Polkujuoksukilpailu Kuva Terhi Jaakkola

Ohjeita polkujuoksukilpailuun valmistautuvalle

Törmäsitkö talvella hauskaan tapahtumakutsuun? Heitit ilmoittautumisen sisään ja unohdit koko jutun? Ja nyt kalenterissa kajastaa merkintä: Elämäni ensimmäinen polkujuoksukilpailu. Mitä ihmettä nyt pitäisi tehdä? Alla vinkkejä aloittelijoille.

Polkujuoksijan harjoittelu

Lajinomaisuus

Käy vähintään kahdesti viikossa juoksemassa polkuja. Lyhytkin poikkeama polulle lenkin ohessa auttaa kehittämään lajituntumaa.

Selvitä millaisessa maastossa kisa käydään. Onko reitillä erityisen paljon kivikoita, mutaa, suota, pitkopuita tai juurakoita? Löytyisikö lähimaastoistasi jotain tulevalle reitille tyypillistä?

Bodom Trail ja mutaa KuvaPoppisSuomela

Bodom Trail 2017 Kuva: Poppis Suomela

Osallistu yhteislenkeille

Tarkista, järjestääkö tapahtuma yhteislenkkejä. Osallistu niille. Saat hyviä vinkkejä konkareilta ja pääset tutustumaan tapahtuman reittiin.

Polkujuoksukilpailu Kuva Terhi Jaakkola

Unohda vauhdin tarkkailu

Älä katso kelloa. Poluilla etenet hitaammin kuin tiellä (Trailrunning.fi: Polkujuoksun ja tiejuoksun vauhtivertailu). Jos kuitenkin kaipaat numeroita juoksun tueksi, keskity mieluummin seuraamaan sykkeitäsi kuin kilometrivauhtia.

Polkujuoksu ja kartta Kuva Terhi Jaakkola

Nuuksio Classic -polkumaratonin kartta sisältää uskomattoman paljon tietoa Nuuksiosta sekä itse tapahtumasta. Kartan reunassa kulkee mm reitin profiili nousumetrein ilmaistuna

Harjoittelun kulmakivet: monipuolisuus ja lepo

Mieti, mitä tavoittelet edessä olevalta tapahtumalta. Haluatko päästä läpi, vai ehkä kehittää itseäsi hieman matkan varrella? Jos tavoitteenasi on selkeä polkukunnonkehitys, kannattaa laatia oma harjoitusohjelma tuleville viikoille ja kuukausille. Ohjelmassa tulisi olla ainakin lajinomaisia polkuharjoituksia, pitkiä rauhallisia lenkkejä, vauhdikkaita lenkkejä, lihaskuntoa ja mikä tärkeintä: lepoa! Ideoita omaan ohjelmaan voit hakea Jonne Eskolan laatimasta Nuuksio Classicille valmistautuville laaditusta 9 viikon harjoitusohjelmasta.

Kävele

Kävele, älä hätäile. Vaikeat maastonkohdat ja tiukat ylämäet kannattaa niin harjoitellessa kuin itse kisassakin kävellä. Vältyt turhilta kompuroimisilta, sykkeennousuilta ja mahdolliselta loukkaantumiselta. Reippaasti kävellen pääset usein mäet ylös juoksua nopeammin.

Leiki ja nauti

Polkujuoksu on iloista touhua. Kirmaa metsässä, leiki ja hypi. Ei tämä niin vakavaa ole, vaikka lähtöviivalla väki voikin hetkeksi hiljentyä.

Vältä vammat

Tärkeintä on säilyä ehjänä lähtöviivalle ja mielellään myös maaliin asti. Ehkä korvaat osan pitkistä lenkeistä maastopyöräillen tai sauvakävellen?

Polkujuoksu ja varusteet

Polkujuoksukengät

Polkujuoksun voi hyvin aloittaa aivan tavallisilla lenkkareilla. Ensimmäiseen kisaan valmistautuessasi haluat ehkä sijoittaa jo polkujuoksukenkiin. Lajin omat kengät tarjoavat paremman pidon maastossa, pysyvät katukenkiä tukevammin jalassa maaston pyöriessä allasi eivätkä muutu märkinäkään painaviksi. Hanki kengät ajoissa, jotta ehdit testaamaan niitä riittävän usein ennen tapahtuman starttia. Testaa myös valitsemasi sukka+kenkä-yhdistelmä.

Polkujuoksukengät Kuva: Terhi Jaakkola

Pakolliset varusteet

Tutustu kilpailun ohjeisiin ja lue erityisen huolella pakollisten varusteiden lista. Hanki puuttuvat varusteet. Mieti, miksi juuri nämä ovat pakollisia. Listan tavoitteena on varmistaa oma sekä kisakaverisi turvallisuus.

Polkujuoksu ja hakaneuloja Kuva: Terhi Jaakkola

Tarjoaako kisajärjestäjä kiinnityksen numerolapuille vai tarvitsetko oman nauhan tai hakaneuloja?

Juoma ja ruoka

Useimmat polkutapahtumat tarjoavat vain harvoja juomatankkauspisteitä. Lajin luonteeseen kuuluu, että osallistujat huoltavat itse itsensä niin varusteiden kuin energiankin osalta. Lyhyen kilpailun voi juosta juomavyö tai muu, pienempi pullo mukanaan. Viimeistään puolimaratonia pidempiin suorituksiin kannattaa harkita oman juomarepun tai -liivin hankintaa.

Bodom Trail Kuva Miska Koivumäki

Juoksuliivissä juoma, eväät ja pakolliset varusteet kulkevat kätevästi. Kuva Bodom Trail 2017 -tapahtumasta Kuvaaja: Miska Koivumäki

Juoman lisäksi tarvitset jotain lisäenergiaa. Mieti, mistä saat oman energiasi. Toisille sopii geeli, toisille nallekarkit, kolmannet syövät pähkinäpatukoita. Se mikä maistuu kotisohvalla, ei välttämättä maistukaan metsälenkillä. Testaa tämäkin polkulenkin yhteydessä hyvissä ajoin ennen kisaa.

Polkujuoksijan energia Kuva Terhi Jaakkola

Polkujuoksija tuo reitiltä kaikki roskansa pois – myös geelipaperit. Geelit kannattaakin jo ennen kisaa pusertaa pieniin pulloihin.

Mentaaliharjoituksia polkujuoksijoille

Tutustu aivan ensimmäiseksi Trailrunning.fi:n polkujuoksusanastoon, koska olisihan harmillista, jos tapahtuman letkassa joku juttu jäisi ymmärtämättä, jos alan sanasto ei olekaan hallussa.

Lue blogeista reissuraportteja edellisten vuosien kisoista. Saat näistä hyviä vinkkejä sekä sisua ja intoa omaan suoritukseesi.

Nauti matkasta. Muista, että kisapäivä on juhlapäivä.

Lisää polkujuoksusta:

9 syytä kokeilla polkujuoksua
Mistä polkuja polkujuoksijalle
9 vinkkiä polkujuoksusta haaveilevalle

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi