Uusi Turun Saaristomeren polkupyöräreitti kulkee kahden kansallispuiston kautta

Useampi yhteysalus ottaa tänä vuonna polkupyöriä kyytiinsä, ja se luo uusia mahdollisuuksia uusille polkupyöräreiteille. Aikaisemmat polkupyöräreitit ovat mukailleet saariston rengastietä, mutta uusi reitti kulkee Korppoosta ulkosaaristoon. Reitti kulkee Saaristomeren ja Teijon Kansallispuistojen kautta, joten nähtävää riittää.

Kävin pyöräilemässä uuden reitin läpi. Ystäväni Patrick ilmoitti edellisenä iltana ennen lähtöäni haluavansa mukaan mielenkiintoiselle reitille. Patrick on myös innokas ulkoilija ja hän pitää suosittua Hikeventures-blogia.

Olin pitkään haaveillut pääseväni pyöräilemään Turun saaristoon, ja nyt se vihdoin tapahtui! Olin koko alkumatkan yhtä hymyä, aurinko paistoi, mukava pieni tuulenvire viilensi ilmaa, linnut lauloivat ja ilma oli mitä täydellisin suorittaa kauan odottamani pyöräretki. Olen onnekas, koska pääsen suoraan kotioveltani matkaan ja ensimmäinen saari on jo muutaman kilometrin päässä.

Alkumatka on minulle erittäin tuttu autolla ajaen, mutta hämmästelin, etten ole ikinä pyöräillyt edes Turusta Paraisille. Parainen on myös mahtava kesäkaupunki, ja pyöräilimme läpi vanhan kaupungin, ihaillen vanhoja taloja. Kirkolla oli ilmeisesti isot häät, koska koko paikka oli aivan tukossa ihmispaljoudesta. Pidin tätä alkumatkan reittiä etukäteen tylsänä, mutta yllätyin positiivisesti reitin kauneudesta.

Matka taittui nopeasti. Juttelimme pyöräillessämme niitä näitä ja tuntui vain hetken kuluneen, kun saavuimme jo Sattmarkin sillalle. Sillan kohdalta löytyy ruokapaikka, ja kävimme syömässä tukevan lounaan. Melkein heti lounaspaikan jälkeen on risteys Granvikin suuntaan. Granvikistä lähtee maksuton lautta Pensarin saarelle, joka oli meidän ensimmäinen majoituskohteemme. Lautan aikataulut voit tarkistaa täältä.

Pensarin saarelta löytyy majoituskohde Pensar Syd, paikka on tällä hetkellä valitettavasti myynnissä ja jos haluat yöpyä täällä, tarkista onko paikka auki. Pensar Syd on perinteisesti muutenkin ollut auki lähinnä heinäkuun ajan. Itse paikka on todella kaunis ja oli yksi reittimme kohokohtia. Saimme yllä näkyvässä kuvassa näkyvän mökin käyttöömme ja pääsimme uimaan suoraan terassilta. Paikan päältä löytyy paljon historiaa ja mm. pieni luontopolku, joka kulkee kallion päältä. Näköalat ovat mahtavat.

Paikan ravintola oli loistava. Alueella on toiminut ennen vanhaan mm. Lotta Svärd -järjestö, ja historian havinaa voi käydä katsomassa paikan päältä löytyvästä pienestä kylämuseosta. Vanhoja valokuvia ja esineitä löytyy runsaasti.

Seuraavana päivänä matkamme jatkui kohti Kirjaista, Nauvoa. Tulimme edellisenä päivänä saaren toiseen päähän maksutomalla lautalla, ja nyt jatkamme saaren toisesta päästä jälleen maksuttoman lautan avustamana matkaamme. Käsittääkseni tälle Kirjaisiin menevälle lautalle pitää etukäteen ilmoittaa tulevansa kyytiin, jotta se poikkeaa Pensarin laiturissa.

Matkamme jatkui kohti Nauvon keskustaa. Nauvon keskustasta löytyy paljon palveluita, kuten majoitusta, kahvilaa, ruokaa, uimarantaa ja kauppoja. Kävimmekin Nauvossa ostamassa evästä ja juomaa matkalle. Nauvon vierasvenesatamassa suosittelen käymään. Nauvosta löytää myös vaelluspolkuja.

Nauvosta Korppooseen on jälleen lautta. Lautta kulkee kuitenkin usein, ja kannattaa vain tarkistaa päivän ensimmäinen ja viimeinen lähtö täältä.

Korppooseen saavuttuamme poljimme pitkin kaunista maalaismaisemaa. Saariston rengastie kääntyy jonkin matkan päästä oikealle, mutta me jatkoimme kohti Korppoon keskustaa. Korppoon keskustasta löytyy myös kauppoja. Katselimme hetken kirkkoa ja jatkoimme sitten matkaamme kohti Korppoströmiä. Korppoströmistä löytyy saaristokeskus, jossa on kauppa, ravintola, majoituspalveluita, vierasvenesatama ja mielenkiintoisia näyttelyitä.

Korppoströmistä jatkoimme aamulla matkaamme veneellä. Tämä oli yksi matkan kohokohtia. Venematkalla pysähdyimme Aspön saarelle, jossa kävimme maissa. Saarella asuu 11 vakituista asukasta, jotka kaikki saavat elantonsa pääosin kalastuksesta. Saaristossa usein ihmisillä on useampi ammatti ja töitä tehdään sen mukaan, missä tarvitaan apua. Saarella on myös vanha kirkko, ja paikka on aivan mahtava kalastajakylä, jossa viihtyisi paljon pidempäänkin!

Venematka kesti muutaman tunnin ja saimme ihailla mukavasti ulkosaaristoa myös veneestä käsin. Vene vei meidät lopulta Örön saarelle, joka on yksi Saaristomeren helmi. Venematka polkupyörän kanssa maksoi noin 70 euroa. Olisimme halunneet yöpyä tällä mahtavalla saarella, mutta majoituspaikat oli varattu. Örön saari on ollut todella suosittu, ja jos haluat täällä yöpyä, niin varaa majoitus ihan ensimmäiseksi reittiä suunnitellessasi.

Öröstä matkamme jatkui kohti Kasnäsia. Patrick joutui tässä vaiheessa jo lopettamaan matkansa ja hän otti sopivasti paikan päällä odottaneen paikallisbussin Turkuun. Itseasiassa reitillä on monta mahdollisuutta myös lyhentää polkupyörämatkojen pituuksia ottamalla välillä bussikyydin ja laittamalla polkupyörän kyytiin. Välimatkat eivät kuitenkaan ole kovinkaan pitkiä, ja lauttamatkoilla saa hyvin voimia palautettua. Itse en ole kovinkaan hyvässä pyöräilykunnossa, mutta matkat tuntuivat helpoilta.

Pyöräilin seuraavaksi Kasnäsistä Taalintehtaalle, jossa yöpymispaikkana oli Strandhotel. Hotelli on enemmän majatalon tyylinen, jossa käytävällä on yhteiset suihkut ja WC-tilat. Huone oli todella hieno ja idyllinen. Alakerrassa on myös ravintola, ja kesällä ulkona on terassi. Ravintolasta sain jälleen kerran mahtavaa ruokaa. Pyöräilyn jälkeen on aina mahtavaa päästä lämpimään suihkuun ja syödä kunnolla.

Taalintehtaalta lähdin pyöräilemään kohti Mathildedalia. Olen Mathildedalissa käynyt muutaman kerran aikaisemminkin, mutta nyt ensimmäistä kertaa sesongin aikana, kun kaikki paikat ovat auki. Ensimmäiseksi halusin tutustua paikalliseen panimoon. Kyläravintola Terhossa pääsee maistamaan panimon tuotteita. Itse panimo on kuitenkin eri yritys, ja se löytyy ravintolan takapihalta. Mathildedalista löytyy myös alpakkafarmeja, ruukkitehtaat, ravintoloita, kahviloita, satama, museo, myymälöitä ja jopa kesäteatteri. Paikallinen kyläyhdistys on todella aktiivinen, ja kesällä toimintaa ja palveluita löytyy todella paljon. Paikka on mahtava ja suosittelen varaamaan tänne aikaa useamman tunnin.

Mathildedalissa ollessani alkoi tulla jo ilta. Vaimoni tuli hakemaan minut autolla ja pyöräilyni päättyi tänne. Matkaa kannattaa jatkaa vielä Teijon kylään ja Teijon Kansallispuistoon. Teijosta voit pyöräillä vaikkapa Saloon, ja jos loppumatkaa ei kiinnosta enää polkea, niin Salosta voi ottaa vaikka junan takaisin Turkuun. Reitti kokonaisuudessaan on sellainen, että sitä voi paljon säätää omiin tarpeisiinsa sopivaksi.

Minun retkeni meni tällä kertaa hotelleissa nukkuen ja ravintoloissa hyvin syöden. Tämä vaatii jonkin verran rahaa, koska useimmat majoituspaikat eivät ole halvimmasta päästä, mutta toisaalta tämä tekee retkestä luksusta. Ottamalla teltan mukaan voi käyttää leirintäalueita ja jokamiehenoikeuksia. Leirintäalueita ei ole montaa, ne on tarkistettava etukäteen. Jokamiehenoikeuksilla matkaava voi törmätä myös moniin ongelmiin. Saaristossa ei ole aina paljoa tilaa telttailla, mutta paikkoja kuitenkin löytyy. Monessa paikassa ei telttailijoista juuri pidetä, ja jos jostain syystä telttailet, ole todella tarkka, ettet jätä mitään roskia jälkeesi ja käyttäydy asiallisesti.

Heinäkuu on paras aika suorittaa retki. Paikkojen aukiolo kannattaa tarkistaa etukäteen, moni paikka voi olla auki vain lyhyen aikaa. Heinäkuussa on lämmintä, ja kesä on parhaimmillaan. Kun muut paikat Suomessa kärsivät hyttysten paljoudesta, saa täällä usein olla melko rauhassa. Et varmasti pety! Minä olen pyörinyt saaristossa pikkupojasta lähtien veneillä ja autoilla, pakko myöntää, että polkupyörällä ajaen tunsin kuitenkin kokeeni koko paikan taikuuden parhaiten.

Lue lisää reitistä ja sen kohteista löytyy englanniksi:

Archipelago national park trail

Reitin etäisyyksiä

Paraisten palvelut

Nauvon palvelut: Nagu 1 ja Nagu 2

Korppoon palvelut

Örön, Kasnäsin ja Taalintehtaan palvelut

Mathildedalin ja Teijon palvelut

Tein matkastamme myös englanninkielisen videon:

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=2vHhShmlP48]

1. Mikko K
    Mikko K says:

Reitti vaikuttaa kovin houkuttelevalta, mutta siitä on vaikea saada kokonaiskuvaa monien linkkien (mm. vene korppoströmmistö ja reitin esite sähköisessä muodossa) ollessa toimimattomia. Karttakin puuttuu. Olisiko tähän mahdollista saada päivitystä?

• Jonna Saari
      Jonna Saari says:

Hei, kiitos paljon kommentistasi ja tarkkasilmäisyydestäsi! Olen korjannut juttuun nyt osan toimimattomista linkeistä, ja korjaan vielä myös reitin pdf-esitteen linkin, kunhan saan nykyisen linkin käsiini. Ystävällisin terveisin Team Retkipaikan puolesta, Jonna Saari