Halikon hylätty rautatietunneli

Tähän kuvaukselliseen paikkaan tutustuin jo muutamia vuosia sitten. Nyt maaliskuun alkupäivinä piti lähteä katsomaan, millainen valon ja jään leikki tunnelissa odottaisi. Ja komea näkymähän siellä oli vastassa!

Tunnelien aikakausi alkoi Suomen rautateillä vuonna 1898, kun Pohjankurun aseman itäpuolelle Turun–Karjaan rataosalle valmistui 153 metriä pitkä tunneli. Vuonna 1899 valmistunutta Turun–Karjaan rataa alettiin oikoa jo 1920-luvun puolivälissä, jolloin louhittiin tämä Halikon vuonna 1927 valmistunut 111 metriä pitkä tunneli.

Vuotta ennen Halikon tunnelia valmistui Jyväskylän–Haapamäen rataosalle Möykynmäen 350 metriä pitkä tunneli. Halikon tunnelin jälkeen seuraava tunneli Suomen rataverkolle valmistui vasta vuonna 1952, kun Helsingin satamaradan kallionleikkaus Kaivopuistossa katettiin 100 metriä pitkäksi tunneliksi.

Halikon tunnelin jälkeenkin kyllä suunniteltiin tunneleiden rakentamista uusille radoille, mutta näitä hankkeita ei toteutettu. Halikon vanhassa tunnelissa ei ole enää kiskoja, sillä se korvattiin uudella tunnelilla 1990-luvulla Karjaan–Turun rataosan viimeisimmän oikaisun yhteydessä.

Halikon asemalla eivät junat enää pysähdy ja kaunis asemarakennuskin tuhoutui tulipalossa vuonna 2004.

Kartta. ETRS-TM35FIN -tasokoordinaatit: N 6702783 E 280680

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.