Top-6 packrafting-reitit Oulangalla

Kävimme testaamassa Basecamp Oulangan kokeneen eräoppaan, Martin opastuksella kuusi alueen parasta melontareittiä. Teimme retkemme käyttäen Basecamp Oulankaa tukikohtana, jossa yövyimme kaikki yömme. Alueelta löytyy myös paljon laavuja ja autiotupia yöpymiseen, tarkista kuitenkin aina alueen säännöt ennen retkelle lähtöä. Oulangan kansallispuiston säännöt löytyvät täältä. Teimme oman retkemme juuri ennen juhannusta 2020, jolloin isoimmat tulvat olivat jo ohi ja joet olivat jälleen turvallisempia meloa.

Koskiluokitukset kerrotaan numeroarvoina I–V, joista I on helpoin ja V vaikein. Koskiluokitukset ovat kuitenkin sekava sotku, kosket muuttuvat virtaamaan mukaan ja luokitukset ovat usein enemmän tai vähemmän henkilökohtaisia mielipiteitä, kuin virallista faktaa.

1. Savinajoki – helppoa koskimelontaa kauniissa maisemissa

Savinajoki tarjosi meille yhdistelmän pientä patikointia ja melontaa. Meloimme reitin läpi 24.6.2020 ja joki oli helppoa I-luokan koskea. Virtaama oli 24 m³/s, voit tarkistaa virtaamat täältä. Huom. virtaama mitataan Savilammen jälkeen kohdasta, jossa myös Oulankajoki yhtyy samaan jokeen, joten Savinajoessa on huomattavasti pienempi virtaama, mutta arvoa on hyvä seurata.

Savinajoki tarjoaa kaunista jokimaisemaa ja kohde soveltuu usein jopa aloittelijoille.

Saimme autokyydin Hautajärvelle Basecampilta, ja Karhunkierroksen luontokeskukseen vierailun jälkeen lähdimme patikoimaan kohti Perttumakosken laavua. Tämä on Karhunkierroksen pohjoisin piste, josta nyt saimme kuuden kilometrin pituisen pätkän ihaillen kauniita Karhunkierroksen maisemia. Isommalla virtaamalla melonnan voi varmasti aloittaa jo aikaisemmin.

Nopeasti kuivapuku päälle ja melomaan! Kannattaa pakata kevyesti mukaan varusteet, koska kävelyä on kuitenkin jonkin verran. Laavulla on kätevä viettää myös lounashetki ennen melontaa.

Meidän virtaamalla joki oli rauhallinen luontokokemus helpohkoja koskia meloen. Alku on kaunista kuusimetsää, mutta loppua kohden maisemat muuttuvat enemmän kanjonimaisiksi.

Usein jyrkät kalliot tarkoittavat myös isoja koskia, mutta tällä kertaa joki itsessään oli edelleen rauhallinen ja isompia koskia ei tarvinnut jännittää tällä reitillä.

Reitin hienoimpia nähtävyyksiä on kuuluisa Rupakivi. Emme suosittele kuitenkaan kiipeilemään sen päälle ilman erityistä varovaisuutta.

Melontaosuus loppuu noin 10 km jälkeen Savilammelle. Koko reitin menimme läpi noin 5,5 tunnissa. Meloimme rennosti ja ihailimme maisemia, joten uskoisimme kaikkien suoriutuvan tästä kuitenkin helposti päiväretkellä. Parkkipaikalle on vielä kilometrin kävely mukavaan ylämäkeen, joten mikäli varusteita pakatessa tuli kylmä, niin pian on lämmin. Parkkipaikalta saimme taas kyydin takaisin Basecamp Oulangalle.

2. Oulankajoen yläosa – upea melontareitti kanjonia lähestyen

Oulankajoen yläosan meloimme 23.6.2020 ja virtaama oli myös lempeät 24 m³/s, tämä mittauspiste tosin on kohdassa, jossa myös Savinajoen vedet ovat yhtyneet Oulankajokeen. Oulankajoen yläosan virtaama on siis selkeästi pienempi. Huomioitavaa reitillä on vaarallinen loppu, jossa pitää olla erittäin tarkkana.

Aloitimme melonnan parkkipaikalta Oulangan kylän liepeiltä. Voit kuitenkin halutessasi aloittaa joen yläjuoksulta ja saat esimerkiksi 5 km lisää melottavaa.

Oulankajoen yläosa on hitaasti virtaavaa jokea sekä kauniita suvantojärviä. Alue on todella kaunista, näitä maisemia ei voi liikaa ylistää.

Pian alkaa kuitenkin koskiosuus. Kosket olivat meidän virtaamalla I-luokan koskia ja niissä on hyvä opetella koskimelonnan perusteita.

Huom! Vaarallinen paikka tulee jo hyvissä ajoin ennen Pikkuköngästä. Kun joen reunat alkavat muistuttaa kanjonia, kannattaa aika ajoin meloa rantaan ja käydä tutkimassa paikka maasta käsin. Pikkuköngäs on harvoin melottavissa, se on erittäin kivinen ja isolla virtaamalla koskessa on hontto, johon voi jäädä jumiin. Joki menee kanjonissa, josta on todella vaikeaa ellei mahdotonta päästä pois, mikäli melot liian pitkälle.

Kävimme tarkastamassa tilanteen rannalta käsin ja tällä kertaa olimme onnekkaita: packraftit pystyi kantamaan kosken ohi kanjonin pohjalla. Usein kuitenkin joudut poistumaan ennen kanjonia ja kantamaan packraftit kanjonin päältä kosken ohi. Tämä on raskas reitti, ja paikka kannattaa tarkastaa kartalta jo etukäteen.

Kanjonin jälkeen on lyhyt melonta Savilammelle, josta on taas noin kilometrin kävely Kanjonin kurkkauksen parkkipaikalle. Tästä olisi myös mahdollisuus meloa 12 km alavirtaan luontokeskukselle. Joki on muuten melko helppoa, mutta matkalla on Taivalkoski, mikä on koskiluokitukseltaan IV–V, joten se tarkoittaa käytännössä ohikantamista.

3. Kitkajoen yläosa – vauhtia ja vaarallisia tilanteita

Kitkajoki on se Oulangan kuuluisin joki, joka virtaa myös kansallispuiston läpi, kanjoneita halkoen. Tämä yläosa on ennen kanjoneita, mutta tarjoaa kuitenkin vauhdikkaita koskia ja paljon hitaasti melottavia suvantojärviä. Meloimme tämän Kitkajoen yläosan 22.6.2020, jolloin virtaama oli 33 m³/s.

• Melontaa n. 20 km
  • 9 koskea (luokitukseltaan I–III)
  • Ei aloittelijoille

Aloitimme melonnan Käylästä, josta löytyy kätevä parkkipaikka. Kannattaa aloittaa pohjoisesta haarasta. Pääset heti testaamaan Käylänkoskea. Koski oli vauhdikas, mutta helppoa laskua.

Käylänkosken jälkeen on pitkä pätkä suvantojärviä ja päätimme ottaa ison lautan, jonka päälle kasasimme pieniä lauttoja. Sähkömoottorin kanssa pääsimme huijaamaan hitaamman osuuden ohitse, jonka olemme meloneet toki aiemmin. Basecamp Oulanka järjestää myös koskenlaskua isoilla lautoilla, suosittelen kokeilemaan!

Kitkajoen yläosa tarjoaa sarjan mukavia koskia: Peurakoski, Saarikoski ja Harjakoski olivat koskiluokitukseltaan II-tasoa, mutta Harjakosken vasenta reittiä joskus sanotaan myös III-luokituksen linjaksi. Koskiin kannattaa tutustua etukäteen rannalta käsin, jolloin laskulinjoja on paljon helpompi suunnitella. Reitti loppui lopulta Basecamp Oulangan hiekkarannalle.

Katso myös video:

4. Kitkajoen alaosa – Suomen hienoin melontareitti!

Tämä on varmasti Suomen upein melontareitti! Kitkajoki virtaa Oulangan kansallispuiston läpi kuuluisan Myllykosken, Aallokokosken ja Jyrävän kautta. Olemme laskeneet Myllykosken useamman kerran aikaisemmin ja tällä kertaa päätimme aloittaa Jyrävän alapuolelta, tämä reitti on useimmille parempi ja paljon turvallisempi. Laskimme tämän osuuden 25.6.2020 ja virtaama oli 32 m³/s.

Myllykoski on hauska koski meloa, joskus ei niin hauska uida. Vielä pelottavampi Aallokkokoski alkaa vielä heti tämän kosken jälkeen.
  • Pituus n. 18 km, on mahdollisuus myös tehdä lyhyempi reitti
  • Paljon koskia, Jyrävän jälkeen I–II luokituksen nopeita koskia
  • Ei aloittelijoille

Jyrävä on lähempänä vesiputousta kuin koskea ja se onkin luokitukseltaan V, edes isot lautat eivät laske Jyrävää ihmiset kyydissä. Kun aloitat Jyrävän alapuolelta, sinun ei tarvitse jännittää myöskään Myllykoskea (III) ja Aallokkokoskea (IV).

Kaikki jotka ovat käyneet Kitkajokea kävellen ihailemassa tietävät, etteivät sanat riitä kertomaan sen kauneudesta. Meloen tämä on vielä potenssiin kaksi! Joen tasolta kanjonit näyttävät jylhemmiltä ja pääset myös näkemään koko jokiosuuden. Kävellen kanjonin reunoilla on vaikea liikkua.

Pieni packraft häviää suuren kanjonin uumeniin. Vaikka kosket eivät ole taitavalle koskimelojalle maailman vaikeimpia, on joessa vaarallisen nopea virta. Kosket ovat myös pitkiä, joten uintikin voi olla melko pitkä, ellei ryhmässä ole mukana pelastustaitoisia kavereita. Koskimelonta onkin ryhmälaji – yksin melominen on erittäin vaarallista.

Suomen kaunein melontareitti kannattaa lopettaa Pähkänänkallion jälkeiselle laavulle. Pähkänän takaa löytyy parkkipaikka, josta saimme kyydin takaisin Basecampille.

5. Oulankajoen alaosa – kanjonimaisemaa rauhallisesti meloen

Oulankajoki on Oulangan nimikkojoki ja tämä onkin yksi kauneimmista nähtävyyksistä. Joessa ei ole tällä loppuosuudella enää koskia, mutta todella nopea virta. Matka taittuukin nopeasti. Ehkä vähän liiankin nopeasti, koska näistä maisemista ei vaan saa tarpeeksi. Teimme tämän retken teimme 27.6.2020 ja virtaama oli 32 m³/s.

Tällä reitillä pääsee packraft oikeuksiinsa, eli pääset yhdistämään patikoinnin ja melonnan. Kun ensin melot kanjonimaiseman läpi ja sen jälkeen kävelet sen takaisin Karhunkierrosta pitkin, niin ymmärrät asian.

Jo pikapatikointi melonnan alkupisteelle tarjoaa henkeäsalpaavat näkymät Kiutakönkäälle. Alueella on kulkurajoituksia, jotka on merkattu paikan päälle kylteillä.

Tällä kertaa valitsimmekin kulkupeliksi packraft-kanootin. Tätä kaksikkoa voi meloa kanoottimeloilla ja eteneminen on vähän kuin kanootilla menisi, tosin käännökset kääntyy ketterästi, kuten packraftillä. Tämä painaa alle 2,5 kg/henkilö, kun melojia on kaksi.

Maisemat olivat mahtavat ja koska tämä melonta menee todella nopeasti, suosittelemme nauttimaan joka hetkestä! Luonastauko kannattaa pitää ajan kanssa jossakin kauniissa paikassa.

Lopetimme melonnan Ansakämpän autiotuvalle. Tästä kohtaa on hyvä lähteä kävelemään Karhunkierrosta pitkin takaisin luontokeskukselle. Tämä reitti jäi mieleen myös yhtenä parhaista päiväretkistä, joita olen ikinä tehnyt. Ja niitä on tullut tehtyä tuhansia… Patikoimme reitin parissa tunnissa takaisin autolle. Kevyillä varusteilla matka taittuu nopeasti.

6. Kuusinkijoki – koskisotaa alusta loppuun

Kuusinkijoki näytti jo kartassa olevan koskea toisensa perään. Kosket olivat alussa hitaampia, mutta loppua kohdin matka vaan nopeutui. Todella kiva koskimelontajoki hiukan edistyneemmille melojille. Meloimme tämän pätkän 26.6.2020 ja virtaama oli 23 m³.

• 16 km melottavaa
  • Paljon koskia (I–II), todella vauhdikas joki
  • 4–5 tuntia melontaa
  • Ei aloittelijoille

Kuusinkijoki on kauempana Oulangasta ja matkaa tuleekin aloituspaikalle Vuotungin kylään. Kuusinkijokea syöttää voimalaitos ja virtaamaa määrää vielä toistaiseksi pato, mutta se puretaan pian pois.

Vaikka kosket ovat vaikeimmillaan II-tason koskia, niin ne ovat pitkiä ja koskia on paljon! Muutamassa koskessa oli pieni pudotus ja kaatumisen paikkoja löytyy. Eli tämä reitti vaatii koskimelonta- ja pelastustaitoja.

Basecampin Martti ei tällä kertaa kerennyt mukaamme, mutta onneksi saimme ystävämme seuraksi. Melonta on turvallisempaa ja hauskempaa, kun saimme kolmannen ryhmän jäsenen. Reitti loppuu lähelle Venäjän rajaa, joten ei kannata laskea jokea liian kauas. Onneksi lopetuspaikan tunnistaa helposti myös vesiltä. Matalaa koskea, mutka isolla hiekkasärkällä on hyvä tuntomerkki. Mikäli on aikaa, niin kannattaa kavuta Saunavaaran päälle ja ihailla näkymiä Venäjän suuntaan.

Vinkkejä koskimelontaan packraftillä

Koskimelonta on laji, jossa kannattaa opiskella perusteet. Usein packraft-harrastajat tulevat retkeilyn parista ilman pitkää melontakokemusta. Kuitenkin moni suuntaa melko nopeastikin erämaisiin olosuhteisiin ja koskimelonnan pariin. Yleinen virhe on mennä vain virran mukana vauhdista nauttien. Packraft on erittäin anteeksiantavainen virheille ja se soveltuu hyvin aloittelijoille. Koskimelontaan packraft soveltuu hyvin ja se onkin tasapainoinen, siten laji tuntuu heti alkuun helpolta.

Koskimelonnan aivan perustaviin taitoihin kuuluu kuitenkin virtakäännökset. Koskimelojan on osattava lukea koskea, tunnistaa virtojen suunnat ja hänen pitää osata tehdä sujuvat käännökset pois virrasta sekä varmat käännökset takaisin virtaan. Muuten meloja ei ole aluksensa kapteeni, vaan kelluu virran vietävänä. Koskimelonnan perustaitoja kannattaa harjoitella säännöllisesti ja niillä pystyy pitämään itsensä pois vaaratilanteista.

Melojan perusvarusteina on aina mela ja melontaliivit. Koskessa päässä on aina koskimelontakypärä. Kengät hyvällä pidolla on myös tässä lajissa tarpeen. Kuivapukua suosittelen käyttämään aina koskissa, itse käytän sitä käytännössä aina, oli koskia tai ei. Suomessa on todella lyhyen aikaa lämmin vesi ja hyvä kuivapuku tuo turvallisuuden lisäksi paljon mukavuutta, kun ei tarvitse välittää kastumisista. Packraft-koskimelonnassa kaatuminen kuuluu lajiin ja koskissa uidaan välillä useinkin.

Lisäksi tarpeen kommunikaatioon on pilli. Viisas koskimeloja käy heti harrastuksen alussa pelastuskurssin, kuten packraftille suunnitellun Rescue 3 -koulutuksen. Kun pelastuskoulutus on käytynä, kannattaa hommata heittoköysi ym. pelastusvälineet.

Turvallisia retkiä!

Lue lisää:

Oulangan kansallispuisto Retkipaikassa

Oulangan kansallispuisto – luontoon.fi

Mitä tapahtuu mahtavalle Jyrävälle paukkupakkasella?