Kesäretkellä Koloveden kansallispuiston jylhissä maisemissa: Mäntysalon luontopolku

Mäntysalon saari sijaitsee Koloveden kansallispuiston pohjoisreunalla. Mäntysalon polku kiertelee puolestaan saaren pohjoisosassa, melko vaativassa maastossa. Polun varrella on monenlaisia metsiä – viljeltyjä talousmetsiä ja lähes luonnontilaisia vanhoja aarnimetsiä. Järvimaisemia voi ihailla parissakin hienossa maisemapaikassa.

Mäntysalon polku Heinävedellä Koloveden kansallispuistossa
Päivämäärä: 1.8.2020
Luontopolkumiehen reittinumero: 173
Reitin pituus: 4,7 km (ilmoitettu pituus 3,8 km)
Kohokohdat: Vaihteleva metsämaisema, korkeuserot, komeat järvimaisemat
Parkkipaikka: Veneen ”parkkipaikka” on Mäntysalon pohjoisrannalla, Pitkäsaaren retkisataman lähellä
Opasteet/kyltit: Kohtuulliset
Varusteet/jalkineet: Hyväpohjaiset jalkineet tarpeen
Vaativa reitti
Paikka kartalla

Olin jo useamman vuoden haaveillut käynnistä Mäntysalossa Koloveden kansallispuistossa. Saarelle pääsy vaatii venekuljetusta ja lisäksi on vielä huomioitava, että suuressa osaa Kolovettä on moottoriveneily kielletty. Mäntysalon pohjoislaitaa tämä kielto ei kuitenkaan koske. Mahdollisuus päästä Mäntysaloon on siis esim. soutuveneen tai kanootin vuokraaminen (jos ei itse omista) ja lähtö Kirkkorannasta, josta Mäntysaloon on kymmenkunta kilometriä – tai moottoriveneellä Koloveden pohjoispuolelta. Me kuljetimme retkikaverin kanssa moottoriveneen Pilppaan (jossa on yksi Heinäveden reitin sulku), sieltä on noin neljän kilometrin matka Mäntysaloon.

Vene vesille ja menoksi. Mäntysalo lähestyy. Upea kesäaamu.

Mäntysalon pohjoisrannassa on pieni satama ja kyltti Mäntysalon polusta. Kuvan vene ei liity meidän retkeemme.

Hiekkarannan tuntumassa on vielä toinen kyltti polulle. Oman mittaukseni mukaan polku oli reilusti yli neljä kilometriä, ainakin kun lähdetään tästä rannalta.

Rannan tuntumassa on vielä hieman lisäinfoa Mäntysalon polusta ja Kolovedestä.

Lähdimme matkaan. Reitti on merkitty oranssein maalimerkein. Ensimmäiset kolmesataa metriä noustaan rannalta melko reipppaasti ylöspäin. Nousuja ja laskuja täällä totisesti riittää.

Kolmensadan metrin kohdalla oli melko huomaamaton T-risteys. Tästä alkoi ympyräreitti, suositeltu kulkusuunta oli netin mukaan vasemmalle. Nousimme vielä jonkin aikaa, 500 metrin kohdalla ollaan jo 50 metriä järven pintaa korkeammalla. Sitten vuorossa olikin laskuosuus.

Noin 800 metrin kohdalla ollaan tiheässä riukumäntyjen metsässä.

Ja reilun kilometrin jälkeen ollaan taas noustu kallioiden päälle. Tässä kohdassa on risteys, jossa voi jatkaa ympyräreittiä tai tehdä piston Mäntysalon kämpälle, jonne on noin kahden kilometrin matka. Päätimme mukavan sään kunniaksi käväistä sielläkin.

Matka Mäntysalon kämpälle on suureksi osaksi valoisaa ja avaraa mäntymetsää (ehkä Mäntysalon nimi johtuukin sen hienoista mäntymetsistä). Reitti nousee salakavalasti jopa 80 metriä korkeammalle Saimaan pinnasta ja alkaa sitten laskeutua loivasti kohti saaren itärantaa ja Mäntysalon kämppää.

Mäntysalon kämppä on entinen savottakämppä, jossa on makuutiloja jopa 14 hengelle. Sitä voi vuokrata Metsähallituksen kautta. Pihalla on myös tulipaikka ja rannassa tilava laituri. Saavuimme paikalle juuri kun edellisen yön vuokralaiset olivat lähdössä pois ja keskustelimme heidän kanssaan lyhyesti. Mietimme hetken, onko tulipaikkakin tarkoitettu pelkästään vuokralaisille ja jätimme kahvitauon myöhäisempään hetkeen. Hyvä niin, sillä saimme myöhemmin vahvistuksen, että tulipaikka ja laituri on tarkoitettu vain kämpän asukkaiden käyttöön eikä ohikulkijoille.

Palailimme kahden kilometrin matkan takaisin Mäntysalon polun ympyräreitille. Nousua taas se 80 metriä, huh. Ja kun päästään takaisin polulle, alkaa taas jyrkkä alamäki.

Mäki tuntui jyrkemmältä kuin se kuvassa näyttääkään.

Jyrkän alamäen jälkeen saavutaan Saimaan rantaan. Vastarannalla on tunnettu paikka, Koukunpolvi. Se on Heinäveden reitin mutka, jota on kuvattu useasti ja maisemaa on käytetty esim. Heinäveden reitin julisteissa.

Reitti nousee taas kerran Saimaan rannasta jyrkästi ylös kallioille. Päätimme pitää kahvi- ja evästauon Koukunpolven maisemia katsellen ja sellainen paikka löytyikin. Tässä ollaan jälleen 40 metriä ylempänä kuin Saimaan pinta.

Melojia tuntui Kolovedellä olevan paljon liikenteessä.

Kohta laskeuduttiin taas kallion laelta lähemmäs järven tasoa. Jossain kohdassa noin kolmen kilometrin kieppeillä oli pieni pitkospuupätkäkin.

Juuri kun pääsin sanomasta, että voisihan täällä jossain olla istuskelupaikkakin, vastaan tuli sellainen. Penkki on mukavalla paikalla lahdenpoukamassa. Netin mukaan ensimmäinen levähdyspaikka tulee vastaan reitin puolivälissä – hmmm… oman mittaukseni mukaan oltiin kävelty jo kaksi kolmasosaa reitistä.

Parisataa metriä lisää kävelyä: toinen penkki.

Hieman ennen ympyrän loppua polun varresta löytyi myös hieno pahka. Se muistutti meidän mielestämme karhua kiipeämässä puuhun. Hienoa luonnon taidetta!

Kierros päättyi ja palasimme alas rantaan. Melko pitkä ja suorastaan rankahko kävely, matkamittarini näytti matkaksi yhdeksän kilometriä ja aikaakin meillä meni kolme ja puoli tuntia. Mäntysalon polkuun (ilman kämpällä käyntiä) riittäisi varmasti kaksi tuntia. Emme tavanneet reitillä muita ihmisiä, mutta juttelimme hetken aikaa rannassa paikalle meloneen pariskunnan kanssa, jotka olivat lähdössä reittiä kiertämään.

Mäntysalo voisi olla hyvä paikka sieniretkelle. Näimme kantarellejä ja kesän ensimmäiset mustatorvisienet. Tässä sienikuvia – muistathan kerätä vain tuntemiasi syötäviä sieniä!

Venematkalla piipahdimme vielä Vierunvuoren kalliomaalauksilla. Ne sijaitsevat mantereella Pilpan ja Mäntysalon välissä. Rannassa on kyltti ja maalaukset pystyy näkemään paljain silmin veneestä, vaikka ne sijaitsevat melko korkealla louhikkoisessa rinteessä kalliolipan alla.

Mukavia retkikohteita kesäiselle päivälle, Kolovesi on ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka! Kanoottien tai veneiden vuokrauksesta voit lukea esim. Luontoon.fi -sivulta.

Huomaathan, että kaikenlainen liikkuminen koko Mäntysalon saaressa on kielletty 1.1.–30.4. Löydät lisätietoa sekä kartan puistosta rajoitusalueineen pdf-muodossa tästä. Katso etukäteen myös Koloveden kansallispuiston järjestyssääntö.

Toim. huom.

Luontopolkumiehen muita reittejä Koloveden kansallispuistossa:
Nahkiaissalon luontopolku

Lue myös:

Retkipaikka: Koloveden kansallispuisto

Sijainti: N=6909620.311, E=590281.847 (ETRS-TM35FIN)

Voit seurata retkitunnelmiani myös Instagramissa: @luontopolkumies ja Facebookissa