Kevättalvinen Suodenniemen retkeilyreitti haastaa ja palkitsee kulkijan, Sastamala

Suodenniemen retkeilyreitti, joka lähtee Sastamalan Aliselta Vehkajärveltä, on kauniin jylhä reitistö, jossa riittää niin nähtävää kuin koettavaa. Tällä omalla retkelläni lumikengät olisivat olleet paikallaan, sillä lumihanget olivat vielä paikoin niin paksut, että painuimme siellä nivusia myöten lumeen. Tästä johtuen 10 kilometrin reitin läpivientiin kului lähes 6 tuntia.

Pituus: 10 km/suunta

Eteläinen lähtöpaikka kartalla

Useita taukopaikkoja

Vaikeusaste: Haastava talvisaikaan paksujen lumikerrosten vuoksi

Reitin lähtöpisteelle ei ole opasteita, joten sinne suunnistettaessa on tiedettävä jo hiukan mihin mennä. Ehkäpä helpoin neuvo on tulla Laviantien kautta, josta Lavialta tullessa käännytään oikealle Putajantielle, josta edelleen Pajuniementielle ja siitä Vehkakoskentielle. Vehkakoskentieltä kääntyy jyrkän laskun jälkeen tie vasemmalle. Se vie Alisen Vehkajärven rannalle, jossa on myös laavu, vuokrasauna, opasteita sekä puucee. Auto kannattaa jättää siihen ja astella opasteiden suuntaan sekä huomioida pian vasemmalle metsään sukeltava polku, jossa pieni viitta opastaa lähtemään luontoreitille.

Reitin alkupätkä mennään  kiertäen metsäisissä, paikoin risukkoisissa maastoissa, ylittäen alkumatkasta myös Vehkakoskentien loppupää. Reitti on merkitty puihin keltaisin täplin, joista osa tosin oli joko jo haalistunut tai lumen peitossa. Risteyskohdissa on myös viittoja opastamaan oikeaan suuntaan etenemistä.

Vehkakoskentien ylityksen jälkeen saadaan jo hiukan esimakua nousuista, kun reitti kiipeää hetken ylöspäin matkallaan kohti Kiivana-järveä, joka ohitetaan aivan rantoja hipoen.

Reitti etenee paikoin metsien halki, paikoin lumen peittämiä suomaisemia halkoen kohti Pajuniementietä, jota hetki askelletaan, kunnes reitti kääntyy oikealle ylittäen kallion ja laskeutuen jälleen Pajuniementielle, josta ylityksen jälkeen matkataan kohti Ylisen Vehkajärven rantamaisemia.

Ylisen Vehkajärven saarekkeessa on ensimmäinen tulipaikka, joka houkuttelee matkaajaa istahtamaan ja nauttimaan eväitään sekä hiukan levähtämäänkin. Matka jatkuu kiiveten kallioille ja sukeltaen havumetsissä, kunnes saavutaan laavulle, joka sijaitsee kauniin kalliokielekkeen päällä. Tuo laavu on noin reitin puolessa välissä, mutta laavulle en löytänyt nimeä.

Sieltä laskeudutaan alas notkoon, josta merkkittyä reittiä edetessä päädytään Louhirannantielle. Hetken edettyä tien vasemmalla puolella on viitta, joka kehottaa luontoretkeilijää poikkeamaan jälleen metsään. Aikansa noita maisemia halkoessa päästään Palojärven suistoon, jossa vaihdetaan reitin puolta ylittäen pieni silta ja lähdetään kiipeämään kallioille. Noilla kallioilla olivat sulamisvedet tehneet reitin paikoin hyvinkin liukkaaksi, ja täällä nastakengät osoittivat pitävyytensä.

Ennen Pirulanvuorelle saapumista reitiltä pääsee ylittämään myös Laviantien ja sitä kautta kiertämään Huutijärven ja Kaiturijärven kiertävät lenkit, joista jälkimmäisen rannalla upea kota houkuttaa matkaajaa ottamaan tauon.

Sieltä palataan takaisin samaa reittiä risteyskohtaan, jossa viitat osoittavat matkan jatkuvan kohti Pirulanvuorta. Nuo maisemat ovat kokemisen arvoisia, niitä ei voi kuvailla, ne pitää kokea. Pirulanvuoren päällä on myös näkötorni, johon kiivetessä kannattaa ottaa mukaansa euron kolikko ja katsoa, tunnistaako kolikon kääntöpuolella olevan maiseman ilmansuunnan. Maisema on Lavijärven sekä Mikkajärven maisemia, joskin toisesta suunnasta kuvattuna, mutta ne tunnistaa tornista katsottaessa.

Tornista vain muutaman sadan metrin päässä on parkkipaikka Laviantien varressa, ja siinä meillä oli osa autoista parkissa. Tämä retki haastoi mukana olijat, sillä eteneminen ilman lumikenkiä oli ajoittain jopa voimia syövää. Mutta hymy, joka mukana olijoiden kasvoilla loisti retken jälkeen, osoitti, että ”me teimme sen!