Askolan Salpa-asema, Luumäki

Kartta. ETRS-TM35FIN -tasokoordinaatit: N 6758508 E 543235

Kun ajaa kuutostietä kohti Lappeenrantaa, ei voi olla huomaamatta Askolan kohdalla metsässä autoja väijyviä bunkkereita, jotka kuin tahtoisivat pahaenteisesti sivaltaa piiskallaan ohi kiitäviä autojonoja.

kuva 1

Miltei samassa tien toisella laidalla verkkokalvoihin piirtyy teksti SALPA-ASEMA. Tuolloin on syytä painaa jarrupoljinta rivakasti, ettei aja levähdyspaikan ohi. Tuo seisake on sopivasti kuin tehty vierailijoille, jotka haluavat tutustua tuohon yhteen sotahistorian upeimmista monumenteista.

kuva 2

Ajoneuvosta jalkauduttua tulee ensin vastaan metsän laidassa putoja kivipaaseja. On ladottu ladottu sotilaallisen suoriin riveihin miltei rintarinnan. Nämä kivet ovat panssariesteitä, joiden huomattiin toimivan tehokkaasti vihollisen vaunuja vastaan talvisodassa. Toki silloin kivien laatu ja koko oli vielä hakusessaan.

Salpalinjalla, joka on koko puolustuslinjan kattava kansanomainen nimike, onkin kokemuksista viisastuneena pystytetty yli 200 km vastaavaa panssariestettä. Tämä tarkoittaa noin 400 000 kappaletta kolme tonnia painavia kiviä aseteltuna maastoon. Samoin pelkkiä kaivantoesteitä lapioitiin 130 kilometriä. Ilmankos Salpa-asema onkin ollut aikanaan Suomen suurin rakennushanke! Salpa-asema on muuten puolustusvoimien virallinen nimitys linnoitusketjulle, ei siis Salpalinja.

Askolan alueen kiviesteistä voisi vielä mainita, että nämä esteet on ladottu laakeaan kaivantoon, siten että ne ovat särmäpuoli ylöspäin kaltevassa asennossa. Näin saatiin myös suojaa vihollisen suora-ammunta tulitukselta.

kuva 3

Oikeastaan vasta esteiden jälkeen alkaa varsinainen museoitu alue. Kohteelle ei ole pääsymaksua tai muutakaan velvoitetta, joten alueella saa kuljeksia vapaasti. Ensimmäisen bunkkerin kohdalla on suuret opastustaulut, jotka kertovat yleisesti Salpa-aseman rakentamisesta ja alueen linnoitteista.

-kuva 4

Kun puhutaan linnoiterakenteista Salpa-asemalla, on syytä huomioida oikea terminologia. Käytetään siis kotoperäisiä termejä ja unohdetaan bunkkerit. Ne kuuluvat Atlanninvallin linnoitteisiin ja Korkeajännityksiin. Täältä löytyy korsuja, teräsbetonivahvikkeilla tai ilman.

kuva 5

Opastustaulujen takana on teräsbetonikorsu, jossa on majoitus 20 miehelle ja konekivääriasema sekä tähystyskupu.
Tämä korsu kuten osa muistakin alueen linnoitteista on avoinna kesäaikana. Osassa on jopa valaistus toiminnassa, mutta taskulamppu kannattaa varata matkaan, jos mielii sisätiloihin tarkemmin tutkimaan.

Korsun ulkopuolella sitävastoin on perin outo rakennelma, aivan kuin joku olisi haudannut maahan vanhan Sotka-panssarivaunun. Kaikesta kun oli pulaa, niin puute myös loi uusia ideoita. Teräspesäke on virallinen nimitys moiselle rakenteelle. Muuten romutukseen joutuneiden panssarivaunujen torneille, päätti linnoitusosasto keksiä uuden tarpeen ja näin lähinnä Venäläisistä BT-5 ja BT-7 panssareista saadut tornit muutettiin taistelupesäkkeiksi, pienin muutoksin.

kuva 11

Alueen opasnuolet johdattelevat kierroksen läpi erityyppisten teräsbetonikorsujen. On pelkkiä miehistökorsuja tai konekivääriasemin varustettuja. Osassa on jopa panssarintorjuntatykinkin paikka. Varovaisuutta kannattaa varata matkaan, osa korsuista on ikävän matalia ja pää osuu helposti terävään rautaan tai ovenkarmiin.

Oman mielenkiintonsa tuo myös se, miten korsuja on aikanaan yritetty naamioida maastoon. Niiden pintaan on aivan kuin laastittu jotain pikeä ja rappauksella on koitettu jäljitellä kalliota. Korsujen katoilla on rautatankoja ja ulkoseinissä renkaita joihin on voinut kiinnittää naamiointivälineitä tai suoraan metsästä kaadettuja puunrunkoja.

Lopuksi reitti kulkee kunnostetun juoksuhaudan läpi. Se johdattaa panssarikupupesäkkeelle. Se on kuin vanha valurautapata, jossa on pieni tähystysluukku. Pesäkkeen sisältä löytyy konekiväärinjalusta. Vaikka asetta ei paikalla ole, on pelkkä jalustankin luurankomainen olemus uhmaavan komea näky. Voikin vain miettiä miten ihmeessä jokainen korsu on voinut löytää suuresta ja loppumattomasta maastosta juuri sen oikean paikan?

Tähän lainaan pienen pätkän tekstiä:

“Eversti, sotahistorioitsija Vilho Tervasmäki (1915 – 2010) oli reservin vänrikkinä Salpalinjan suunnittelussa oman joukkonsa mukana Luumäellä. Mainitussa tv-dokumentissa hän kertoo, kuinka puolustusasema käytännössä maastoon sijoitettiin:
– Komppania pantiin viimeistä miestä myöten suunniteltuun kohtaan puolustusryhmitykseen. Jokaisen miehen asema tarkastettiin ja sijoitettiin paikoilleen hyvin huolellisesti. Sitten kiikaroitiin, ryömittiin ja aseteltiin keppejä ja etsittiin konekiväärille edullinen sivustatuliasema. Tuon konekiväärin piti pystyä ampumaan komppanian asemien eteen pyyhkäisevää sivustatulta. Ja kun konekiväärin ampumasektorit oli kepitetty ja aseen paikka selvitetty sentilleen, kk:n ampuma-aukon paikka merkittiin erityisellä siniseksi maalatulla vaneripalalla.
– Kyllä siinä nuori reservin vänrikki tunsi itsensä tärkeäksi, kun vanerin palaa paikalleen sijoitimme. Tiesimme korsun maksavan miljoonan! Ja siihen se korsu tehtiin, Tervasmäki muisteli dokumentissa pieni ylpeyden kare äänessään.”

Kannattaa muistaa, että Askolan alueen linnoitteet eivät sijoitu vain tien etelän puoleiseen osaan. Osa linnoitteista löytyy varsin vilkkaasti liikennöidyn tien toiselta puolen. Tämä lieneekin kohteen ainoa negatiivinen puoli. Tien ylitys on nimittäin uhkarohkeaa peliä, kun rekat kiitävät ohi liki 100 kilometrin tuntivauhtia.

Alueen pohjoiselta puolelta löytyy samankaltaisia korsuja lisää, mutta vanhasta panssarivaunusta tehty teräspesäke on nyt malliltaan toinen ja siinä kannattaakin käväistä sisällä.

kuva 20

Askolan Salpa-aseman kohteet ovat loistava retkikohde kesäaikaan, jos haluaa tutustua helposti Salpalinjan saloihin. Kohteet ovat luonnontilassa, eivät liiaksi museoituja.

kuva 21

Ei muuta kuin jalkaa jarrulle, jos suunnalle sattuu. Retkipaikka suosittelee.

Kartta. ETRS-TM35FIN -tasokoordinaatit: N 6758508 E 543235

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.