Harjujärvien kaunis harjunluikero, Muonio

Karttaa tutkimalla olin löytänyt Muoniosta kiinnostavalta näyttävän harjun. Kartan mukaan tämä nimetön maakaistale oli melko korkea ja luikerteli loivan S-kirjaimen mallisena Ison ja Pienen Harjujärven välissä. Yritin tonkia paikasta tietoa etukäteen, mutta en saanut juuri muuta selville, kuin että seutu taitaa olla kalastajien suosiossa.

Kävimme ystäväni kanssa juhannuksena paikalla kävelemässä.

Torniontieltä (E8) kääntyy pieni hiekkatie, joka johdattaa P-paikalle. Tie on noin 1,5 kilometriä pitkä ja pomppuinen, mutta ainakin nyt se oli kutakuinkin ajettavassa kunnossa.

P-paikalta haarautuu kaksi kävelyreittiä: toinen vie Pienen Harjujärven rantaa reunustaville pitkoksille, toinen lähtee polkuna ylös harjun päälle. Me nousimme ensin harjulle.

harjujarvet

Harjun päällä meni leveä reitti, ja harju oli ilahduttavan kaunis selkeine linjoineen. Lähes saman tien bongasimme laavun rinteestä, ja laskeuduimme sille johtavaa tietä aina Ison Harjujärven rantaan saakka. Nautimme laavulla kupit kahvia, jota meillä oli termarissa mukana.

Päivitys 15.5.2019: Tämä harjun rinteessä oleva, kuten myös järven rannalla olevat kaksi laavua, ovat yksityisiä. Kaikelle yleisölle käytössä oleva laavu löytyy harjun laelta sen pohjoispäästä. Lisätietoja saa Muonion kunnalta.

harjujarvet-3

Rannassa piti viettää pieni tovi kuvaamassa ja ihmettelemässä kaunista luontoa. Suopursut tuoksuivat ilmassa.

harjujarvet-5

Lopulta nousimme takaisin harjun päälle ja jatkoimme matkaa eteenpäin. Peipponen lauloi täyttä huutoa. Harjulla kasvoi pääasiassa mäntyjä, jotka reunustivat sen jyrkkiä rinteitä. Paikoin rinne oli suhteellisen loiva, mutta paikoin myös todella äkkijyrkkä.

Huomasimme, että reitti on merkitty hyvin. Puissa oli sekä oranssit että punaiset maalimerkit ja lisäksi maassa oli puutolppia, joiden päät oli maalattu oranssiksi. Aika ajoin reitin varrella oli myös puisia penkkejä.

harjujarvet-7

Tulipa siellä vastaan yksi luontopolulle tyypillinen infotaulukin, joka kertoi männyn juurista. Siinä luki muun muassa, että männyn pintajuuristo varmistaa ravinteiden saannin, kun taas syvälle tunkeutuvat juuret huolehtivat vedensaannista ja pystyssä pysymisestä.

Kyltissä mainittiin myös, että olemme luontopolulla, mutta ei sen enempää, että mikä tai kenen tekemä luontopolku mahtaisi olla kyseessä. Tämä oli ainoa kyltti, jonka löysimme.

Opasteen vieressä kasvava puu olikin hyvä esimerkki siitä, että mänty selviää pystyssä, vaikka eroosio kuluttaakin kovasti maata sen alta pois.

harjujarvet-9

Kuljettuamme harjun lähes sen toiseen päähän, avartui rinne yhtäkkiä paljaan hiekkaisena. Korpinpojat raakkuivat yläpuolellamme puiden latvoissa. Ystäväni kuvaili, että ääni kuulostaa vanhan naisen parkaisulta, ja niin se totta tosiaan kuulostikin. Kuvaan korpit eivät suostuneet.

harjujarvet-12

Aika ajoin puiden lomasta pilkisti tuntureiden huippuja. Olos oli tietenkin helppo tunnistaa tuulimyllyistään. Takana Pallaksen huiput kylpivät auringossa.

harjujarvet-11

Meitä epäilytti jatkaa matkaa, koska kartan mukaan olisimme lopulta päätyneet isolle Torniontielle, mitä kautta olisi pitänyt kiertää sitten takaisin P-paikalle. Sille tielle emme halunneet, ison tien vierttä ei ole mielekästä kulkea.

Olisiko järven eteläpäästä kiertänyt jokin kiva polku vastarannalle? Emme lähteneet ottamaan selvää, koska näytti siltä, että kesämökki tai muu vastaava siellä ainakin on. Niinpä käännyimme kannoillamme ympäri.

harjujarvet-13

Harjun pohjoispäässä on muuten runsaat määrät pyyntikuoppia.

Takaisin P-paikalle päästyämme lähdimme ottamaan selvää Pienen Harjujärven rannan maisemista. Toinen yksityisistä laavuista oli pian matkan varrella ja toinen reitin päässä.

harjujarvet-16

Rannalla oli daameja kalassa. Siitä eteenpäin pitkokset jatkuivat tavallisina, kapeina. Vähän väliä niistä erkani pieniä luiskia järven rantaan.

harjujarvet-15

Me päätimme istahtaa hetkeksi lepäilemään ja vettä juomaan yhdelle luiskista. Samalla katselimme harjua nyt hieman toisesta näkökulmasta.

harjujarvet-17

Raatteet puskivat veden alta, samoin lukuisat muut rannan ja suon kasvit. Pinnan alta kohosi jopa vedenalaisen vaivaiskoivun varsia.

harjujarvet-21

harjujarvet-18

Raatteella oli vieras.

Päätimme kävellä vielä reitin päätepisteeseen.

Ei ole muuten ihme, että paikka taitaa olla kalastajien suosiossa. Istuskellessamme laavulla ja rannalla hetken aikaa, saimme jatkuvasti nähdä ja kuulla, kuinka suuret kalat plumpsivat pinnan tuntumassa siellä täällä. Yksi setä oli retkemme aikana nostanutkin järvestä komean lohen juhannuspöytänsä herkuksi. Jos mielit kalaan tänne, ota etukäteen tarkasti selvää tarvittavista luvista.

Vietimme retkellämme joitakin tunteja, ja matkaa kertyi yhteensä noin kuusi kilometriä, ensin harjun toiseen päähän ja takaisin, ja sitten vielä kauimmaiselle laavulle ja takaisin.

Harjujärvien alue sopii hienosti ainakin pienimuotoiseen retkeilyyn. Alueella on helppo poiketa luonnosta nauttimassa, koska se ei ole kaukana Torniontiestä. Tien melu ei kuitenkaan kuulu alueelle häiritsevästi. Moni on varmasti pyyhältänyt tästä ohi lukemattomia kertoja tietämättä koko paikasta mitään. Torniontien risteyksessä ei ole viitoitusta paikalle.

Itse harju ja toisaalta Pienen Harjujärven ranta tarjoavat hyvin erilaisia maisemia, kuin kaksi eri maailmaa.

harjujarvet-24

P-paikka kartalla. ETRS-TM35FIN-tasokoordinaatit N 7525530, E 357791.

Luontopolku alueella (lisäys 24.6.2019)

Aluella kiertää myös vanha luontopolku, joka kulkee harjua pitkin ja sen lisäksi muun muassa Pitkänvedonvaaran ja Kangosselän alueella. Minulle lähetettiin anonyymisti meilitse oheinen valokuva, jossa luontopolun reitti on merkitty hyvin suurpiirteisesti:

Kiitos kuvan lähettäjälle! Tulkitsen kuvaa niin, että numerolla 1 merkitty P-paikka on kartalla tässä. Reitti kulkee Pitkänvedonvaaran yli (yllä kuvassa näkyy hyvin hennosti punainen pistejana) mm. Montteli-nimisen lammen kautta Kangosselälle, sieltä rotkon, Rööninkurun ja Haapajärven kautta laavulle, jossa on myös puucee. Laavulta reitti jatkuu Harjujärvien välistä harjua pitkin osion, josta tämä artikkeli kertoo. Reitti näyttäisi päättyvän tien varteen Harjuvaaran kohdille, josta on sitten kartalta karkeasti mitattuna vajaan seitsemän kilometrin matka tietä pitkin takaisin P-paikalle. Nämä tässä kirjoittamani tiedot olen tulkinnut vertailemalla yllä olevaa karttaa peruskarttaan, eli tiedoissa voi olla puutteita. Minulla ei valitettavasti myöskään ole tietoasiitä, mitä yllä kuvassa oleva pitkä teksti kertoo.

Jos olet kulkenut tämän reitin, jätäthän kommentin alle ja kerro, millainen reitti on kyseessä ja mitä suosituksia antaisit sen kulkemiseen! Saatan itsekin käydä tutkimassa ainakin Pitkänvedonvaaran ja Kangosselän välissä olevia kuruja ja vesiä jossain vaiheessa – kirjoitan niistä sitten jonain päivänä, kun retki on tehty.

Juttuun päivitetty 15.5.2019 tarkennuksia laavujen yksityisyydestä ja 24.6.2019 tietoa luontopolusta alueella.

1. Etelän vetelä
    Etelän vetelä says:

Huom! Ilman kalastuslupaa ei Pienellä Harjujärvellä saa kalastaa. Lupia myyvät ainakin Muonion SEO ja paikalla hyvinkin tiuhaan käyvät kalastuksenvalvojat. Paikalle on istutettu kirjolohta ja taimenta. Muistaakseni paikka on perustettu 2012 ja sitähän on hyvin kehitetty siitä eteenpäin. Vanha laavu siellä oli jo kun ekoja kertoja käytiin, pitkokset , uusi laavu ja heittolaiturit rakennettiin jälkikäteen. Taitaa olla Lapin seudulla miltei ainoita kirjolohipaikkoja. Ihan kiva paikka kuitenkin.

2. Infoa lisää kiitos
    Infoa lisää kiitos says:

Lupien myymisen yhteydessä olisi hyvä luovuttaa kalastajalle kartta, josta käy ilmi kalastuskielto alueet. Koska jokaiselle reitille mistä pääsee järven rannalle ei ole infottu kalastus kiellosta. Nimimerkillä melkein kämmikävi